Daphne Koller professzor a legjobb egyetemeket buzdítja arra, hogy a legérdekesebb kurzusokat, anyagokat ingyen tegyék közzé online. Nemcsak egyfajta szolgálatként, hanem a tanulás kutatásának érdekében is.
Akárcsak sokan közületek, én is egy vagyok a szerencsések közül. Egy olyan családba születtem, amit áthatott az oktatás. Harmadik generációs doktorandusz vagyok, két akadémikus lánya. Sajnos a legtöbb ember a világon nem ilyen szerencsés.
A világ egyes tájain, például Dél-Afrikában, az oktatás nehezen elérhető. Rengeteg ember akar tanulni és ők mind megérdemlik a magas színvonalú oktatást. Az egyetemeken azonban nincs hely mindenki számára. Ez a helyzet például krízishez vezetett a Johannesburgi Egyetemen, ahol maroknyi hely maradt betöltetlen a hagyományos felvételi eljárásban, ám a helyek nyilvános kihirdetését megelőző éjszaka az emberek ezrei sorakoztak föl mérföld hosszan azt remélve, hogy a sorban elsőként hozzájuthatnak a még elérhető helyekhez. Amikor a kapukat kinyitották, pánik tört ki, aminek következtében 20 ember megsérült, egy édesanya pedig életét vesztette, mert esélyt próbált biztosítani a fiának egy jobb jövőre. De a világ még azon részein is, mint az Egyesült Államok, ahol az oktatás elérhető, nem biztos, hogy hozzáférhető is.
Az elmúlt években sokat emlegettük az egészségügyi ellátás emelkedő költségét. Ami azonban nem annyira nyilvánvaló az emberek számára, az az, hogy ugyanannyi idő alatt a felsőoktatás költsége majdnem kétszer annyival emelkedett, 1985 óta összesen 559%-kal. Ez számos ember számára megfizethetetlenné teszi az oktatást. Végül, még azok előtt sem mindig nyílik meg a lehetőségek tárháza, akiknek sikerül bejutni a felsőoktatásba. Az Egyesült Államok felsőoktatásában egyetemi diplomát szerzettek alig több, mint fele rendelkezik olyan állással, ahol alkalmazhatja megszerzett tudását.
Tom Friedman, egy a New York Times-ban nemrégiben megjelent cikkében azt írta, hogy a nagy áttörések akkor történnek, amikor a váratlanul felbukkanó lehetőség találkozik az égetően szükségessel.
Mi az, ami váratlanul lehetővé vált?
Ami váratlanul lehetővé vált, azt jól szemlélteti három nagy Stanford-i kurzus. Mindegyikre legalább 100.000 tanuló iratkozott be.
Ahhoz hogy jobban megértsük mi történt, nézzük meg közelebbről az egyiket: a „Gépi Tanulás kurzust”, melyet kollégája és alapítótársa Andrew Ng tart. Ahhoz, hogy jobban megértsük mit jelent ez a szám: Andrewnak ahhoz, hogy ezt a részvételi mértéket egy Stanford-i kurzus tartásával elérje 250 évig kellene tanítania.
Hogyan csinálta?
Ez a Coursera, aminek az a célja, hogy a legjobb kurzusokat a legjobb tanárokkal a legjobb egyetemekről eljuttassa bárkinek a világon ingyen. Jelenleg 43 kurzus elérhető a platformon négy egyetemről egy sor tudományág területéről.
Mitől mások ezek az online kurzusok?
Ezek igazi egyetemi kurzus élményét nyújtják. Egy adott napon kezdődnek, a hallgatók heti rendszerességgel nézik a videókat, és beadandó dolgozatokat készítenek. Ezek igazi házi dolgozatok valódi jegyekért, igazi határidőkkel. A kurzus végén, a hallgatók oklevelet kapnak. Ezt az oklevelet megmutathatják egy leendő munkáltatónak egy jobb munka elérése érdekében.
Milyen előnyei vannak?
Amikor a fizikai előadóterem kötöttségeit hátrahagyjuk és a tananyagot kizárólag online formátumba öntjük, szakíthatunk például a merev, egy órás előadás-szerkezettel. Feloszthatjuk a tananyagot, például 8-12 perces rövid modulokra, melyekből mindegyik egy összefüggő gondolatmenetet mutat be. A hallgatók különböző módon haladhatnak végig ezen az anyagon, a hátterüktől, képességeiktől és érdeklődésüktől függően.
Tehát ez a forma lehetővé teszi, hogy elszakadjunk az egy kaptafára készült oktatási modelltől, és lehetővé tegyük a hallgatók számára, hogy egy sokkal személyre szabottabb tantervet kövessenek.
Természetesen, mi oktatók mind tudjuk, hogy a hallgatók nem tanulnak, ha passzívan, csupán videókat néznek.
A lehetőség, hogy interaktívan dolgozzunk az anyaggal, és megtudjuk, hogy helyes-e a válaszunk vagy sem, rendkívül meghatározó a tanulás szempontjából.
Minden egyes kurzus körül kialakult egy hallgatói közössége, egy globális emberi közössége, egy közös intellektuális érdeklődési kör mentén.
Mi történne ha magas színvonalú oktatást tudnánk ajánlani ingyen, mindenkinek a Földön?
- Először, elérnénk, hogy az oktatás alapvető emberi joggá válna. Bárki a világon a képességek és a motiváció birtokában megszerezhetné azokat a készségeket, amik jobb életet biztosítanak neki, a családjának és a közösségének.
- Másodszorra, lehetővé tenné az élethosszig tartó tanulást. Kár, hogy oly sok ember számára véget ér a tanulás, amikor befejezi a középiskolát vagy egyetemet. Azzal, hogy ez az elképesztő tananyag elérhető válik, képesek lennénk valami újat tanulni minden alkalommal, amikor csak akarjuk, legyen szó gondolkodásmódunk gazdagításáról, vagy életünk megváltoztatásáról.
- És végül, lehetővé tenné az innováció egy hullámát, mert bámulatos tehetségre bárhol lelhetünk. Talán a következő Albert Einstein vagy Steve Jobs Afrika egy eldugott falujában él. Ha annak az embernek oktatást ajánlhatnánk, előállhatna a következő nagy ötlettel, és jobbá tehetné a világot mindannyiunk számára.