A családi összetartozás játéka, amivel játszva épül az önbecsülés és az önbizalom!
Egy időben hiánycikk is volt, de most újra kapható a nagy sikerű Pozitivity társasjáték, amelyet Bagdi Bella jegyez.
A Jobb Veled a Világ alapítvány elnökét, a Boldogságóra program vezetőjét kérdeztük a pozitív gondolkodás társasjátékáról, aki a beszélgetés közben bemutatta nekünk a Pozitivity Family társfejlesztőjét is.
A Boldogságóra program ma az egyik legsikeresebb óvodai és iskola program Magyarországon, amely a pozitív pszichológia eredményeit használja fel a pedagógiában. Mára már több mint 1500 oktatási intézmény tagja a hálózatnak, ami több mint 7000 pedagógust és 100.000 gyereket érint. A Pozitivity társasjáték gondolata is szorosan kapcsolódik az általad megálmodott és életre hívott Boldogságóra programhoz?
A Pozitivity gondolata úgy született, hogy szerettem volna a nagy sikerű boldogságórák témaköreihez egy olyan játékot fejleszteni, ami élményszerűen ismertet meg a gyerekekkel 9 boldogságfokozó stratégiát.
Maga a játék a pozitív pszichológia azon alapfeltevésére épül miszerint a boldogság tanulható, és fontos minél fiatalabb korban erre a szemléletre rávezetni a gyerekeket.
Így született meg a Pozitivity társasjáték, ami – ahogy említetted – olyan nagy siker volt, hogy többször kellett újrarendelnünk belőle. Ez a játék a pozitív gondolkodás társasjátéka lett! De hamar kiderül róla, hogy nemcsak az osztálytermekben bizonyul hatékonynak, hanem családokban, baráti összejöveteleken is gyakran előkerül, jó szórakozást biztosítva a kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A megszületése óta rengeteg visszajelzést, kérdést kaptunk, hogy mikor jön már a folytatása.
Így született meg a gondolat, hogy elkészítsük a családi összetartozás játékát, amivel játszva épül az önbecsülés és az önbizalom. Ez lett a Pozitivity Family.
A pozitív gondolkodás nélkülözhetetlen a kiegyensúlyozott és boldog élethez.
A Pozitivity lépésről lépésre, játékosan, szórakoztatva mutatja be azokat a gyakorlatban is alkalmazható technikákat, amelyekkel a pesszimista gondolkodásmód optimistává alakítható, mely alapján a játékosok életkortól függetlenül, elvethetik magukban az optimizmus éltető magvait. Amellett, hogy segíti a gyerekek és felnőttek személyiségfejlődését hozzájárul a pozitív énkép kialakításához, erősíti az önbizalmat és ami szerintem még fontosabb, hogy ráirányítja a figyelmet egy-egy ember erősségeire.
Te miért, mikor, kivel játszod ezt a játékot?
Mindig, mindenkivel. A családban, baráti társaságban rendszeresen felmerül, hogy vegyük elő a Pozitivity-t. És legtöbbször nem is én mondom, hanem valaki, aki még nem játszotta, de már hallott róla és szeretné kipróbálni. Én pedig valahogy mindig beadom a derekam.
Már kapható a Pozitivity Family, a játék kifejezetten családoknak fejlesztett változata. Ez a játék is a fejlesztői csapatod munkája?
Természetesen, és szeretném bemutatni Nektek Veres-Lukács Lillát, a Pozitivity Family társfejlesztőjét. Lilla 2012 óta oszlopos tagja a Jobb Veled a Világ Alapítványnak. Először önkéntesként, majd később fejlesztőként csatlakozott az alapítvány innovációs pozitív pedagógiai műhelyéhez. A Pozitivity Family társasjáték társfejlesztői feladata nagyon testhezálló volt neki, mert édesanyaként a férjével folyton újabb és újabb játékokat, kihívásokat találnak ki a gyermekeiknek.
De úgy tudom, nem csak egy kiegészítő kártyacsomagról van szó.
Igen, ez így van. A Pozitivity Family nem csupán kiegészítő az eredeti táblajátékhoz, hanem önálló társasjátékként is megállja a helyét. Két szórakoztató kártyajátékot tartalmaz, és rengeteg lehetőséget kínál a család számára őszinte beszélgetésekhez. Szívből ajánlom azoknak a családoknak is, akiknek még nincs meg az eredeti Pozitivity és még sosem játszottak vele.
