Kalózné Gerendai Márta magyar – könyvtár – dráma szakos tanár, 26 éve van a pályán. Már gyerekkorában imádott olvasni, és úgy tervezte az életét, hogy reggel nyolctól délután négyig könyvtárosként ül a könyvtárban és csak olvasni és olvasni fog. Tanárként helyezkedett el, és a kezdetektől együtt tudott gondolkodni a gyerekekkel. Mindig kereste a lehetőségeket, hogy hogyan tudná az órákat élvezetessé, változatossá, játékossá tenni. Ez azért is volt fontos számára, mert pályakezdőként nehéz sorsú gyerekeket tanított. Így ismerte meg a drámapedagógiát, élménypedagógiát. Ez a két terület adta meg számára azt, hogy a tanítási órákon többféle nézőpontból tudjon megvizsgálni egy – egy témát. Azt vallja, ha valamit csinálunk, azt teljes lelkesedéssel tegyük. Márta számos tevékenysége mellett Boldogságóra tréner. Vele beszélgetünk.
Mikor találkoztál először a pozitív pedagógiával, a Boldogságóra programmal?
A boldogságórákról először hét évvel ezelőtt olvastam. Rögtön úgy gondoltam, hogy ez nekem kell! Később megtaláltam a felhívást arra, hogy trénerképzést szervez az alapítvány. A felhívás elolvasása után, teljesen véletlenül, egy konferencián találkoztam Lengyel Adriennel, (a Pozitív Pedagógia és Nevelés Program projektvezetője – a szerk.), aki az előadásom után meghívott, hogy vegyek részt ezen a képzésen. Nagyon boldog voltam, mert valahol mindig bennem volt az, hogy a felnőttekkel való munka milyen izgalmas lehet.
A pozitív pedagógiával folyamatosan ismerkedtem. Mindig, minden érdekelt és érdekel most is, ami az oktatással, azon belül a módszertannal foglalkozik.
Milyen tapasztalataid benyomásaid vannak a programról?
Folyamatosan tartottam boldogságórákat az iskolámban, Putnokon, a Péczeli József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában, pályáztunk a Boldog Iskola címekre. Már több éve Örökös Boldog Iskola címmel rendelkezünk. Részt vettem minden rendezvényen, amit az iroda meghirdetett. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekek nagyon jól fogadják ezeket az órákat. Azon túl, hogy a személyes életemben is pozitív változásokat hozott a program, azt kellett látnom, hogy a diákjaim kommunikációja jobb lett, célokat tűztek és tűznek ki maguk elé. Amikor bemegyek egy olyan osztályba, akiket nem tanítok, látnom kell, hogy azok a gyerekek sokkal visszafogottabbak, nem mernek kérdezni, hallgatnak, motiválatlanok. Az én tanítványaimnak természetes, hogy mindent meg tudunk beszélni.
Bármit kérdezhetnek, bármit meg tudunk oldani, érdeklődőek. Ha probléma adódik, azt megoldjuk, természetes, hogy megöleljük egymást, elfogadott, hogy nem plázákba nagyobb városokba megyünk kirándulni, hanem elmegyünk túrázni. Az apró dolgoknak is tudnak örülni, és ezt az örömöt ki is tudják mutatni. A boldogságóra elemeit, módszereit nem csak a boldogságórákon használjuk, hanem a mindennapjaink részévé vált.
A tréneri képzés elvégzése után pedig elkezdődött a tréneri munka is. Ezzel párhuzamosan több workshop-on vettem részt, ahol lehetőséget kaptam foglalkozások tartására, szakmai napokra kaptam meghívást. Mindig, mindenütt nagy lelkesedéssel vettem részt.
Mit csinál egy tréner ebben a programban és milyen tapasztalataid vannak azokról, akik a tréningekre jelentkeznek?
Kezdetben személyes jelenlétet igénylő tréningeket tartottam. Fantasztikus, csodálatos, elhivatott pedagógusokkal ismerkedtem meg így, akik a szakmájuknak élnek. Folyamatosan tartom nagy részükkel még most is a kapcsolatot. Bármilyen kérdés merül fel bennük felhívnak, megbeszéljük. A tréningek hangulata leírhatatlan. Az elméleti anyag ismertetése után rengeteg gyakorlatot, játékot végzünk. A jelenlétet igénylő képzések három napig tartanak, majd egy záródolgozat leadása után kapják meg a tanúsítványt a résztvevők.
Lassan két éve, hogy elkezdődtek az online tréningek. Először megdöbbentem, hogy hogyan fogom én online módon visszaadni a képzések hangulatát. De sikerült, és ezért nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki online módon gondolkodott velem együtt. Kicsit át kellett terveznem a képzés anyagát, de úgy látom, sikerült ezt úgy megtennem, hogy élményt tud adni a képzésen részt vevőknek az ismereteken túl is. Ebben az esetben az első nap anyagát a résztvevők önállóan dolgozzák fel, majd két teljes napon kell bejelentkezniük arra a linkre, amit kiküldök nekik. A képzés itt is záródolgozattal zárul.
Kiknek ajánlanád a programot és különösen kiknek azt, hogy képezzék tovább magukat?
Mindenkinek ajánlom. Csak nyerhetnek vele. Az elkötelezett pedagógusok pedig olyan tudással lesznek gazdagabbak, amiket nap, mint nap azonnal tudnak alkalmazni. Ha valamiben elakadnak, nyugodtan kereshetik az irodát, mindig kapnak segítséget. Napjainkban, amikor a felnőttek mellett a gyerekeknek is új helyzetekkel, kihívásokkal kell szembenézniük, ez a program segít a problémák megoldásában.