Taní - tani

A viselkedés javulása a VITT módszer segítségével

2020.11.15 20.00 Írta: PPNP
pozitív nevelés
pozitív pedagógia
viselkedés-javulás
VITT módszer

A ViTT, azaz a Viselkedés Támogató Tanítása egy iskolai szinten alkalmazható nevelési módszer, mely pozitív szemléletű, azaz elsősorban a sikerekre fókuszálva éri el a viselkedés javulását, a problémás esetek számának és intenzitásának csökkenését.

A módszer hazájában, az USÁ-ban 1998 óta mintegy 26 000 neveléssel foglalkozó intézményben vezették be (főleg iskolákban, de fiatalkorúak börtönében is) a Viselkedés Támogató Tanítását. A program kidolgozását az amerikai állam finanszírozta.Az USÁ-ban kidolgozott PBIS (magyarul ViTT) módszer eredeti elnevezése: Positive Behavioral Interventions and Supports. George Sugai (a Connecticut Egyetem professzora) és Robert Horner (az Oregon Egyetem professzora) dolgozták ki 1998-ban állami felkérésre. Magyarországon a módszer 2010 óta működik.

Ha egy gyerek nem tud olvasni, megtanítjuk.
Ha egy gyerek nem tud szorozni, megtanítjuk.
Ha egy gyerek nem tud helyesen viselkedni,
megtanítjuk?
vagy …megbüntetjük?

Miért nem tudjuk az utolsó mondatot is ugyanúgy befejezni, ahogy a többit?
(Robert Horner, az Oregon Egyetem Professzora, 1998)

Ahogyan a módszert bemutató videóból kiderül rendkívül fontos, hogy a gyerekek a tananyag mellett a helyes viselkedést is elsajátítsák. A viselkedést, ahogyan egy tananyagot ugyanúgy meg lehet tanítani. Iskolai szinten ez 4 részből tevődik össze:

  • egységes pozitív hozzáállás a viselkedés tanításához
  • az iskolai osztályokban lefektetett egységes és világos követelmények, amelyeket gyakorta ismételnek
  • egységes, pozitív segítő fegyelmezés a szabályok megsértése esetén
  • egységes csapatmunka a felmerülő magatartási problémák megoldására
Névtelen terv (80)

Ha a tanárok a gyerkeknek gyakran elmondják a pozitív viselkedési szabályokat és megerősítik a pozitív viselkedési mintákat, akkor jóval kevesebbszer fordul elő fegyelmezetlenség az osztályteremben.

Általános hiba, ha egy iskolában minden tanárnak megvannak a maga szabályai, de nem léteznek egységes iskolai rendszabályok, így a gyerekek a tantermekből kilépve nem tudják, hogy milyen egységes iskolai követelményeknek kell megfelelniük.

A VITT iskolákban egységes követelményrendszer van és a gyerekek tisztában vannak ezzel legyen szó tornaóráról, rajzóráról vagy matekról. A szabályok és a következmények ugyanazok és kiszámíthatóak, ami nemcsak a tanárok munkáját könnyítik meg, hanem a szülőkét is. Hiszen ha ugyanazok a szabályok vannak érvényben otthon is, mint az iskolában, és azokat ugyanolyan következetesen betartatják a szülők, akkor nem keletkezik ellentét az iskolai és az otthoni elvásárok között és a gyerek biztonságban érzi magát a kiszámítható helyzetben.

Mivel a fegyelem kérdése megoldott, így valódi, hatékony munka tud folyni az osztálytermekben.

A módszerről ITT találtok minden fontos információt angol nyelven.

Csatlakozni ITT tudtok.

 

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x