Milyen családoknak ajánlanád a játékot?
Azoknak a családoknak ajánlom, akiknek fontos, hogy minél több minőségi időt töltsenek egymással, akik szeretnek együtt játszani, beszélgetni, szeretik a társasjátékokat, kártyajátékokat, akik szeretnének fejlődni.
De ha egy kis játékosság, egymásra való nyitottság, odafigyelés kéznél van, minden család megtalálhatja benne önmagát.
Vannak nagyon picike és nagyon nagy családok is. Játszhatnak ezzel a játékkal csonka családban élők is, akár anyuka és kisfia vagy apuka és kislánya? Hány főig lehet játszani? Be lehet vonni a nagyikat is?
Természetesen, ahogy az előbb említettem, bármelyik család megtalálhatja benne önmagát. Még azok a családok is, ahol a gyerekek már felnőttek. Összehozhat távoli rokonokat, ritkán látott családtagokat is. Mivel többféle felhasználási módja van a kártyáknak, így azok, akik kevésbé szeretnek kártyázni, beszélgetésindítóként, családi csapatépítőként is használhatják azokat. A fejlesztés során igyekeztünk minél többféle családtípust bevonni, hogy minél több szempontot figyelembe vehessünk. Persze van olyan létszám, ami ideálisnak mondható a kártyajátékoknál. Ez 3-6 fő. De őszintén szólva, mi játszottunk már vele ketten is a férjemmel, amikor a gyerekek elaludtak. A táblajátékkal együtt pedig akár két baráti család is megmérkőzhet egymással.
Leginkább arról szól a játék, hogy a segítségével sok mindent megtudhatunk magunkról és a családtagjainkról vagy van olyan képesség, készség, aminek a fejlesztésében is segíthet ez a játék?
Önmagában az, hogy megismerjük önmagunkat és a családunkat, már nagyban hozzájárul a lelki jóllét fokozásához is. Marschall Duke és Robyn Fivus pszichológusok kutatásaik során azt találták, hogy azok a gyermekek, akik jól ismerik családjuk történetét, sokat tudnak a saját családjukról, sokkal stabilabbak, magasabb önbecsüléssel rendelkeznek.
Fejleszti a kreativitást, a kognitív funkciókat és készségeket, a logikai képességet, és egyes helyzetekben pedig nem csak az együttműködés, de a veszteségtűrés képességét is.
A fejlesztő hatás kapcsán hadd említsem meg egyik kedvenc részemet a játékban: ez a szörnyek jelenléte.
A szörnyek testesítik meg a játékban azokat a tipikus családi nehézségeket, amelyekkel valószínűleg mindannyian szembesülünk a hétköznapok során.
Pl. Idő Faló, aki miatt sosem elég a napi 24 óra mindenre, amire szeretnénk, Félelem Manó, akit időnként óriásinak látunk, és megakadályoz minket dolgokban, Stressz Szörny, aki miatt gyakran ingerültek, túlterheltek vagyunk. Zaj Troll és Kupi Troll a két kedvencem – igazából ők leginkább a szülőket támadják, a gyerekekre kevésbé vannak hatással, de egyszer ők is felnőnek, és akkor majd megtudják… De viccet félretéve ezek a „szörnyek” azok, akiket nap mint nap le kell győznünk, meg kell szelidítenünk. A játék ehhez is kínál olyan stratégiákat, játékos megoldásokat, amelyeket a hétköznapokba beépítve valós segítséget jelenthetnek a jövőben nem csak a gyermekek, de a felnőttek számára is.
Mit tekintesz a legfontosabb értéknek, amit a Pozitivity Family közvetít?
Az együtt töltött minőségi időt a családdal, az új közös emlékek gyűjtését a sok nevetésen, beszélgetésen keresztül, az őszinte odafigyelés képességének fejlesztését, és azt, hogy a társasjátékban nem csak felidéződnek régi családi hagyományok, hanem közben újakat is teremtünk, amelyek szorosabbra fűzik kapcsolatainkat, és amelyekből még évek múlva is táplálkozhatunk.