Dr. Lengyelné Vörös Katalin gyógypedagógus, logopédus és boldogságóra tréner, segítő szakmában dolgozik közel negyven éve. Amikor megakadt a szeme ezen a szón, hogy boldogságóra, kíváncsi lett, hogy ez micsoda? Az emberek általában valami olyasmit gondolnak a boldogságról, hogyha minden összejön - karrier, magánélet, anyagiak stb. - akkor majd eljön. A boldogságórák arra tanítanak, hogy ne kívülről, a körülményektől várjuk, hogy boldoggá tegyenek minket. Megmutatja, mit tehetünk azért, hogy jobban érezzük magunkat. Katalinnal beszélgettünk.
Mikor találkoztál először a pozitív pedagógiával, a boldogságórákkal?
Amikor először találkoztam a programmal - 4-5 évvel ezelőtt - vezetőként dolgoztam és azonnal arra gondoltam, hogy a kollégáknak milyen jó lenne ezt az üdítő, szemléletváltó tréninget ajánlani, és a fenntartó támogatásával sok kollégát beiskolázhattunk. Illetve jómagam is olyan élethelyzetben voltam, amikor úgy éreztem, talán nekem is meg kell ismernem néhány boldogságfokozó technikát. A pozitív pszichológiáról a közéletben még nagyon keveset tudnak.
Fontosnak tartom tudatosítani, hogy az erősségek gyarapítása, a szemléletünk formálása, a hatékony megküzdési módok és kommunikáció elsajátítása - többek között - a lelki egészség megőrzésének kulcsa.
Milyen tapasztalataid lettek ezen a területen? Milyen benyomásaid voltak a programról?
A Boldogságóra program olyan technikák elsajátítását kínálja, amellyel a gyermekek a pedagógusok segítségével önmagunkon képesek segíteni, segédeszközök nélkül, pusztán egy kicsi odafigyeléssel, a napi rutinok megváltoztatásával. Mindezzel az érzelmi intelligenciájuk fejlesztéséhez, saját jólétük tudatos alakításához járulhatunk hozzá, amelyet a tapasztalatok csak megerősítenek.
Hogyan, miért lettél tréner?
A köznevelés világában mozogva azt látom, hogy igény van a pedagógusok részéről arra, hogy változtassanak. Sem a pedagógusok, sem a gyerekek nem érzik magukat túl jól manapság.
A Boldogságóra program jó lehetőség arra, hogy túllépjünk a felszínességen és érdeklődve figyeljünk egymásra.
Trénerként nagyon szívesen adom át azokat a - pozitív pszichológia kutatásain alapuló - boldogságfokozó technikákat, amelyekkel a gyerekek lelki egészségének megőrzéséhez járulunk hozzá.
Mesélj nekünk arról, hogy mit csinál egy tréner ebben a programban és milyen tapasztalataid vannak azokról, akik a tréningekre jelentkeznek?
A tréning három napos, elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtó, nagyon intenzív képzés. Nagyon érdekes, hogy vannak, akik nyitott szívvel, kíváncsian jönnek, és vannak szkeptikusok is. Az a nagyon gyönyörű a képzésben, hogy a tudományos ismeretek és a gyakorlati tapasztalatok megszerzésével minden résztvevő úgy távozott eddig, hogy valamit biztosan a magáévá tudott tenni ebből a gondolatvilágból, amit akár a pályán, akár a magánéletében használni fog. És ez nagyon felemelő érzés, „boldoggá tesz”.
Kiknek ajánlanád a programot és különösen kiknek azt, hogy képezzék tovább magukat?
Azoknak ajánlom, akik nyitottak és érdeklődők, akik a jövőbe tekintenek, és ehhez aktívan hozzá akarnak tenni.