Taní - tani

„Eredményt csakis közös munkával tudunk elérni.”

2021.12.10 11.25 Írta: PPNP
boldogságóra
boldogságóra képzés
boldogságóra program
erősségközpontú oktatási program
pozitív pedagógia

Némethné Simon Sarolta tanító, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, mesterpedagógus. Jelenleg a nagykanizsai Szivárvány Óvoda, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI-ben dolgozik gyógypedagógusként, osztályfőnökként az iskolai tagozaton, második osztályban. Tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autista gyermekekkel foglalkozik. 2016 óta tart boldogságórákat és részt vesz az Erősségközpontú Oktatási Programban is. Vele beszélgettünk.

Boldogságórás pedagógus, mentor vagy, és a segédanyagokat is te állítod össze számunkra. Mikor és hogyan találkoztál a programmal először?

2016-ban egy internetes oldalon találtam rá a Boldogságóra-programra. Folyamatosan részt veszek a Jobb Veled a Világ Alapítvány által szervezett szakmai napokon, továbbképzéseken, előadásokon a témával kapcsolatban. Mindez hozzájárul saját és tanítványaim személyiségének fejlődéséhez egyaránt. 2018. novemberében elvégeztem az alapítvány 30 órás, akkreditált képzését: A boldogságórák elméletének és módszertanának elsajátítása a pedagógusok és a diákok érzelmi intelligenciájának, valamint a pozitív gondolkodásnak fejlesztése érdekében.

boldog

A Boldogságóra-program alapos tanulmányozása után úgy ítéltem meg, hogy intézményünk számára hasznos lesz. Konzultáltam az iskola vezetéssel, majd igazgatói engedéllyel és a szülők hozzájárulásával a 2016-2017-es tanévben az akkori első osztályommal kipróbáltuk a programot.

Az első év tapasztalatai arra ösztönöztek, hogy 2017 szeptemberében hivatalosan is csatlakozzunk a programhoz.

Elnyertük a Boldog Iskola címet és az iskolai élet szerves része a program a mai napig.

Mit adott Neked a boldogságóra program és mik azok az elemek, amiket a leginkább kiemelnél belőle?

A Boldogságóra-program szemléletváltást, újabb célokat, szakmai fejlődést, élményeket, új embereket hozott az életembe. A segítő szakmákban dolgozó embereket még inkább fenyegeti a kiégés. Már több, mint 20 éve dolgoztam pedagógusként, amikor 2016-ban rátaláltam a Boldogságóra-programra, mert tudatosan kerestem olyan lehetőségeket, melyek segítenek abban, hogy elkerüljem ezt az állapotot.

SNI-s gyerekekkel is foglalkozol. Nekik is tartasz boldogságórát? Mit tapasztalsz velük kapcsolatban?

Küldetésemnek érzem, hogy a pozitív pedagógia eszközeivel megismertessem a gyerekeket, annak érdekében, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, nehézségekkel. Legyen eszköztáruk a problémás helyzetek kezeléséhez.

A gyógypedagógiában ez kiemelten fontos, hiszen a fogyatékos emberek társadalomba való beilleszkedését, személyiségfejlődését is segíti.

Gyógypedagógus vagyok.

A legfőbb feladatnak tartom a pedagógiai munkám során a gyermekek egyéni képességeihez alkalmazkodó komplex fejlesztésére való törekvést.

A komplexitás számomra azt jelenti, hogy a gyermek testi, lelki, szellemi, értelmi szinten egyaránt fejlődik. Az együttes fejlesztés eredménye lesz a társadalomba beilleszkedni tudó, önmagát elfogadó, megszerzett tudását jól használó, s ennek következtében „boldog” felnőtt. Munkám során mindig arra törekedtem, hogy a rám bízott gyermekek számára a tanulás érdekes, ingergazdag legyen, egyúttal biztosítsa a tudás elmélyítését is.

