Taní - tani

Fogadjunk?

2022.01.04 08.16 Írta: Galambosiné Honfi Anita
célok kitűzése
pozitív gondolkodás
pozitív pedagógia
pozitív pszichológia
újévi fogadalom
  1. 01. 01. Újév.

Az igazi nagy fogadalmak napja. De nem modern találmány hatalmas terveket szőni ezen a napon.

Az újévi fogadalmak a History.com szerint 4000 éves múltra tekintenek vissza. Állítólag az ókori babilóniaiak voltak az első ilyen fogadkozók. A jelentés azt is megemlíti, hogy egy hasonló hagyomány Rómában is meghonosodott, Kr.e. 46-ban, amikor Julius Caesar a kétarcú Janus isten tiszteletére január 1-jére helyezte az újév kezdetét. Mindkét hagyomány a pogány istenek tiszteletében gyökerezik. Középpontjukban gyakran áldozatok felajánlása és a következő évi jó magatartásra tett ígéret áll, annak reményében, hogy így az istenek kegyeibe lehet férkőzni.

A ma embere megfogadja, hogy lefogy 10 kilót, nem eszik húst, vagy szénhidrátot, leszokik erről-arról, minden nap, de legalább hetente kétszer elmegy futni vagy kondizni. A gyerekek megfogadják, hogy kijavítják a matek jegyet, hogy többször kitakarítják a szobájukat, leviszik a szemetet, elkezdenek edzésre járni.

Ezeknek a fogadalmaknak talán, ha 8 %-a valósul meg. Mi ennek az oka? Megfogalmazzuk álmainkat, vágyainkat, hirtelen felindulásból fogadalmakat teszünk, de nem jellemzi mindezt az az átgondolt tervezés, és azok a szabályszerűségek, amiknek meg kell valósulnia ahhoz, hogy célunkat el tudjuk érni.

lista

Pedig ez mondhatnánk életbevágóan fontos. Ha a felnőttek egészségi állapotát vizsgáljuk, egészségesebbek azok, akiknek vannak hosszútávú céljai, s ez jelentősen csökkenti a korai halál kockázatát is.

2006-ben közel hétezer 51 és 61 év közötti amerikai felnőtt által kitöltött pszichológiai kérdőív adatait vetették össze.

Ezek alapján azok, akik nem rendelkeztek erőteljes életcéllal, a felmérést követő öt évben kétszer nagyobb valószínűséggel haláloztak el, különösen szív- és érrendszeri megbetegedésekben, szemben azokkal, akiknek volt életcéljuk. Érdekes módon a megfelelő célok hiánya és a korai halál kockázata közötti összefüggés teljesen független volt a társadalomban betöltött szereptől, a megkérdezettek anyagi helyzetétől, nemétől, származásától vagy iskolai végzettségétől.

Sőt, a demencia kialakulását, az Alzheimer-kór fizikai tüneteit is csökkentheti a célok tervezése.

Úgyhogy bár mosolygunk az újévi fogadkozásokon, mégis jól tesszük, ha megtanítjuk gyermekeinket a helyes célképzésre.

Segítsünk megfogalmazni a célokat konkrétan. Így például: kijavítom a matek négyesem ötösre.

Ezt követően a célt bontsuk apró lépésekre: figyelek órán, kérdezek, ha valamit nem értek, elkészítem a házi feladatom, gyakorló feladatokat oldok meg, jelentkezem szakkörre stb.

Ezekhez az apró lépésekhez határidőket kell szabnunk, majd egy olyan mérföldkövet kell meghatároznunk, ahol értékelhetjük, jó úton haladunk-e.

Így például mondhatjuk azt, április 3-ára a matek jegyeim átlagának 4,5 fölött kell lennie.

Persze nekünk szülőknek, és tanároknak nagyon fontos figyelembe venni, hogy a gyermek által kitűzött célnak reálisnak is kell lennie, ami a képességeinek megfelel, illetve figyelnünk kell arra is, hogy más életterületektől ne vegye el a teret, ne nyomorítsuk bele a gyermeket egy olyan tervbe, ami egyéniségétől, képességeitől, érdeklődésétől fényévekre van. Van, aki matekból négyes. És ennyi. Ennyi a képessége, az érdeklődése, s ettől még kiváló tolmács, magyar tanár, vagy feltaláló lehet belőle.

Ha kigondoltuk, elterveztük, osszuk meg másokkal. Az is fontos tapasztalat, hogy ha megbeszéljük valakivel célunkat, az jobban motivál a megvalósításra. Társas segítségnyújtás miatt is, meg hát nem is szeretnénk szégyenben maradni.

Hogyan tudjuk ezt színesen, érdekesen megvalósítani gyermekeinkkel?

Készítsünk közösen céltáblát, céltervező táblázatot rajzokkal, állomásonként megszerezhető kis ajándékokkal. Készítsünk a telefonjainkba emlékeztetőt, ami felhívja a figyelmünket a feladatainkra, az elért eredményekre. Ünnepeljük meg a sikereket! És fontos, hogy legyen lehetőségünk újratervezésre. Ha valami nem úgy sikerül, ne keseredjünk el, módosítsunk, és folytassuk utunkat a cél felé.

Mi a siklósi Kanizsaiban már alsó tagozatban elkészítjük életünk nagy tervét. Mi leszek, ha nagy leszek? Milyen iskolák kellenek ehhez, milyen tantárgyak fontosak, ezeket a tantárgyakat hogyan tudom jól megtanulni. Itt persze becsatolunk egy kis tanulásmódszertant is, de az sose árt. Írunk, tervezünk, rajzolunk, egymásnak segítő, motiváló kártyákat készítünk, ami a kitartásunkat erősítik, s a nehéz pillanatokban elővehető.

lista1

És mi történik, ha mégsem tűzoltó vagy vadakat terelő juhász lesz kisdiákunk mire felnő? A lényeg, hogy tudni fogja, hogyan tervezzen, azt hogy valósítsa meg: akarat, kitartás, alázat vezet a győzelemhez, s hogy bárkiből lehet győztes.

Felhasznált irodalom:

https://katolikus.ma/otletek-katolikus-ujevi-fogadalmainkhoz/

https://mindsetpszichologia.hu/a-celok-jelentosege

https://www.hetek.hu/hatter/201908/ertelmes_celok_hosszabb_elet

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x