A Boldog Iskola és Boldog Óvoda pályázat idén is nagy érdeklődés mellett, komoly eredményekkel zárult.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány évről-évre pályázatot ír ki oktatási intézmények számára a Boldog Óvoda vagy Boldog Iskola cím elnyerésére. Így volt ez idén is, amikor ismét, közel 1500 óvoda vagy iskola nyilvánította ki szándékát arról, hogy ehhez a közösséghez akar tartozni.
Dr. Szarka Emese, a neveléstudományok doktora tanulmányában így mutatja be a programot:
Bagdi Bella a Jobb Veled a Világ Alapítvány elnökeként 2014-ben dolgozta ki és indította útjára a felnőtteknek szóló online 10 hónapos ingyenes Boldogságprogramot, amely alapvetően Sonja Lyubomirsky kutatási eredményeire épült és a 2008-ban magyarul először megjelent Hogyan legyünk boldogok című könyvében található 12 boldogságfokozó gyakorlat közül tízre építette fel önfejlesztő programját. A letölthető munkafüzeteken (napi, heti és havi feladatokon) kívül havonta megrendezésre kerülő klubfoglalkozásokon is találkozhattak egymással és gyakorolhattak a „minikurzust” vállalók. Több pedagógus is csatlakozott ehhez a programhoz, akik látva a program értékét, kezdeményezték, hadd legyen olyan letölthető tananyag is, amit diákjaikkal is elvégezhetnek az iskolában.
Az ötletet tervek és tettek követték, mígnem 2014 őszén elindult a Boldogságóra program, ahogyan Oláh Attila fogalmaz: „a boldogság elérésének, fenntartásának és fokozásának lehetőségeit szisztematikusan áttekintő, rendszerbe foglaló és a boldogság megteremtésének útjait saját élmény gyakorlatokkal elevenné tevő élménypedagógiai program és boldogságóra tananyag” (Bagdi és Bagdy, 2017) azzal a céllal, hogy a pedagógusok közvetítő tevékenysége révén szisztematikus gyakorlatok alkalmazásával készségszintűvé tegyék a pozitív orientációt. A program célja továbbá, hogy vezérfonalat adjon a gyerekeknek és a serdülőknek abban, hogy hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal, a pedagógusok és a gyermekek képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, adjon lehetőséget a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására, növelje az önbizalmukat, segítse a gyerekeket, hogy jobban teljesítsenek az iskolában.
A foglalkozások lényege a személyiségfejlesztés, a pozitív életszemléletre való képesség tanítása, nem pedig az, hogy egy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé.
A program idén a 8. tanévet kezdi meg olyan elkötelezett iskolaigazgatókkal, óvodavezetőkkel, pedagógusokkal, akik a pozitív pszichológia eredményeit felhasználva dolgoznak azon, hogy a nehézségekkel megküzdeni tudó, azokban is lehetőséget látó fiatalokat kísérjenek útjukon az óvodákban és az iskolákban.
A 2021-22-es tanév első hónapja, szeptember a hála gyakorlása hónapja, amelyhez a csatlakozott intézmények már elérik a szakmai anyagokat.
A hála az egyik legerősebb boldogságfokozó technika, amely képes semlegesíteni a negatív érzéseket és kapcsolatban áll a lelkünk és a testünk egészségével.
„Sonja Lyubomirszky tanulmányából tudjuk, hogy a hála:
- segít az élet pozitív élményeit megélni és élvezni,
- megerősíti önbecsülésünket, önértékelésünket,
- segít feloldani a feszültségeket és a megrázkódtatásokat,
- segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését,
- javítja az emberi kapcsolatokat, megerősíti azokat, és segít az újak kibontakoztatásában,
- kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, ami van
- a hála összeegyeztethetetlena negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget, a szenvedést,
- semlegesíti a megszokottságot, feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.” (Bagdi-Bagdy: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A hála híd, amin keresztül eljuthatunk a negatív érzésektől a szeretet, az öröm, a megelégedettség zónájába.