Hiszed, vagy sem az albán és a svájci kisgyerek ugyanúgy szórakozik. Hihetetlen? Pedig így van.
Néhány éve Albániában jártam. Tirana sivár főterén egy kedves, barokk ringlispílre lettem figyelmes. Régmúltat idéző, nosztalgikus, rózsaszín és kék lovacskákkal ejtette ámulatba a kicsiket. Később Luganoban hasonló élményben volt részem, ahol e bájos gyermekjáték szakasztott mására csodálkoztam.
Mondhatnánk, hogy divatjamúlt, giccses. Lehet, de valami egészen fontos dologról elfeledkezünk.
Maga a forgó mozgás, ősi primitív öröm. Az az erőteljes forgó mozgás, vesztibuláris inger, amit a körhintán ülve átél a gyerek, segíti a két agyfélteke összekapcsolódását. Erre pedig minden gyereknek szüksége van az iskolakezdés előtt.
Ha tehetném, tavasszal minden település Főterére egy körhintát állítanék.
Ahhoz, hogy gyermekünk a tanulmányi sikereket érjen el, nemcsak az online világban kell járatosnak lennie.
Hány órát tölt gyermeked a számítógép előtt és hány órát mozog a szabadban?
Bármilyen meglepő, a sikeres iskolakezdéshez szükséges, hogy kisgyermekkortól a rendszeresen, naponta legalább egy órát mozogjanak a gyerekek.
Napi egy óra a játszótéren, tudom nehéz a napi rutinba illeszteni, de hidd el, megéri! Bízzunk meg bennne, bátran engedjük a mászókán a magasba, lépjen ki a komfortzónájából, a hintán élvezze a „repülést”. A kerékpár, roller szintén jó befektetés.
Táncoljon a gyermek, sportoljon, tegye próbára önmagát, az akaraterejét.
Miért fontos a nagymozgás?
A nagymozgás elősegíti a csecsemőkori reflexek leépülését. Hatással van a gyermekek vizuomotoros koordinációjának fejlődésére, közvetetten a képességstruktúra kialakulására.
Az iskolában az a gyerek veszi könnyen az akadályt, akinek ép a képességstruktúrája. Akinek jó a vizuomotoros koordinációja, a figyelme, grafomotorikája, téri orientációja, emlékezete. Természetesen az intellektus sem elhanyagolható tényező.
Mit tegyen az a szülő, aki azt tapasztalja, hogy kisgyermeke mozgása összerendezetlen, képességeit tekintve, több területen is elmarad a kortársaitól?
A legfontosabb, hogy ne maradjon egyedül a problémával!
Azonnal kérjen segítséget!
Célszerű ilyenkor minél előbb, lehetőleg még az iskolakezdés előtt egy fejlesztőközpontot felkeresni, ahol jól képzett szakemberek, lelkes, elhivatott gyógypedagógusok, logopédusok, terapeuták tudnak segíteni.
A fejlesztés ilyenkor elengedhetetlen a sikeres iskolakezdéshez!
A sikeres iskolakezdés egy életre meghatározza, milyen lesz a gyermek viszonya a tanuláshoz. A sikerorientált gyermek számára a tanulás kihívás, az új ismeretek elsajátításának lehetősége. Az első flow élmény megélése.
A fejlesztés mindig a nagymozgással kezdődik.
A komplex mozgásfejlesztő foglalkozás, mint amilyen az Alapozó torna is, szenzomotoros idegrendszert fejlesztő terápia, közvetve a gyermek részképeségeinek fejlődését segíti elő. A terápiát kiegészíti egy kognitív, beszéd, figyelem, téri orientáció, grafomotoros ill. finommotoros fejlesztés. A két fejlesztés együtt hatékony.
Első körben a fejlesztésre és ne a tananyag korrepetálására fókuszálj, hiszen éppen egy fontos részképesség, pl: figyelem fejletlensége akadályozza a gyermekedet az ismeretszerzésben.
A beszédkészség velünk született, de az olvasási készség nem, arra rá kell készülni.
A lényeg az, hogy ne késlekedj, azonnal kérj segítséget! Ne kezdj el különböző szakemberekhez járni, akik majd azt mondják neked, amit hallani szeretnél, mert ezzel csak telik az idő.
Működj együtt mindenkivel, aki tenni tud gyermeked fejlődéséért! Fogadd el a tanácsaikat!
Ne várd, hogy gyermeked majd megérik az iskolára, mert erre nincs idő! Ha időben nem segítesz neki, annyi kudarcot él át, olyan sokat fog szorongani, hogy örökre elmehet a kedve a tanulástól.
Figyelj a gyermekedre, legyél következetes, tegyél meg mindent a fejlődése érdekében. Bármilyen apró pozitív változást tapasztalsz nála, ünnepeld vele együtt!
Gyermeked sikere igazol majd téged.
Addig is, hintára fel!