Egy jó lakásba, egy szép otthonba, egy inspiráló környezetbe mindig jobb belépni, mint egy kevésbé ösztönzőbe. Így van ez az osztálytermekkel is. Minden pedagógus igyekszik élővé tenni az iskolai/óvodai tereket, persze alkalmazkodva a helyi adottságokhoz.
A jó tantermi környezetnek mindig van néhány eleme, ami érdekesebbé és interaktívabbá teszi az órákat. A kreativitás és a tanterv megfelelő keveréke segíti a diákokat abban, hogy innovatívak legyenek, és új dolgok megtanulására ösztönzi őket. Fejleszti a tanulók érzelmi és szociális készségeit is. Sok szó esik manapság arról, hogy a jelen kor gyermekei valószínűleg olyan munkát fognak végezni felnőtt korukban, amely munkák még ma nem is léteznek. Ezért kiemelkedően fontos, hogy a gyerekek problémamegoldó képességét fejlesszük, ami szorosan összefügg a kreativitással.
A kreatív oktatás megváltoztathatja azt, ahogyan a tanulók elsajátítják a tananyagot és ahogy alkalmazzák azt majd a mindennapjaikban. Valójában a kreatív kifejezés kulcsfontosságú szerepet játszik a tanulók érzelmi fejlődésében.
Milyen a kreatív tanterem?
Tele van humorral
Ősi igazság, hogy a humor mindenre gyógyír. Ha a tanteremben van egy „Vicc-falunk" vagy a „Nagy mondások” fala, akkor biztosítottuk az állandó humorforrást. Ide minden olyan jószándékú elszólást fel lehet írni, ami az órákon elhangzik akár a pedagógus, akár valamelyik diák szájából. Persze fontos, hogy mindezt szeretettel és az együtt nevetés és nem a kinevetés érzésével. Aztán akár a „hónap mondását” is megválaszthatjuk.
Tele van kreatív feladatokkal
A rosszabb osztályzatú tanulókat is ösztönözniük kell arra, hogy higgyenek saját kreativitásukban. Adjunk az osztálynak olyan feladatokat, amely nem tudásfüggő, hanem a kreativitást fejleszti. Szervezzünk szituációs előadásokat, helyzetkomikumra épülő rövid jeleneket, mini-krimik előadását, aiket aztán ki kell találnia az osztálynak vagy bármilyen rendszeres csapatépítő tevékenységet, ahol a gyengébb tanulók is érezhetik, hogy fontos, megbecsült tagjai a csoportnak.
Van saját szónoki sarok!
„Speakers Corner” vagyis a Szónokok Sarka az a terület, ahol megengedett a nyílt beszéd és a vita. A leghíresebb ilyen terület a Hyde parkban van, ahol a szónokok mindaddig és mindarról beszélhetnek, amíg a rendőrség ezt törvényesnek tartja. A hagyományos tanítási módszerektől eltérően a kreatív oktatás lehetőséget ad a diákok számára, hogy minél színesebben fejezzék ki magukat. Megtanuljanak vitatkozni, érvelni és a véleménynyilvánítás szabadsága a jóság és a boldogság érzését adja számukra.
A tanulás kreatív megközelítése nyitottabbá teszi őket az útjukba kerülő részletekkel, és a teljesítmény a büszkeség érzését kelti bennük.
Elbújt tárgyak vannak a tanteremben
Főleg a kisiskolások megfelelő biztonságérzetéhez járul hozzá, ha segítünk nekik abban, hogy kreatív módon fedezzék fel a környezetüket nap mint nap és kapcsolódjanak be a nap munkába. Ha ma számtan órán a szorzótáblát tanuljuk, akkor ugye sokkal izgalmasabb megtalálni valahol a tanteremben az eltűnt 10-es szorzótáblát, mintha csak be kellene magolni. Különösen, ha sok kérdés megválaszolásán keresztül vezet az út a rejtekhelyig.
A kreatív környezetben felnövő gyermek megtanul reagálni az élet váratlan helyzeteire, szeret majd új dolgokat felfedezni, megtanulni, elmélyülni benne. Általában elmondható, hogy a kreatív gyerekek problémamegoldó képessége jóval fejlettebb, mint társaiké, így magabiztosabbak is, és önértékelésük is jobb mint társaiké.
Van ötlet/kívánság láda
Mindkettőre láttunk már példákat és jól működtek. A feladat nagyon egyszerű. A gyerekek bármikor ráírhatják egy cetlire, mindenfajta megkötés nélkül, hogy milyen gondolatuk támadt az osztályt bármilyen módon érintő dolgokkal kapcsolatban. Ezt a papírt aztán név nélkül bedobják a ládába, amiből hetente egyszer osztályfőnöki órán húznak egyet és röviden megbeszélik az azon található ötletet a pedagógussal is. Elképesztően termékeny gondolatok születnek ezzel a módszerrel és a gyerekekre nagyon ösztönzően hat, hogy alakítói lehetnek a saját sorsuknak.
Mit ad a kreativitás fejlesztése a gyerekeknek?
A kreativitás sok stressztől szabadítja meg a gyerekeket. Az az örömérzet, ami abból fakad, hogy alkottak valamit, kreatív tevékenységet folytattak, olyan „flow” állapotban tartja a gyerekeket, ami jelentősen csökkenti a szorongást és ezáltal jobban teljesítenek a dolgozatokban. A kreativitás fokozza a problémamegoldó képességeket, készségeket, hiszen megtanulnak „out-of-the-box” gondolkozni, így nyitottabban állnak majd a világhoz és az abban felmerülő kihívásokhoz. Innovatív, újító diákokat nevelünk, akik mindig meglátják egy problémában a lehetőséget és új utakat keresnek arra, hogy jobbá tegyék ezt a világot. A kreatív környezet javítja az összpontosítást, hiszen valamire, ami nem unalmas sokkal jobban tudunk figyelni, mint a monotonon leadott tananyagra. Javul az osztályközösség és a gyerekek közötti kommunikáció, hiszen ha együtt kreatív feladatokat, akár egy mini-krimi megoldását találjuk ki, akkor erősödik a csapatszellem, a másik erősségeibe vetett hit és az összetartozás érzése. A gyerekek megtanulnak csapatként működni és egymással kommunikálni.
A kreativitás fejlesztése tehát nem merül ki a kreatív osztályterem létrehozásával, hiszen azt élettel, gyerekekkel és tanárokkal kell megtölteni. De megéri, mert a világra nyitott, csapatban jól működő, bátor gyermekek kerülnek ki az iskolapadból.