Pályám kezdetén már nagyon hamar elkötelezett híve lettem a kooperatív technikának, a projekpedagógiának. Úgy gondoltam, és gondolom most is, hogy a nehezen kezelhető gyerekek motiválásának ez egy sikeres módja lehet. Először az együttműködésre épülő tanulásszervezés fortélyait tanulmányoztam, elmélyültem a mindennapi kooperációban. Majd utánajártam, és egy maroknyi csapat élén elkezdtem a projektek szervezését.
Előadásokkal, bemutató órákkal, próbáltam népszerűsíteni ezt a módszert, mely hosszú távon az egyik leghatékonyabb oktatási mód. Számos más publikációt is írtam projekt témában ebben az időben.
Elhivatott híve lettem a méltányos pedagógiának. Pszichológia szakirányú szakvizsgám megszerzését követően már csak egy lépés volt a Boldog Iskola Program.
Örökös Boldog Iskola vagyunk, Több osztályban vezetem a programot, s ettől a tanévtől az Erősségek Bajnokai pilot projektben is tevékenyen veszek részt.
Több éves pozitív pszichológiai munkám tapasztalatait szeretném megosztani veletek.
![fiatalok1 fiatalok1](https://pozitivpedagogia.hu/wp-content/uploads/2021/04/fiatalok1.png)
Több éves pedagógusi tapasztalatom, hogy mikor arra kérem tanítványaim, mondjanak magukról három jó tulajdonságot, ez nagyon nehezen megy. Kisebbeknél még egyszerűbb rávenni őket a pozitív megnyilatkozásra, de ahogy elkezdődik az identitáskrízis ( Ericson 2002.) időszaka, minden megváltozik.
Az eddigi harmóniát súlyos ambivalencia váltja fel.
A szülőkkel és más tekintélyszemélyekkel szemben önállóságra törekszenek, ugyanakkor a szimbiotikus egység helyreállítására vágynak. Közben a szenvedélyes érzések mellett a magány, kiüresedés, a „senki sem szeret” érzése is elhatalmasodik a kamaszokon. Az integrált felnőtti önazonosság érzés kialakulása kreatív gondolkodást is, friss, új érzéseket is hoz.
A hormonális változások és érzelmi hullámzások viszont megviselik a kamasz lelkét, érthetetlen számára a rá törő boldogtalanság.
Ebben az életszakaszban könnyen előfordulhatnak válsághelyzetek, teljesítménygátlás, beilleszkedési zavar, autoritáskrízis, disszocialitás, depresszió, ami kifejezetten veszélyes, mert ilyenkor álruhát ölt a betegség, a lustaság, közöny, elmagányosodás álruháját, de e válság eljuthat akár az öngyilkosságig is. És mi felnőttek szembesítjük őket a hibáikkal, hiányosságaikkal, lustaságukkal, nemtörődömségükkel. Pedig a semmit sem tevés közben ők megfejtik a világ nagy kérdéseit, s főként agysejteket növesztenek.
Az iskolának kötelessége ebben a nehéz életszakaszban minden segítséget megadni a krízissel küzdő fiatalnak ugyanúgy, ahogy a szüleinek is. A pozitív pszichológia védőfaktort jelenthet az iskolában. „Az optimizmus a mentális egészségnek és alkalmazkodásnak is fontos protektív tényezője. A pozitív elvárásokkal rendelkezők kedvezőbb pszichológiai alkalmazkodást mutattak, és az élettel való nagyobb megelégedettségről számoltak be. Ezzel szemben a pesszimista, negatív elvárásokkal élők nagyobb eséllyel közöltek depresszív tüneteket (Chang, Sanna és Yang, 2003). Az iskolai környezetben való pszichológiai alkalmazkodást is befolyásolja az optimizmus. A gimnazista diákok optimizmusa és az általuk megélt iskolai stressz között negatív viszony van (Huan és mtsai, 2006). Hasonló eredmény született Extremera és munkatársai (2007) serdülőkkel folytatott vizsgálatában is: az optimizmus az élettel való megelégedettséggel, míg a pesszimizmus az észlelt stresszel mutatott szignifikáns korrelációt.
![fiatalok2 fiatalok2](https://pozitivpedagogia.hu/wp-content/uploads/2021/04/fiatalok2.png)
Ezek mellett érdemes fókuszálnunk a közösségek problémájára is. Az osztályokon belüli bántalmazásokra, ellenséges cselekedetekre, fenyegetésekre. Mindannyian számos ilyen esetet tudunk feleleveníteni. És mi a megoldása a mai felnőttnek?
Legyünk őszinték! Pedagógus is, szülő is büntet, elvon, tilt.
Feltétlenül szükségesnek látom, hogy életvezetési ismeretekkel, megküzdési stratégiákkal segítsük diákjainkat, közösségeinket, sőt felnőtteket, kollégákat, szülőket is.
