Gyökerek és szárnyak

Pozitív Fegyelmezés nagyszülőknek

2021.08.22 14.48 Írta: Bariné Kazai Zsuzsa
nagyszülők
pozitív fegyelmezés
pozitív gondolkodás
pozitív nevelés

Mióta elkezdtem ismertetni a szülőknek a Pozitív Fegyelmezés alapelveit és módszereit többször fordultak hozzám azzal a kérdéssel, hogy mit tehetnének, hogy a nagyszülők elfogadják, hogy a büntetés hosszú távon nem segíti a gyerekek fejlődését, hogy ők, a nagyszülők is alkalmazzák a Pozitív Fegyelmezés módszereit. Mivel sok nagyszülő aktívan részt vesz az unokák nevelésében fontos az egyetértés, a gyerekek érdekében. Pedagógusként régóta kapcsolatban vagyok nagyszülőkkel is, néhányan érdeklődtek a Pozitív Fegyelmezés iránt, kérdezték, hogy ha nem büntetve, jutalmazva, akkor, hogy vegyék rá a gyerekeket arra, hogy szót fogadjanak, figyeljenek rájuk. Elmondták, hogy szeretnének segíteni a gyerekeknek, de mivel nem nagyon ismernek más módszert nem tudják mit tegyenek, hogy az unokákból felelősségteljes, megbecsült és sikeres felnőttek legyenek, hogy boldog emberként élhessék majd az életüket.

Tudjuk jól, hogy nem csak a szülők, de a nagyszülők is szeretik a gyerekeket és természetesen a legjobbakat szeretnék nekik adni, tanítani, de néha a szülők által alkalmazott módszerekkel nem értenek egyet.

Ezek az ellentétek viszont nem segítik elő a szülők és a nagyszülők kapcsolatát mivel időnként heves viták, veszekedések alakulhatnak ki és sajnos ez visszahathat az unokákra is, pedig a békés családi környezet fontos számukra.

nagyszülők1

Ezek a viták néha annyira elmérgesednek, hogy inkább nem, vagy kevesebbet viszik az unokákat a nagyszülőkhöz, vagy nem kérik a segítségüket.

A nagyszülőkre is szükségük van a gyerekeknek, hogy időnként velük is töltsenek minőségi időt, hogy megismerjék a család történetét, a régi szokásokat és néha egy kis nagyszülői kényeztetést is kapjanak.

Fontos, hogy a szülők és a nagyszülők a lehető legjobban tudjanak együttműködni a gyereknevelésben is, hogy szeretet és béke töltse ki a családi találkozókat.

A szülők és a nagyszülők kérdései indították el azt a gondolatot, hogy kifejezetten csak nagyszülőknek indítsak tanfolyamot.

Tapasztaltam, hogy sok nagyszülő nyitott az új dolgokra, és a részvevők is elmondták, hogy mivel ők is a legjobbakat szeretnék adni, tanítani a gyerekeknek, meghallgatják és néha, ha nem is mondják, próbálják is alkalmazni a szülők által alkalmazott problémamegoldás-központú nevelési módszereket, több-kevesebb sikerrel. Viszont el kell fogadnunk, hogy nem mindenkinek könnyű új dolgok, elvek felé nyitni és változtatni a régi, bevett szokásokon, bár szerintem ennek semmi köze nincs az életkorhoz. Azt tapasztaltam a szülőknél és nagyszülőknél is, hogy amikor megbeszéljük, hogy melyik nevelési módszer miért vagy miért nem működik, és azt is, hogy hosszú távon ezek milyen hatással lehetnek a gyerekek fejlődésére, akkor elfogadóbbak lesznek a módszerrel kapcsolatban. Az első alkalommal az volt a részvevők egyik feladata, hogy közösen készítsenek egy listát – a Jövő listája - azokról a jellemvonásokról, készségekről melyek majd elősegítik, hogy az unokák egykor felelősségteljes, aktív, megbecsült és fontos tagjai legyenek a társadalomnak, ezáltal sikeres és boldog felnőttek.

Az elkészült listából jól látható, hogy mire kell tanítani, mit kell jó példával mutatni a gyerekeknek. Ezeken a listákon többek közt ott van a türelem, megértés, mások tisztelete, önbizalom, problémamegoldás, kommunikációs készség stb. Az utolsó alkalmon megbeszéltük, hogy szerintük a büntetéssel, jutalmazással vagy a Pozitív Fegyelmezés módszereivel mit tanítunk a gyerekeknek. Jó volt látni ahogy a nagyszülők maguk fogalmazták meg, mondták el, hogy például, amikor büntetünk nem sok mindent tanítunk a gyerekeknek arról a „listáról”, ami pedig szerintünk fontos, de amikor a Pozitív Fegyelmezés módszereit alkalmazzuk, akkor egyszerre több mindent.

Már az első közös gyakorlat meggyőzte a nagyszülőket, hogy lehetőséget adjanak a nem büntető nevelési módszereknek.

Amikor tudjuk, tapasztaljuk, hogy a felmerülő problémát büntetés nélkül is meg lehet oldani, akkor nagyobb az esélye, hogy nem a büntetést fogjuk választani.

Az első nagyszülőknek szóló alkalmon csak nagymamák vettek részt, de az első szülőknek szóló Pozitív Fegyelmezés tanfolyamokon is csak anyukák voltak. Ma már egyre gyakoribb, hogy a szülők közösen vesznek részt, remélhetőleg ez így fog alakulni a nagyszülőkkel is.

A nagyszülőknek szóló tanfolyam célja az, hogy a szülők és nagyszülők közösen, összhangban tudják segíteni a gyerekek fejlődését, hogy békésebb, együttműködőbb legyen a kapcsolat a szülők-nagyszülők és a gyerekek között.   

Az előadássorozat végén a részvevők javasoltak néhány változtatást, például azt, hogy legyen 7 alkalmas a tanfolyam. Az első nagyszülős tanfolyam 3 alkalmas volt, a szülőknek szóló 7 alkalmas szokott lenni, heti egy alkalommal 2 óra. Azért döntöttem a 3 alkalom mellett mert azt hittem, hogy olyan nagyszülők jönnek majd, akiknek a gyerekei már alkalmazzák a Pozitív Fegyelmezés módszereit, meglepetésemre ez nem így volt. Javasolták még azt is, hogy alakuljon egy nagyszülős közösség, ahol segíteni, támogatni tudják majd egymást.

A résztvevők lelkesedése és aktivitása, valamint visszajelzései alapján folytatni fogjuk a nagyszülőknek szóló Pozitív Fegyelmezés tanfolyamokat is.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x