Bagdi Bella, a Pozitív Pedagógia és Nevelés Program vezetője március 20-án, a Boldogság Világnapján jelentette be a Magyarországon egyedülálló Erősségközpontú Oktatási Programot, rövidítve az EKOP-ot.
Erről beszélgettünk.
Mi a program legfontosabb erőssége?
Az Erősségközpontú Oktatási Program tulajdonképpen a teljes jóllét elérését elősegítő gyakorlati tudást saját élményre alapozva átadó valamint az erősségek fejlesztésére koncentráló életkorspecifikus program. A program célja a tanulók jóllétének fejlesztése. Tulajdonképpen az idegtudomány, a genetika és a pozitív pszichológia legújabb kutatási eredményeit, meglátásait emeltük át a pedagógiai gyakorlatba. Ez jelenti az erősségekre fókuszálást, a hibák és gyengeségek kezelésének új szemléletét és az erősségek felismerésének és fejlesztésének módszertanát.
Az EKOP modelljén keresztül tudom a leginkább bemutatni, hogy miről is szól a program.
A legbelső részén a virágzást látjuk. Ez lenne a cél?
Igen. Ez lenne a kívánt végeredmény, amit a diákok, szülők és pedagógusok elé tűztünk ki.
A virágzást úgy is megfogalmazhatnánk mint a jóllét és a jótettek összességét.
A jóllét a nehézségekkel szembeni ellenállóképességre, az egészséges mennyiségű optimizmusra, életerőre és érzelmi stabilitásra utal. Míg a jótettek mások iránti törődésre, pozitív kapcsolatok gondozására utal, valamint arra, hogy úgy használjuk a képességeinket és a tudásunkat, hogy az hozzájáruljon a nagyobb egészhez. Egy rajtunk túlmutató nagyobb jóhoz. A belső körben a virágzást körbeölelik a karaktererősségek.
A pozitív pszichológia azt a hipotézist fogalmazta meg, hogy egészségesen és hatékonyan működik az a személy, aki képes arra, hogy többnyire az erősségeit használva feleljen meg a kihívásoknak, az alkalmazkodási követelményeknek.
A VIA Intézmény irányítása alatt Martin Seligman és Christopher Peterson egy olyan kutatást vezetett 3 éven keresztül, amelyben több mint 50 kutató vett részt a világ minden tájáról, hogy megalkossák azt az univerzális nyelvet, amely azt fejezi ki, hogy mi a legjobb bennünk, emberekben. Az eredmény egy 24 karaktererősségből álló lista lett, amit 6 erény köré csoportosítottak.
Dr. Ryan Niemiec szerint a karaktererősségek alkotják az erényekhez vezető utat.
Vannak fontosabb és kevésbé fontos karaktererősségek?
Fontos, hogy mind a 24 erősség egyformán számít. Bizonyos erősségek abban segítenek, hogy jobban teljesítsünk, néhány erősségünk az egészségünk fenntartása miatt fontos, vagy más erősségek a céljaink megvalósításában, a kapcsolataink megerősítésében vagy a boldgoságszintünk növelésében segítenek.
A legtöbbet kutatott téma egyébként a pozitív pszichológiában a karaktererősségek. Kiderült például, hogy a fejlesztésük elősegíti az egészséges fejlődést és a boldogulást, és előre jelzi az olyan virágzó magatartást mint amilyen az iskolai siker.
A témában végzett kutatások azt is megállapították, hogy az erősségek használata, fejlesztése az nemcsak a jövőbeni jóllétet, a társas támogatást és a tanulmányi eredményeket jósolják meg a fiatalok körében, hanem védő tényezőként is fellépnek a stressz negatív hatásai ellen, a pszichopatológiai állapotok kialakulása ellen, mit például a depresszió és a szorongás, vagy mint az olyan viselkedési problémák, mint az agresszió. Vagyis felvértezik az egyént az antiszociális viselkedés, a pszichés rendellenességek, a stressz negatív hatásai és más lehetséges fejlődési kockázati tényezők ellen.
Az erősségek fejlesztéséhez, kiaknázásához fontos, hogy olyan körülményeket biztosítsunk, amelyek lehetővé teszik azok használatát.
Minél rendszeresebben használunk egy erősséget, annál erősebb kémiai kötés alakul ki az adott erősséghez tartozó neurális láncban.
Az erősségközpontú tapasztalatok a neuroplaszticitásnak köszönhetően erősségközpontú idegrendszeri hálózatokat alakítanak ki. Ugyanakkor létezik a szinaptikus elimináció is.
Attól tartok ezt bővebben is el kellene magyaráznia nekünk...
Egy végtelenül egyszerű dologról van szó: amit nem használunk, az elsorvad. Ez pedig az erősségekre is érvényes. Ha nem használjuk az erősségeinket, akkor elveszítjük őket. Ahhoz, hogy a genetikai kódjainkban hordozott erősségeket aktiváljuk gyakorlásra és lehetőségekre van szükségünk. Az Erősségközpontú Oktatási Program gyakorlatai ebben szeretnének segíteni.
Segítenek felszínre hozni a gyermekekből, fiatalokból mindazt, ami a legjobb bennük. És mindenki, aki ezt a tudásanyagot továbbadja nekik, eközben egy fejlett kompetenciacsomag kiépüléséhez járul hozzá.
Mik lehetnek a program alkalmazásának legfontosabb eredményei?
A program erősíti az önismeretet, a hitet önmagunkban, az erősségek és a gyengeségek alapos ismeretét adja. Plusz magabiztosságot, hogy a legjobb képességekkel felvértezve és azokra építve válasszanak pályát maguknak.
Az erősségközpotú megközelítés legfőbb ereje abban van, hogy tudatosul a gyermekekben az, hogy vannak erősségeik.
És ezek az erősségek energizálják őket és belső erőforrásokat biztosítanak a számukra az optimizmus, a reziliencia kifejlesztéséhez, valamint ahhoz, hogy megvalósíthassák mindazt, amit szeretnénke elérni az életben.
Miről tanulhatnak a gyerekek ezeken a foglalkozásokon?
A karakteralapú nyelvezet és gondolkodásmód kialakításáról, a saját erősségeik azonosításáról, mások erősségeinek a felismeréséről, és elsajátíthatják, hogy hogyan gyakorolhatják, fejleszthetik az erősségeiket. Illetve csoportok, osztályok erősségeinek felfedezéséről és azok kihasználásáról. Persze fontos megemlítenem, hogy a személyiséget felépítő erősségek nem akadályozhatják meg az összes nehézséget és nincs garancia arra, hogy minden nehézségtől és bajtól megóvjanak bennünket, de nagyon fontos szerepet játszhatnak a boldogulásunkban.
Ha még többet szeretnél tudni az Erősségközpontú Oktatási Programról, akkor kattints ide!