Szakértői interjúk

„Keressétek a legjobbat a diákjaitokban!” Interjú Ryan Niemiec-el

2020.12.13 06.00 Írta: PPNP
karaktererősség
pozitív nevelés
pozitív pszichológia
Ryan Niemiec

Ryan Niemiec a VIA Karakter Intézet oktatási igazgatója, a karaktererősségek szakértője, számos könyv, tanulmány szerzője. Legutóbb az online megtartott, első Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencián adott elő szombaton.

Vele beszélgettünk.

A VIA Karakter Intézet oktatási igazgatója vagy. Mit kell tudnunk az Intézetről, és te hogyan kerültél kapcsolatba az erősség-fókuszú pszichológiával?

A VIA Intézet egy nonprofit szervezet, amely az Egyesült Államokbeli Ohio államban működik, Cincinnati-ban. Világszinten vezető szerepet játszik a karaktererősségek tudományának és gyakorlatának fejlesztésében. A karaktererősségekhez kapcsolódó tanulmányok és gyakorlatok gyűjtőhelye, ezen felül szakemberek képzésével is foglalkozik az oktatás, az üzleti élet, az egészségügy, a coaching és a tanácsadás területén, valamint a laikusok körében. Jómagam akkor kerültem kapcsolatba ezzel a területtel, amikor klinikai szakpszichológusként azon dolgoztam, hogy az embereknek segítsek felülkerekedni a problémáikon.

Ekkor találkoztam a VIA-féle karaktererősség osztályozással, és rájöttem, hogy ez a 24 erősség fontos lehet az én munkámban is, hiszen segít abban, hogy teljesebb képet alkossak arról az emberről, akinek éppen segíteni akarok.

Névtelen terv (3)

Melyek a te főerősségeid, és hogyan használod őket a mindennapi életedben?

Az én főerősségeim hosszú ideje a remény, a szeretet, az őszinteség, a méltányosság, a kíváncsiság, a perspektíva és a szépség értékelése. Egész nap használom őket, otthon és a munkám során is. Például, a munkámban folyamatos hajtóerő számomra az, hogy reménykedem egy pozitív jövőben, és abban, hogy minden személyre, akivel kapcsolatba kerülök, valamilyen módon hatással lesznek a karaktererősségek. A kíváncsiságom kibontakozik abban, amikor a gyermekeimet kérdezgetem a napjukról és arról, hogy hogyan látják az életüket és a körülöttük zajló eseményeket. Az őszinteségem felbukkan a kollégáimmal és a barátaimmal folytatott beszélgetésekben, amikor még akkor is megosztom a gondolataimat és érzéseimet, ha ezek nem egyeznek a többiek által elfogadott véleménnyel, vagy ha tudom, hogy az valamiképpen visszaüt majd. A szépség elismerése életre kel bennem, amikor a kutyusomat sétálni viszem a környéken, vagy a közeli erdőkbe. El nem mulasztanám megcsodálni a fák zöldjét, a körülöttem lévő élet szépségét.

Névtelen terv (2)

Mit gondolsz, az erősségek területe hova fejlődhet tovább a pszichológiában, az oktatásban, és az élet más részein?

Valójában ez a munka még csak most kezdődött el.

Igaz, hogy a világ számos pontján lenyűgözi a tanárokat, szülőket, intézményket a 24 karaktererősség rendszere és a bennük rejlő lehetőségek.

De jelenleg keveset tudunk arról, hogy az egyes erősségek milyen dinamikával hatnak egymásra - ezt hívjuk szinergiának, illetve az erősségek találkozásának, ami bennünk és közöttünk is megvalósul, jelen van. Sokkal több dolog van, nem tudunk az intervenciókról, mint amit igen. Az ember nagyon összetett lény, és az, ahogyan kapcsolódunk a világunkkal, és azokkal a helyzetekkel, amikben benne vagyunk, a jövő számára még egy hatalmas felfedezésre váró terület.

Névtelen terv (4)

Mennyiben múlnak az erősségeink a korunkon, nemünkön, kultúránkon, neveltetésünkön és egyáltalán, lehet-e fejleszteni őket életünk különböző szakaszaiban?

