A tudatos jelenlét gyakorlásával komoly eredményeket érnek el a világban azon gyerekek körében is, akik szorongásban, stresszben vagy épp valamilyen komoly kihívást jelentő viselkedészavarban szenvednek. Egyre több kutatás és szakirodalom támasztja alá, hogy a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét megtanítása a gyerekeknek elősegítheti az eredményesebb tanulást, fejleszti az érzelmi intelligenciát, a kötődés kialakulását és az önbizalmat.
Ha csak abból indulunk ki, hogy a mindfulness-technika elsajátítása milyen hatással van a felnőttekre és a felnőttek mindennapjainak alapvető változásaira, akkor látjuk, hogy az számos egészségügyi előnnyel is jár. A jelenre való összpontosítás képessége segít abban, hogy a gondolataink ne kalandozzanak el, hogy jobban tudjunk összpontosítani, rugalmasabban tudjunk egy-egy témát megközelíteni és nem utolsósorban lényegesen kevesebb stressz érje a szervezetünket.
Nézzünk néhány egyszerű gyakorlatot, amelyekkel belekóstolhatunk a tudatos jelenlét nyújtotta lehetőségekbe a gyermekek esetében is!
Lélegezz tudatosan!
A leginkább ismert és alkalmazott technika, amit a gyerekek mindennapjaiba gyorsan és hatékonyan be tudunk építeni azok a légzőgyakorlatok. Ha egy gyerek izgul egy dolgozat vagy vizsga vagy csak egy rég nem látott baráttal való találkozás előtt általában azt tanácsoljuk neki, hogy lélegezzen mélyeket, így csillapítani tudja az idegességét. A tudatos légzés nagyon hatékony ezekben a helyzetekben is.
Kószálj tudatosan!
A tudatos jelenlét éppen azt mutatja meg nekünk, hogy milyen értékes a jelenben lenni. Nem a múlton merengeni és nem is egy elképzelt távoli jövő képét dédelgetni magunkban. A gyermekeddel való tudatos kószálás lényege éppen az, hogy megmutasd neki milyen az, amikor a jelenben, együtt vagytok és megfigyelitek a benneteket körülvevő „itt-és-most” világot. Sajnos nem egyszer látni szülőket, nagyszülőket úgy sétálni a gyerekekkel vagy „játszani” a játszótéren, hogy közben valójában nincsenek jelen a helyzetben. Leginkább épp telefonálnak, vagy chatelnek vagy posztolnak, vagyis egy másik valóságban vannak jelen ahelyett, hogy az itt-és-mostot élnék.
Ebben az esetben azok a mondatok, hogy „sétáltunk a gyerekkel” vagy „játszottunk a gyerekkel a játszótéren” nem igazán fedik azt, ami valójában történt.
A tudatos kószálás azonban éppen erről a tudatos jelenlétről, a világ közös felfedezéséről szól.
Beszéljétek meg a gyerekkel, hogy hol lenne kedve sétálni és azt is, hogy azon a helyen vajon mit fogtok találni! Tippeljétek meg, hogy milyen hangok, milyen illatok, milyen növények, állatok, padok, épületek várnak rátok?
Majd itt-ott álljatok meg a séta közben és tudatosan tapasztaljátok meg, hogy mi vesz körül benneteket. Kérd meg a gyermeked, hogy csukja be a szemét és próbálja kitalálni, hogy milyen hangokat hall, milyen illatokat érez! Beszélgessetek ezekről a jelenségekről! Mit gondol honnan jöhet ez a szag vagy illat?
Ahogyan Victor Hugo mondta:
Semmi nem idéz meg úgy egy emléket, ahogy egy illat.
Beszélgessetek arról, mit jelentenek neki a most látott, hallott, tapasztalt jelenségek! Ha belemélyültök a játékba csodás napotok lesz!
Mozogj tudatosan!
Az, hogy a mozgás mindannyiunk számára felszabadító érzés az nem kérdés talán senki számára.
A sport, illetve a mindennapi mozgás, legyen az séta a kutyusunkkal vagy gyaloglás a közértig olyan testi és lelki folyamatokat indít be, amelyek nagyon fontosak az egészségünk megőrzése szempontjából.
Utánozzátok a gyermekeddel valamelyik híres mesehős mozgását!
Legyen ő a rettenthetetlen és bátor királyfi vagy Superman vagy épp Mulan, amint megmenti a nemzetet. Beszéld meg a gyerekeddel, hogy miközben mind pontosabban próbálja utánozni kedvenc mesehősét, közben mondja el, hogy hogyan áll, ül, hol vannak mindeközben a kezei és mit érez, mialatt így szuperhőssé alakul.
Bármelyik gyakorlatot is próbáljátok ki, önfeledt, tudatos és elmélyült együttlétet kívánunk hozzá.