Fegyverneki Gergő tanár, módszertani tréner, több pedagógiai sikerkönyv szerzője, a Debreceni Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ munkatársa.
Milyen témájú előadást hallhatunk tőled a II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencián novemberben?
Igyekeztem most is a pedagóguskollégák számára egy fontos témát kiemelni. Szerte a világban azt láthatjuk, hogy az oktatásban egyre nagyobb szerepet kap a tudatos médiahasználat és a médiaértés fejlesztése az oktatásban, akár különféle tantárgyakba ágyazva is. Ez joggal érthető, hiszen számos kutatás és a mindennapi tapasztalatok is alátámasztják, hogy a gyerekek évről évre egyre fiatalabb korban kapnak saját okostelefont, és így egyre fiatalabban lépnek be az online térbe mindenféle előzetes felkészítés nélkül. Holott ez a „beavatás” megkerülhetetlen lenne: a digitális világ használatához is kell a KRESZ-szabályokhoz hasonló tudáskészlet: mit hogyan kell, hogyan lehet, mit ne tegyünk, hogy biztonságban maradhassanak a gyerekek és persze a felnőttek is a neten. A digitális intelligenciába beletartozik az eszközhasználat technikai kérdése, a releváns információk kiszűrése, a kreatív tartalmak előállítása és az online lelkiállapotunk is. Úgy gondolom, ezekkel már sok szállal kötődünk a pozitív pszichológiához és pedagógiához.
Éppen ezért olyan, a gyerekeket tevékenykedtető és tantárgyközi jó gyakorlatokat mutatok, amelyekkel saját élményen keresztül fejleszthető a tanulók médiaértése. A módszerek között lesz projektpedagógia és drámajáték is. Ezenkívül részletesen bemutatom a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ tananyagfejlesztést és pedagógiai témájú cikkeit, valamint a gyerekenaten.hu oldal misszióját. Ezek abban segítik a szülőket és a pedagógusokat, hogyan neveljünk tudatos, felelősségteljes és pozitív szemléletű embereket a neten.
Miben látod a pandémia alatti és utáni helyzet legnagyobb kihívását?
Az egyik legfontosabb a hiteles információk megtalálása és kiszűrése, az internetbiztonság, az álhírek felismerése. De ugyanúgy foglalkoznunk kell a mentális egészségünk megőrzésével, szubjektív jóllétünk fokozásával, illetve az emberekhez való őszinte kapcsolódás lehetőségével. Az oktatásnak ebben fokozott szerepe van, ehhez viszont most már tényleg szükség lenne módszertani megújulásra, ahol teret kap a tanulók önkifejezése, a csoportkohézió erősítése, a művészetek általi nevelés, például meseterápia, a felfedezés és 21. századi természettudományos szemléletek.
Mit gondolsz a saját szakterületed hogyan segíthet azoknak az embereknek, akik elakadtak a pandémia alatt mentálisan?
Módszertani trénerként sok iskolában megfordulok. Most az újra nyitáskor is. Olyan eszközöket és módszereket próbálok mutatni a pedagógusoknak, amelyekkel hatékony válaszokat adhatunk a 21. század kihívásaira, és közben én is igyekszem tanulni a kollégáktól. Ebben erősen benne van a pandémia mentális aspektusa is. A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ munkatársaival, akik között a pedagógusok mellett pszichológusok, tananyagfejlesztők, többszörös szülők is vannak, olyan szakanyagokat készítünk a Médiaszertár nevű facebookos pedagóguscsoportban, amelyek segítenek médiából érkező tartalmak feldolgozásában. Elkezdtünk dolgozni egy cikksorozaton is, amely a Nehéz témák a médiában… címet kapta. Ez abban segít, hogy például a médiában megjelenő coviddal kapcsolatos tartalmakról hogyan beszélgessünk értelmesen a gyerekekkel, ha ők is látták ezeket a híreket, de gondjaik akadnak az értelmezésben, a pszichés feldolgozásban.
Milyen reményed, üzeneted van a jövőre? Miről fogunk konferenciát tartani 2022 novemberében?
A reményem és az üzenetem az, hogy merjünk őszintébbek és elfogadóbbak lenni egymással. Fontos lenne szeretni és szeretve lenni. Ez segítene abban, hogy a boldogságtérképen is jobb besorolást kapjunk. Jó lenne erről hallani. Az optimista illúziók mellett persze látni lehet, hogy sok ember egyre mélyebbre kerül lelkileg, úgyhogy jövőre érdemes lenne még inkább könnyen kezelhető és biztosabb stresszoldó technikákról, emberközpontú megküzdési stratégiákról hallani. Amire igazán szükség lenne, hogy mellőzve minden hatásvadász elemet, hallhatnánk személyes példákat élettörténeteket is, akik a mélyből kijöttek és próbálják jól érezni magukat a mindennapokban.
AZ INGYENES ONLINE KONFERENCIÁRA IDE KATTINTVA TUDSZ REGISZTRÁLNI!