Általánosságban elmondható, hogy a karaktererősségek embereken, kultúrákon, nemzeteken, nevelésen és időn átívelő, állandó dolgok. Ugyanakkor vannak különbségek - vegyük bármely kultúrát, országot, populációt. Például a nők erősebbek a szépség és kiválóság elismerésében, a kedvességben, a szeretetben és a hálában, mint a férfiak (általában a férfiak egyik karaktererősségben sem mutatnak magasabb pontot, mint a nők).

Hogyan segíthetnek ezek az erősségek abban, hogy a jelen járványhelyzet kihívásokkal teli időszakát könnyebben átvészeljük?

A karaktererősségek meglepő módokon bukkannak fel a nehézségek idején. Ne felejtsük el, mindenkiben ott van mind a 24 erősség, amelyekhez fordulhat akkor, amikor a saját egyéni nehézségeivel kerül szembe, velük küzd, vagy megpróbál rajtuk felülkerekedni. Lehet, hogy egy szunnyadó erősségedhez, a bátorságodhoz fordulsz, amikor felszólalsz valaki ellen, aki a korlátozó intézkedések határait feszegeti.

Lehet, hogy a leginkább figyelmen kívül hagyott erősségedet, az önkontrollt fejleszted, amikor a jelen helyzetben fegyelmezetten odafigyelsz az egészségedre.

Vagy elképzelhető, hogy a benned lévő kedvességhez és társas intelligenciához fordulsz, amikor egy szükségben szenvedő szomszédodnak segítesz. Előfordulhat az is, hogy a kedvesség és méltányosság erősségeihez fordulsz magadban ahhoz, hogy saját magaddal többet törődj, mint általában szoktál. Lehet, hogy a kitartásodat és a vitalitásodat is segítségül hívod, amikor egy új tanítási vagy iskolapolitikai helyzetben akadályba ütközöl. Vagy a kreativitás válik kiemelten fontossá, amikor új hobbit kezdesz el, hogy a stresszt jobban bírd. Még az is előfordulhat, hogy amikor egyszerűen úgy érzed, többet kellene nevetned, felhívod egy humoros barátodat vagy naponta megnézel egy vicces sorozatrészt, csak hogy nevess, nevess és nevess.

Végtelenek a lehetőségek. Rajtad múlik, hogy megteszed-e azt a lépést, ami majd neked működni fog. Itt az ideje a felfedezésnek, a kísérletezgetésnek, a komfortzónánk elhagyásának és annak, hogy meglássuk a jót a sötét felhők ellenére is.

A Boldogságóra Program idei, hetedik tanévében közel 7000 pedagógus 1500 intézményben, óvodában és iskolában segíti a gyerekek mentális jóllétének fejlesztését a pozitív pszichológia eszköztárára épülő módszertanunkkal. Most az első, hatalmas sikerrel lezajlott Pozitív Pedagógia és Nevelés konferenciánk után, ahol főelőadónk voltál, mit üzennél a magyarországi boldogságórás pedagógusoknak?

Keressétek a legjobbat a diákjaitokban!

Az is rendben van, ha látjátok a problémákat és a nehézségeket. Az normális. A hiányosságokat és a hibákat egyensúlyozzátok ki az erősségekkel, amiket észrevesztek. Erre azért időről időre emlékeztessétek magatokat. Talán előfordul majd, hogy olykor erőltetni kell, hogy észrevegyétek a jót. De ezeket a technikákat, mint a kincskeresés az erősségekkel, az erősségek megnevezése, az erősségekről folytatott beszélgetések, a problémák erősség alapú újrakeretezése, az erősségek beágyazása a tantervbe, az óratervbe és a saját erősségeitek használata a mindennapi tanári munkában - ez mind működik, és mind nagy segítség. Mindez részévé válik annak, hogy hogyan látod magadat, a diákjaidat, az oktatást. Higgyétek el, megéri, és az emberek életére nagy hatással lesz. Lesz, hogy erről visszaigazolást is kapsz majd, lesz, hogy nem. Mindegy is, te vedd észre, magyarázd el és értékeld a karaktererősségeket!

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x