3 tipp arra, hogyan erősítsd a kapcsolatod a gyermekeddel
Minden mentális jóllét egyik legfontosabb feltétele az őszinte, szeretetteljes kapcsolat kialakítása. A legfontosabb kapcsolat a gyermek számára az, amelyet a szüleivel alakít ki. A gyermekek a pozitív szülő-gyermek kapcsolat révén ismerik meg a körülöttük lévő világot. Növekedésük és változásuk során a gyerekek szüleiken keresztül észlelik, hogy biztonságban vannak-e és szeretik-e őket. Ez az alap, amelyből jövőbeli kapcsolataikat építik.
Jókedvű tanuló = Jó tanuló?
Dr. Fodor Szilvia pszichológus, az ELTE PPK Pszichológiai Intézet adjunktusa, a Budapesti Európai Tehetségközpont munkatársa, a II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencia előadója. Vele beszélgettünk arról, hogy milyen előadással készül a novemberi online eseményre.
Gratulálunk a hónap boldogságórás csoportjainak
A Boldogságóra program a beküldött munkák alapján hónapról-hónapra megosztja másokkal is a legjobbnak tartott munkákat. Itt vannak a hála gyakorlását bemutató alkotások.
Gratulálunk a hónap boldogságórás pedagógusainak
A Boldogságóra program csapata – a beküldött munkák alapján – a tanév első hónapjában is megválasztotta a hónap pedagógusait.
Az összehangolódás a legfőbb feladat
Dr. Fűzi Beatrix tudományos munkatárs is előad a II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencián. Előadásának címe: Tanárok lelki egészsége a mentorálás szemszögéből. Vele beszélgettünk.
Reményteljes optimizmus
Optimizmus vagy pesszimizmus? Jogosan merülhet fel a kérdés bennünk arra vonatkozólag, hogy minden élethelyzetben optimistának kell lennünk vagy netán a túlzott derűlátás révén akár el is távolodhatunk a valóságtól? A kognitív torzításoktól mentes, realitásalapú gondolkodás épp annyira lényeges akárcsak a derűlátás képessége. Ilyen megközelítésben, mindkettőnek van előnye és hátránya, az adott helyzet, kontextus dönti el, hogy épp melyik a helyes irányultság. Doltea Enikő írása.
Hogyan tanulj? A hibákból. (ajánló)
Diana Laufenberg, pedagógus, több mint 15 éve tanít középiskolában, társadalomtudományt. Az ő előadását ajánljuk most.
„Meg kell tanulnunk várakozni, minden értelemben”
Dr. Kapitány-Fövény Máté klinikai szakpszichológus, adjunktus előadást tart a II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencián. Addikcióról, stigmatizációról és a várakozásról beszélgettünk.
Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály
A tudós Facebook oldalán jelentették be a szomorú hírt, hogy október 20-án elhunyt Csíkszentmihályi Mihály világhírű magyar–amerikai pszichológus, a flow-elmélet megalkotója. A kutató 87 éves volt, utolsó napjait otthonában, családja körében töltötte. A Széchenyi-díjas magyar-amerikai pszichológus, a Magyar Érdemrend nagykeresztjének tulajdonosa, az MTA külső tagja.
Mit tanulhatnak a felnőttek a gyerekektől? (ajánló)
Adora Svitak csodagyerek, aki hétéves kora óta blogol és novellákat ír, a Flying Fingers című könyv szerzője. Adora Svitak szerint a világnak „gyerekes” gondolkodásra van szüksége: merész ötletekre, vad kreativitásra és különösen optimizmusra. A gyerekek nagy álmai nagy elvárásokat érdemelnek, kezdve azzal, hogy a felnőttek hajlandók tanulni a gyerekektől.
Szakadék vagy átlépés
dr. Bakonyi Anna Brunszvik Teréz díjas pedagógiai szakértő. Pályafutását óvónőként kezdte, majd óvodapedagógus jelölteket és a felnőttképzésben hallgatókat tanítva, több mint 20 éven át volt jelen a felsőoktatásban, mind elméleti pedagógiai tárgyak oktatásával, mind pedig a gyakorlati képzéssel. A II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencia előadója. Vele beszélgettünk.
„Szívügyem az iskola”
Az Encsencs – Penészlek – Nyírvasvári Általános Iskola igazgatónőjének levelét közöljük a Boldogságóra programmal kapcsolatos tapasztalatairól.
„Játszani is engedd”
Jó pár évvel ezelőtt, még egy gimnáziumi kollégám mondta az óráimra, hogy csupán fafaragó szakköröket tartok tanítás helyett. Azóta is ért már mástól is ilyen kritika, ami arra vonatkozott, hogy ha játékos elemeket is beemelek a tanóráimba, akkor valójában nem végzek komoly munkát. Nem nagyon foglalkoztatnak ezek a kritikák, hiszen a kutatási eredmények mellett leginkább a tantárgyam tanulására motivált gyerekek véleménye a mérvadó számomra.
Hogyan maradjunk lelkileg és érzelmileg is egyensúlyban?
Az elhúzódó járványhelyzet komoly mentálhigiénés kihívás elé állította az emberiséget. Talán még soha nem volt akkora szükségünk a pozitív pszichológia eszközeire, mint manapság. Talán még soha nem volt annyira nehéz megőrizni a mentális egészségünket, mint most. Sajnos kijelenthető, hogy 2020 és 2021 a lelki megpróbáltatások évei szülőknek, pedagógusoknak és gyermekeknek egyaránt. A Jobb Veled a Világ Alapítvány immár második alkalommal rendezi meg a Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferenciát, amely neves szakemberek segítségével válaszol az adott év legnagyobb kihívásaira.
Hogyan neveljünk sikeres gyerekeket túl patronálás nélkül – ajánló
Julie Lythcott-Haims, akadémiai szerző, aki szerint a szülők azzal, hogy nagy elvárásokat támasztanak a gyermekeikkel szemben, nem segítenek nekik. Szenvedéllyel és fanyar humorral, azt kéri, hogy a szülők gyermekeik sikerességét ne az osztályzatokban és teszteredményekben mérjék. Ehelyett szerinte inkább a legrégebbi ötletre kell összpontosítaniuk: a feltétel nélküli szeretetre.