Gyökerek és szárnyak

Érezz jól és érezd jól magad!

2021.04.14 05.30 Írta: PPNP
érzelmi intelligencia
pozitív nevelés
pozitív pszichológia

Ma már egyre többet beszélünk arról, hogy a gyermekek tudásmennyiségének növelése mellett milyen nagy szerepe van az érzelmi intelligenciájuk fejlesztésének is. Érzelmi intelligencia híján a gyerekek – és majd a felnőttek is – nehezebben kommunikálnak társaikkal, nem igazán tudnak eligazodni a társas kapcsolatokban, nehezebben kezelik és mutatják ki érzelmeiket.

Az érzelmi intelligencia az a képesség, ami alapján képesek vagyunk kimutatni és megfelelően kezelni az érzéseket, miközben tiszteletben tartjuk mások érzéseit is. Az érzelmi intelligencia fejleszthető és rendkívül fontos lenne, hogy már az óvodáskorú gyerekek esetében elkezdődjön az ezzel való foglalkozás.

Miért érdemes fejleszteni az EQ-t?

Az elmúlt évtizedekben számos kutatás számolt be arról, hogy az érzelmi intelligencia fejlődése összefügg az IQ-val és azok a gyerekek, akiknek az EQ-ja is magas jobban teljesítenek a megmérettetéseken, általában igaz, hogy jobban is tanulnak.

eq1

Természetesen azok a gyerekek – és majdani felnőttek – akiknek magas az érzelmi intelligenciájuk könnyebben létesítenek kapcsolatokat, a barátságaik szorosabbak és nagy használt veszik az iskolai konfliktusok kezelésében is.

Amy Morin pszichoterapeuta, író friss írásában hivatkozik egy, az American Journal of Public Health folyóiratban megjelent tanulmányra, amely 19 éven át tartott és megállapította, hogy a gyerekek óvodai szociális és érzelmi képességei, készségei egész életen át tartó sikerességet alapoznak meg. Azok a gyerekek, akik 5 éves korukban képesek utasításokat végrehajtani, együttműködni, megosztani dolgokat, azok nagyobb valószínűséggel szereznek egyetemi diplomát és kezdenek teljes munkaidőben dolgozni 25 éves korukra.

Az érzelmi intelligenciával rendelkező emberek mentális egészsége is jobb, hiszen képesek azokra a boldogságfokozó technikákra, amelyek hozzátartoznak a boldog élethez. Fontosnak tartják a társas kapcsolatokat és azokat képesek a maguk mélységében megélni, hálásak a társaiknak a segítségekért, észreveszi az élet apró örömeit, optimisták. A magasabb EQ-val rendelkező személyek ritkábban tapasztalnak depressziót vagy más mentális betegséget.

Hogyan fejlesszük a gyerek érzelmi intelligenciáját?

Mivel az érzelmi intelligencia fejleszthető, ezért vegyük most sorra, hogyan láthatunk ehhez hozzá.

A mese hatalma

A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze, amely hatása egy életen át elkísér minket. Minden gyereknek szüksége van a mesére, amit a szeretett felnőtt mesél el vagy olvas fel neki. A felnőtt lágyan ringató hangja elkíséri őt a mese birodalmába, ahol átélheti azt az élményt, hogy milyen érzés hősnek lenni, megvívni a sárkánnyal és elnyerni a királylány kezét vagy örök barátságot kötni egy ijesztő sárkánnyal, akiről kiderül, hogy ugyanolyan nagy puttonyt cipel, mint mi mindannyian.

mese

2012-ben jelent meg Dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia - az érzelmi intelligencia fejlesztése című könyve, amely nemcsak a mese varázslatos hatalmát mutatja be nekünk, de emellett 10 mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja Tündérbogyó.

Segíts megtanulni az érzéseit!

A másik fontos alap, ahonnan ki kell indulnunk az, hogy mindenekelőtt a gyereknek meg kell értenie a saját érzéseit és tudnia kell azonosítani azt az érzelmet, amit társai vagy a felnőttek arcán lát vagy gesztusaiból érzékel. Hogyan segíthetjük ebben a tanulásban? Amellett, hogy sok ilyen készségfejlesztő játék létezik, amelyekben a képeken látható érzelmeket kell megnevezni, leírni, felismerni, a leghatékonyabb módszer mégiscsak az, ha nap mint nap azonosítjuk a gyerekek érzelmeit. Ha sír, mert valami nem sikerült, akkor mondjuk meg neki, hogy „Drágám, szomorú vagy! Dühös vagy! Elkeseredett vagy!” Vagy ha boldog valamiért, akkor éppen azokat az érzelmeket azonosítsuk benne.

eq3

Mi szülők hajlamosak vagyunk arra, hogy a pozitív érzelmekre kevésbé hívjuk fel a figyelmet, mint a negatívakra, pedig fontos, hogy az öröm, az elégedettség, az izgatott, boldog várakozás éppen úgy bekerüljön az érzelmi szótárába, mint a negatív kifejezések.

Ezzel ráadásul a szókincse is jelentősen fejlődik!

Fejezd ki a saját érzéseidet!

Mivel a gyerekek utánzással tanulnak, ezért rendkívül fontos, hogy mi magunk is megfelelő visszajelzéseket adjunk számukra a saját érzelmeinkről.

Egyrészt, mert ezzel megtanulják, hogy a szüleiknek ugyanolyan örömeik és bánataik, csalódásaik vannak, mint nekik, másrészt azt is, hogy ezeket hogyan lehet azonosítani és megoldani. Ha valami felbosszantott a munkahelyen, akkor elmesélhetjük az esetet, persze a gyermek befogadói szintjén és azt is, hogy az a rossz kedv, amit most lát az ebből fakad. De így és így fogjuk megoldani és már sokkal jobb a kedvünk, mert itthon vagyunk.

Ha empátiára neveljük a gyermekeinket, akkor ebben a helyzetben ők is megértően, együttérzően fognak viselkedni.

 

Felhasznált irodalom:

Dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia - Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

https://www.verywellfamily.com/tips-for-raising-an-emotionally-intelligent-child-4157946

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x