A mentális egészség nélkülözhetetlen a személyes jólléthez, a családi és személyes kapcsolatokhoz, és a közösséghez, valamint a társadalomhoz való tevékeny hozzájáruláshoz.
A fiatalok szociális készségeinek fejlesztése pozitív irányú egészségfejlesztési koncepció lehet. Az interperszonális készségek számos deficite vezethet az egészséget károsító viselkedéshez, például szerfogyasztáshoz. Éppen ezért érdemes a már meglévő szociális készségeket továbbfejleszteni már igen fiatal kortól. Mindezeket magában foglalja egy komplex megközelítésű program, az úgynevezett pozitív adaptációs tréning, amelynek középpontjában a szociális tanulás elmélete áll.
Idézet forrása: Hamvai Csaba és Pikó Bettina POZITÍV PSZICHOLÓGIAI SZEMPONTOK AZ ISKOLA VILÁGÁBAN: A POZITÍV PEDAGÓGIA KIHÍVÁSAI MAGYAR PEDAGÓGIA 108. évf. 1. szám 71–92. (2008)
![fiatalok3 fiatalok3](https://pozitivpedagogia.hu/wp-content/uploads/2021/04/fiatalok3.png)
Iskolámban, a siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában bevezetett programunk célja, hogy egy olyan, minden diák s a szülők számára is elérhető, átfogó mentálhigiénés programot alakítsunk ki, mely a gyermekek egészséges önértékelését tovább növeli, mentálhigiénéjét erősíti, a közösség lelki állapotát javítja.
Célunk a kollektív önsegítés, személyiségfejlesztés, s a fejlődéssel együtt járó normatív kríziseknek való ellenállás képességének koherens támogató programját kialakítani szervezett tanórai és szabadidős tevékenységi keretek között. Különösen fontos ez a pandémia idején. Iskolánkban a program különös fontosságot nyert a digitális oktatás idején.
Milyen feladatokat fogalmazhatunk meg?
Célom olyan életvezetési ismereteket átadni a diákoknak, szülőknek, melyek végig kísérhetik, s segíthetik egész életüket.
Célom, hogy az iskolában kidolgozott saját tananyagfejlesztéseket kollégáim is használják, s a kidolgozott tematikát országos szinten is minél több pedagógus megismerhesse, iskola adaptálhassa.
Fontos ismeretekkel, tapasztalatokkal tudunk segíteni a nyitott lelkű, gondolkodású szülőknek is.
Hogyan is lehet egy iskolában elérni a pozitív lélekállapotot?
Ott, ahol gyakran viták, kiközösítések, stressz, aggódás a jegyek miatt, félelem mindennapi jelenség? Persze van ott siker, vidámság, játék és barátság, sőt szerelem is bőven. S a legjobb hír, hogy ha megismerjük diákjaink erősségeit, ezekre építeni könnyű, sikerrel kecsegtető feladat, s a sikeres tevékenységeinken keresztül erősödik, növekszik a gyenge oldalunk is. Mindezt tehetjük élvezettel, játékosan, nem eredményekre görcsölve, a hiányokra tekintve.
Meglepően csodálatos változásoknak lehetünk részesei egyszerűen csak azáltal, hogy a jóra, a sikerre koncentrálunk.
Persze ez igazi paradigmaváltást követel. Nem tekinteni arra, ami gyenge, ami sikertelen, hanem erősíteni a jót, folyamatosan csak erre koncentrálni , nem hagyni eltéríteni magunkat, nehéz. Neveltetésünkből, nemzeti sajátosságainkból adódóan mégsem olyan könnyű feladat. Szívesen megmutatom, hogyan is csináljuk.
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM:
Képes vagyok rá, akarom, teszem, Illyés Gyula Általános Iskola, 2007. Projektmódszer az Illyés Gyula Általános Iskola és Óvodában p. 117.
Népballada, műballada p.182.
Tanító és Tanár: Őskor projekt Pécsett 2008. I. évfolyam 4. szám. p:28
Tanítás Tanulás: Óravázlat.VI. évfolyam 4. szám p:36
Tanító és Tanár: Őskor projekt az infokor közepén, I. évfolyam 5. szám p:32.
Honfi- Komlódi: Projektpedagógia Műszaki Kiadó Bp. 2010.
[1] idézi: Hamvai Csaba és Pikó Bettina POZITÍV PSZICHOLÓGIAI SZEMPONTOK AZ ISKOLA VILÁGÁBAN: A POZITÍV PEDAGÓGIA KIHÍVÁSAI MAGYAR PEDAGÓGIA 108. évf. 1. szám 71–92. (2008)
[1] szerk: Oláh : Pszichológiai alapismeretek Bölcsész Konzorcium 2006. p 710.
[1] Hamvai Csaba és Pikó Bettina POZITÍV PSZICHOLÓGIAI SZEMPONTOK AZ ISKOLA VILÁGÁBAN: A POZITÍV PEDAGÓGIA KIHÍVÁSAI MAGYAR PEDAGÓGIA 108. évf. 1. szám 71–92. (2008)