Ennek összetevői: egyrészt a szemlélet – intézményünkben tanuló gyermekek igen eltérő képességűek, ezért az oktatásnak egyénre szabottnak, individualizáltnak kell lennie. Másrészt a tanulásmódszertan: a folyamat tervezése során minden esetben abból indulok ki, hogy a kisgyermek, az emberi fejlődés első szakaszában ösztönösen, tapasztalat útján szerzi ismereteit. Ez az évek során nem változik, ugyanúgy része a hatékony tanulásnak, ezért alkalmazom a mindennapi munkám során.

boldog1

Minél több tapasztalat gyűlik össze, annál biztosabb a tudás. A tapasztalatainkat pedig az érzékszerveinken keresztül szerezzük. Minél több érzékszervet bevonunk az ismeretszerzésbe, annál hatékonyabb, elmélyültebb lesz.  Harmadrészt az osztályfőnöki munka, a rám bízott gyermekek, osztályok közösséggé formálása a lelki fejlődésük, a társadalomba való beilleszkedés szempontjából elengedhetetlen. Fontos feladatunk ennek érdekében a szocializáció segítése. Negyedrészt nagyon fontos a szülők bevonása a gyermek fejlesztésének folyamatába. Eredményt csakis közös munkával tudunk elérni. Sok esetben tapasztaltam, hogy a szülők lelki fejlődéséhez, a gyermekük állapotának elfogadásához jelentősen hozzájárult, hogy aktívan részt vehettek a folyamatban.

Annak érdekében, hogy a komplexitás eredményes, hatékony és a mai kor gyermeke számára is motiváló erejű legyen, fontos a folyamatos tanulás, az új felfedezések, tudományos kísérletek, módszerek megismerése, kipróbálása, adaptálása az aktuális tanulói közösségre alkalmazása.

A Boldogságórák módszertana ennek a komplexitásnak minden eleméhez jól illeszkedik, innovatív módon egészítik ki a gyerekek fejlesztését.

Mit a feladata egy Boldogságóra mentornak?

A mentor feladata, hogy segítse tanácsaival, tapasztalatival az újonnan csatlakozott pedagógusokat. Segítséget nyújt a program elindításában, az órákra való felkészülésben, bemutató órákat tart, válaszol a felmerülő kérdésekre.

Szerencsés helyzetben vagyok, mert intézményünk gyakran fogad hallgatókat több egyetemről is. A mentorálás felelősségteljes, különleges feladat. Legfőbb célom a hallgatók motivációjának erősítése, a szakma szépségeinek bemutatása, iránymutatás, szakmai felkészítés, az általam megismert és alkalmazott innovatív tevékenységek bemutatása, megismertetése. A szakmai gyakorlatuk és a hospitálásaik során betekintést nyerhetnek a boldogságórák módszertanába is.

Részt veszel az Erősségközpontú Oktatási Programban is. Mesélj nekünk, miben más ez a program, mint a boldogságóra program! Miért ajánlanád más iskoláknak, pedagógusoknak? Mit ad az EKOP a gyerekeknek, mit a pedagógusoknak?

A program küldetése egy olyan erősségfókuszú módszer együttes bemutatása a pedagógusoknak, amely összekapcsolja a hagyományos oktatást a jóllét fejlesztésével, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki gyermekeink tehetségéből és képességeiből. Amiben eltér a boldogságórától: hogy a program megvalósításához sokrétű támogatást kapnak a pedagógusok.

Szakértői segítséget, egy keretrendszert, részletesen kidolgozott óravázlatokat, amelyeket aztán alakíthatnak a gyerekek, illetve a saját igényeihez.

A program egy 30 órás akkreditált képzéssel indul, melynek célja, egyrészt, hogy megismertesse a résztvevőkkel az erősségközpontú oktatás módszertanát, másrészt saját élményű gyakorlatok segítségével fedezzék fel erősségeiket. Ajánlom a képzést minden pedagógus számára, aki szakmailag fejlődni, inspirálódni szeretne. Akinek célja pedagógiai eszköztárának bővítése.

A Boldogságóra-programban való részvételt pedig olyan intézményeknek ajánlom, ahol egyaránt fontos a pedagógusok és a diákjaik, valamint az oktatás minden résztvevőjének mentális és pszichés jólléte. Ahol keresik a megoldásokat a gyerekek tanulmányi eredményeinek javítására, az agresszió és szorongás csökkentésére. A gyakorlatok könnyedén beilleszthetők az oktatás minden területére, felhasználhatók bármely tanórán az eredményesség érdekében.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x