Gyökerek és szárnyak

A korlátozott választási lehetőségek

2021.06.05 08.26 Írta: Bariné Kazai Zsuzsa
pozitív fegyelmezés
pozitív gondolkodás
pozitív nevelés

Szülőkként törvényes jogot kapunk arra, hogy gyakoroljuk a hatalmat a gyerekeik felett. De milyen hatásai lehetnek ennek a hatalomnak hosszú távon a gyerekeinkre, ha mindig feltétlenül elvárjuk tőlük az engedelmességet, amikor, akár a szeretet nevében, nem vagyunk képesek kiengedni a kezünkből a hatalmat, a döntés jogát?

Lehet, hogy a gyerekek ideiglenesen megfelelnek az elvárásainknak, de lehet, hogy előbb-utóbb lázadni fognak (még akkor is, ha ez nem azonnal jelenik meg).

Figyelembe kell vennünk azt, hogy a tapasztalatok szerint a gyerekek feletti túlzott hatalom (túlzott szigorúság) alkalmazása önbizalomhiány, döntési képtelenség, konfliktusok és helytelen viselkedések forrása lehet.

Például gyakran használunk hatalmat a gyerekek felett, amikor úgy érezzük, hogy nincs elég időnk valamire, kevés a türelmünk, vagy bármi miatt, ami nyomást gyakorol ránk.

Ilyenkor próbáljuk ki azt, hogy az utasítás, parancsolás helyett, amikor csak lehetséges, adjunk választási lehetőséget a gyerekeinknek.

A választási lehetőség egy pozitívabb hangulatot, kölcsönös tiszteletet teremt, lehetővé teszi, hogy megértsük a perspektívájukat, meghallgassuk a véleményüket. Amikor hagyjuk, hogy a gyerekek használják a személyi erejüket, hogy döntéseket hozzanak, problémákat oldjanak meg olyan képességeket és jellemvonásokat tanítunk nekik, melyek megalapozzák, hogy felnőttként a társadalmuk képes, aktív, hasznos és megbecsült tagjai legyenek.

magyarázat

Megtanulják, hogy a döntéseik hatással vannak arra, hogy mit történik velük, másokkal és hogy a hibák tanulási lehetőségek. Megtanulják, hogy a konfliktusokat nem kell mindenáron elkerülni, mert képesek vagyunk összefogni, hogy megtaláljuk a mindenki számára elfogadható megoldást, és ne nyerjünk vagy veszítsünk.

A korlátozott választási lehetőségek felkínálása a parancsolás, utasítások helyett nagyon hatékony lehet, ha jól és jókor alkalmazzuk.

A gyerekek, a választási lehetőség adásakor, gyakran választják az együttműködést, az ellenállás és lázadás helyett, különösen akkor, ha hozzátesszük, hogy „Te döntesz".

A választások közvetlenül kapcsolódnak a felelősséghez. A kisebb gyerekek kevésbé képesek széles körű felelősségre, ezért választási lehetőségeik korlátozottabbak legyenek. Az idősebb gyerekek szélesebb választási lehetőségeket kaphatnak, mert már képesek felelősséget vállalni a választásuk következményeiért. Például az óvodás korú gyerekek számára megadható az a lehetőség, hogy lefeküdjenek „most vagy öt perc múlva”.

Az idősebb gyerekek már nagyobb felelősséget kaphatnak az alvásidő megválasztásáért, mert ők felelősséget vállalhatnak azért is, hogy reggel minden gond nélkül felkeljenek és iskolába induljanak.

A választási lehetőségek adása közvetlenül kapcsolódnak mások tiszteletéhez is.

A nagyobb gyerekeknek már azt is figyelembe kell venniük, (legalább is tanulniuk kell) hogy a döntésük milyen hatással vannak másokra. Például a reggeli készülődésnél, amikor a szülők szeretnének időben elindulni, egy óvodás gyereknek megadható a lehetőség, hogy egyedül vegye fel a cipőjét mielőtt indulni kell, vagy a szülő adja fel rá (egyedül szeretnéd felvenni a cipődet vagy én adjam rád? A jobb cipőt veszed fel először vagy a bal cipőt? stb.) Az idősebb gyerek választhat, hogy az indulás előtt időben elkészül, vagy lekési a buszt és biciklizhet, vagy későbbi busszal megy, vállalva, hogy elkésik.

