A pozitív pszichológia kutatói azt találták, hogy mindenkinek vannak olyan erősségei, amelyeket érdemes a nevelésben, az oktatásban is szem előtt tartanunk. Ha az erősségeket keressük, más szemmel nézünk majd a gyermekekre, a fiatalokra, és könnyebben tudjuk formálni a viselkedésüket, könnyebben tudjuk őket ösztönözni a pozitív fejlődésre. Azáltal, hogy segítünk nekik megérteni az erősségeiket, abban segítünk, hogy felismerjék, hogyan alkalmazhatják ezeket az erősségeket az életük különféle területein.
Miért fontos ez?
A témában végzett kutatások megállapították, hogy az erősségek használata, fejlesztése nemcsak a jövőbeni jóllétet, a társas támogatást és a tanulmányi eredményeket vetítik előre a fiatalok körében, hanem védő tényezőként is fellépnek a stressz negatív hatásai és a pszichopatológiai állapotok kialakulása ellen, mint pl. a depresszió és szorongás, valamint a viselkedési problémák, például az agresszió.
Seligman és mtsai. (2009) szerint az iskola ideális színtér a jólléti kezdeményezésekhez, mivel a fiatalok hétköznapjaik nagy részét az iskolában töltik, az ott előforduló mindennapi interakcióik többsége hatással van jóllétükre.
A Pozitív Pedagógia és Nevelés Program szakmai csapata három éven át dolgozott az Erősségközpontú Oktatási Program fejlesztésén. A témában fellelhető nemzetközi szakirodalom és kutatások feldolgozása után egy évig egy pilot verzióban tesztelték 35 pedagógus segítségével, így a kapott visszajelzések alapján volt módjuk volt arra, hogy tovább csiszolják, tökéletesítsék. Emellett mögöttük áll 7 év Boldogságóra Program tapasztalat is, amelynek pozitív hatásait az ELTE Pozitív Pszichológiai Kutatócsoport által végzett tudományos hatásvizsgálat is megerősített.
A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az erősségfókuszú intervenciók növelik a tanulási élvezetet és az elkötelezettséget, javítják a szociális készségeket, növelik az élettel való elégedettséget, az önbizalmat, valamint javítják a viselkedést és a tanulmányi eredményeket.
Az Erősségközpontú Oktatási Program elindításának célja, hogy hozzájáruljon a pozitív ifjúsági fejlődéshez és a gyerekek, fiatalok jó közérzetének növeléséhez.
Pszichológiai és neveléstudományi szakértők, illetve gyakorló pedagógusok segítségével 3 év és több mint 1000 órányi munka révén kifejlesztettek egy paradigmaváltó módszertant óvodás, alsós, felsős és középiskolás korosztály számára, amivel segítenek az erősségközpontú pedagógiai szemlélet kialakításában a programhoz csatlakozó óvodákban és iskolákban.
Kutatások eredményei egyértelműen mutatják, hogy azok, akik tudatában vannak az erősségiknek 9-szer boldogabbak mint azok, akik nem, azok pedig, akik használják is az erősségeiket 16-szor boldogabbak másoknál.
A jóllét a depresszió ellenszere.
Azzal, hogy az erősségekre koncentrálunk, képesek leszünk fizikai és mentális egészségünket fenntartani.
A jóllét növeli a boldogságszintet és javítja a jövőbeli esélyeket.
Ha egy diák tisztában van az erősségeivel, sokkal könnyebben tud navigálni az élet ösvényén.
A jóllét segíti a gondolkodást és a tanulást.
Kutatások megerősítik, hogy a magas szintű jóllét és a hatékony tanulás között igen erős az összefüggés.
A program a boldog élethez szükséges pszichés alapokat tárja fel, hozzájárul a résztvevő gyerekek személyiségfejlődéséhez és átadja számukra a jóllét megteremtéséhez és a kihívások legyőzéséhez szükséges eszközöket.
Segít kiépíteni a gyerekek és a fiatalok jövőorientáltságát, pozitív életfelfogását és optimizmusát, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy jól tudjanak boldogulni az élet minden területén. Emellett pedig pozitív megküzdési módszereket ad a fiatalok kezébe, amelyekkel legyőzhetik a leggyakrabban előforduló stresszorokat ahelyett, hogy dohányzásba vagy más egészségkárosító tevékenységbe kezdenének.