Gyökerek és szárnyak

Az ösztönzés, bátorítás a Pozitív Fegyelmezés szemszögéből

2021.02.09 05.37 Írta: Bariné Kazai Zsuzsa
Bariné Kazai Zsuzsa
pozitív fegyelmezés
pozitív nevelés
pozitív pedagógia
pozitív szülő

1. rész

Minden gyerek erős belső motivációval születik. A kérdés az, hogy egyes gyerekek miért tartják meg ezt a belső motivációt, míg mások nem? A csecsemők keményen dolgoznak, hogy megtanulják felemelni a fejüket, átfordulni, mászni, majd elindulni és hangokat alkotni. Ekkor még a saját belső motivációjuk teljesen megállíthatatlan. Azonban a fejlődés mentén, gyakran óvodai évek alatt, ez a belső motiváció sok gyereknél gyengül vagy eltűnik. Számos, egyszerű stratégiát alkalmazhatunk szülőként, hogy segítsünk a gyereknek megtartani ezt a belső motivációt mely segíti, hogy az életében előforduló egyre nagyobb kihívásokat könnyen legyőzhesse. Az egyik ilyen stratégia a bátorítás, ösztönzés.

Hogy ösztönözzük, biztassuk a gyereket!

Ne dicsérj, ne jutalmazz!

Legalábbis használj egyre több biztatást, és egyre kevesebb dicséretet, jutalmat. A jutalmazás és dicséret külső motivációra épít, és ráadásul csökkenti a belső motivációt. Arra ösztönzi a gyereket, hogy más kedvéért változzon, másnak a kedvére tegyen. Hatása az önbizalomra: Csak akkor érzi magát értékesnek, ha másoktól elismerést, visszaigazolást kap.

poz_fegy_2

A biztatás viszont arra ösztönzi a gyereket, hogy önmagáért változzon, hogy önmagának feleljen meg.

Hatása az önbizalomra: Értékesnek tartja magát mások egyetértése nélkül is.

Önbizalom és az önmagára való támaszkodás erősödik. Az ösztönzés, bátorítás azt jelenti, hogy segítünk gyereknek felismerni, amit elért. Például:

Hűha, nagyon büszke lehetsz magadra, hogy ezt a tornyot felépítetted. Nagyon magas és masszív.

ahelyett, hogy azt mondod

Nagyon ügyes vagy. Tetszik nekem a tornyod.

A dicséret és jutalmazás rövid távon nagyon hatékony lehet, de hosszú távon leépíti a belső motivációt és egyre nagyobb jutalmakra van szükség, hogy a gyereked motivált legyen, a motiváció megmaradjon.

Hogyan ösztönözzük, biztassuk a gyereket?

Az egyik kedvenc Pozitív Fegyelmezési módszerem az ösztönzés, bátorítás mely segíti a gyereknek, hogy felfedezze és megmutassa mire képes, hogy a legjobbat tudja kihozni magából.

Ne dicsérj, helyette használj biztatást!

Az ösztönzés, bátorítás lényege, hogy sosem a személyt, hanem a tetteit értékeljük, részletekben és őszintén. A folyamatról és erőfeszítésről szól, és lehetőséget nyújt a gyerek számára, hogy felismerje saját erejét, képességét és ezáltal növekszik az önértékelése és önbizalma, megerősíti a szülő és gyerek között a kötődést, a jó kapcsolat kialakítását. A bátorítás különbözik a dicsérettől és sokan összekeveredik a kettőt. A dicséret gyakran a dicséretet adóról szól, az ő véleményén, látásmódján van a hangsúly, az is előfordul, hogy a dicsérő túlzásba esik.

poz_fegy_3

Természetesen a hangnem, az arckifejezésünk és a szavak melyeket használunk is hatással vannak arra, hogy a gyerek, hogy látja önmagát és hogy milyen döntéseket hoz. A bátorítás több időt vehet igénybe, mint a dicséret, de ha az előnyeire gondolunk, akkor megéri az időbefektetést. Bátorításkor éreznie kell a gyereknek, hogy teljesen figyelsz rá, hogy érdekel mi történik vele, mi a véleménye, hogy érzi magát.

Többféle ösztönzés, bátorítás van.

  1. Leíró bátorítás, ösztönzés
  2. Elismerő bátorítás, ösztönzés
  3. Képessé tevő bátorítás, ösztönzés

Néhány példa arra, hogyan tudjuk bátorítani a gyereket.

Leíró ösztönzés

  • Beágyaztál, elraktad a ruhákat teljesen egyedül.
  • Egyedül felvetted a cipőt, nagyon önálló lettél.
  • Nagyon türelmesen segítettél a barátodnak a Lego autót megcsinálni.
  • Nagyon türelmesen segítettél a barátodnak a Lego autót megcsinálni.

Elismerő ösztönzés

Ez elismerést vagy hálát mutat a gyerek tetteiért. Az üzenet itt értékeli a hozzájárulását. Köszönöm, hogy az edényeket a mosogatógépbe tetted, így sokkal könnyebb és gyorsabban ment a konyha takarítása.

  • Tiszteletben tartod a házirendet, elpakolsz magad után. Köszönöm, ez nagy segítség nekem is.
  • Köszönöm, hogy játszottál az öcséddel, nagyon kedves volt tőled.
  • Nagyon jól megoldottátok ezt a problémát, ez igen.

Hamarosan folytatjuk.

Felhasznált irodalom:

Jane Nelsen, Positive Discipline, Teaching Parenting the Positive Discipline Way Facilitators’ guide

A cikk szerzője Pozitív Fegyelmezés tréner, a Pozitív Fegyelmezés Magyarország megalapítója. ITT tudhattok meg róla többet!

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x