Amikor korlátozott választási lehetőséget adunk a gyerekeknek, akkor bármelyik alternatívának elfogadhatónak kell lennie a számunkra, fontos az is, hogy mellőzzük a kioktatást és leckéztetést. (Tudtam, hogy nem készülsz el időbe. Megint el fogsz késni. stb.)

Amikor a felkínált választási lehetőség után hozzáteszed, hogy „Te döntesz.” felhatalmazod őt, hogy használja a személyi erejét, hangsúlyt fektetsz arra, hogy van választási lehetősége.

Előfordulhat az, hogy a gyerekek egyik választási lehetőséget sem fogadják el és valami mást akarnak csinálni? Igen, és ha olyan új ötlettel állnak elő, ami elfogadható számodra, akkor rendben van. Az is lehet, hogy az ötletük nem elfogadható számodra, akkor kedvesen és határozottan emlékezteted arra, hogy ez nem elfogadható vagy nincs a választási lehetőségek között.

döntés

Ismételd el a választási lehetőségeket. Ha még akkor sem tud dönteni, akkor mondhatod, hogy „Szerettem volna, hogy te egyedül döntsd el, de ha nem tudsz dönteni, akkor szívesen segítek dönteni.”

Vannak olyan dolgok, amiben nem sok választási lehetőség van. Például a gyerekeknek el kell végezniük a házi feladatokat, ezt az iskola megköveteli. Választási lehetőség itt az lehet, hogy hazaérkezés után rögtön vagy vacsora előtt csinálja meg.

Amikor a gyerekek nem élnek az adott választási lehetőségekkel, nem akarnak együttműködni, akkor el kell azon gondolkozniuk a szülőknek, hogy milyen a kapcsolatuk a gyerekkel. Akivel jó a kapcsolatunk, azzal szívesen működünk együtt. Lehet, hogy az ellenállásnak az oka, a kötődés, az én fontos és képes vagyok érzések vagy a jó kapcsolat hiánya.

Lehet, hogy csak egyszerűen rossz napja van valami miatt a gyereknek, akkor állj meg egy pillanatra, adj neki egy ölelést vagy egy kis extra figyelmet.

„Mielőtt megváltoztatnánk a gyerekek viselkedését előbb változtassuk meg a saját viselkedésünket.”

Mint minden Pozitív Fegyelmezés eszköznél, itt is fontos megjegyezni, hogy nincs egyetlen olyan nevelési eszköz, amely minden gyerek számára minden helyzetben megfelelő lenne. Ezért kínál a Pozitív Fegyelmezés több (52) nevelési eszközt. Fontos megjegyezni azt is, hogy a viselkedések mögött rejlő okok, érzések ugyanolyan fontosak, mint a gyerekek viselkedése.

Nézzük meg, hogy röviden mit ír a korlátozott választási lehetőségekről Dr. Jane Nelsen, a Pozitív Fegyelmezés (Positive Discipline) nevelési program egyik alapító tagja.

POZITÍV FEGYELMEZÉS SZÜLŐI KÁRTYÁK – Jane Nelsen .

Korlátozott választási lehetőségek

A választások kis lépésekben biztosítják a felelősségvállalás megosztását.

  1. „Ideje indulni. Hogyan szeretnél az autóhoz menni, ugrálsz, mint a nyuszi vagy trappolsz, mint az elefánt?”
  2. Ha a gyerekünk nem akar elindulni, akkor kedvesen és határozottan mondjuk: „A maradás nem választható.” és ismételjük meg a két választási lehetőséget.
  3. Ha a választási lehetőségek után hozzátesszük „Te döntesz”, azzal hangsúlyozzuk, hogy tényleg ő maga választ.

A korlátozott választási lehetőségekkel, az egyszerre légy kedves és határozott, a viselkedések mögötti okok, érzések, valamint még sok más Pozitív Fegyelmezés módszerrel kapcsolatos további információkat a szülők számára tartott online előadásaimon, valamint a Facebook oldalon lehet hallani, olvasni.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x