Taní - tani

Kreatív osztályterem – Kreatív osztály?

2020.12.07 05.00 Írta: PPNP
kreatív osztály
kreatív osztályterem
pozitív nevelés
pozitív pedagógia

Egy jó lakásba, egy szép otthonba, egy inspiráló környezetbe mindig jobb belépni, mint egy kevésbé ösztönzőbe. Így van ez az osztálytermekkel is. Minden pedagógus igyekszik élővé tenni az iskolai/óvodai tereket, persze alkalmazkodva a helyi adottságokhoz.

A jó tantermi környezetnek mindig van néhány eleme, ami érdekesebbé és interaktívabbá teszi az órákat. A kreativitás és a tanterv megfelelő keveréke segíti a diákokat abban, hogy innovatívak legyenek, és új dolgok megtanulására ösztönzi őket. Fejleszti a tanulók érzelmi és szociális készségeit is. Sok szó esik manapság arról, hogy a jelen kor gyermekei valószínűleg olyan munkát fognak végezni felnőtt korukban, amely munkák még ma nem is léteznek. Ezért kiemelkedően fontos, hogy a gyerekek problémamegoldó képességét fejlesszük, ami szorosan összefügg a kreativitással.

osztály

A kreatív oktatás megváltoztathatja azt, ahogyan a tanulók elsajátítják a tananyagot és ahogy alkalmazzák azt majd a mindennapjaikban. Valójában a kreatív kifejezés kulcsfontosságú szerepet játszik a tanulók érzelmi fejlődésében.

Milyen a kreatív tanterem?

Tele van humorral

Ősi igazság, hogy a humor mindenre gyógyír. Ha a tanteremben van egy „Vicc-falunk" vagy a „Nagy mondások” fala, akkor biztosítottuk az állandó humorforrást. Ide minden olyan jószándékú elszólást fel lehet írni, ami az órákon elhangzik akár a pedagógus, akár valamelyik diák szájából. Persze fontos, hogy mindezt szeretettel és az együtt nevetés és nem a kinevetés érzésével. Aztán akár a „hónap mondását” is megválaszthatjuk.

Tele van kreatív feladatokkal

A rosszabb osztályzatú tanulókat is ösztönözniük kell arra, hogy higgyenek saját kreativitásukban. Adjunk az osztálynak olyan feladatokat, amely nem tudásfüggő, hanem a kreativitást fejleszti. Szervezzünk szituációs előadásokat, helyzetkomikumra épülő rövid jeleneket, mini-krimik előadását, aiket aztán ki kell találnia az osztálynak vagy bármilyen rendszeres csapatépítő tevékenységet, ahol a gyengébb tanulók is érezhetik, hogy fontos, megbecsült tagjai a csoportnak.

Van saját szónoki sarok!

„Speakers Corner” vagyis a Szónokok Sarka az a terület, ahol megengedett a nyílt beszéd és a vita. A leghíresebb ilyen terület a Hyde parkban van, ahol a szónokok mindaddig és mindarról beszélhetnek, amíg a rendőrség ezt törvényesnek tartja. A hagyományos tanítási módszerektől eltérően a kreatív oktatás lehetőséget ad a diákok számára, hogy minél színesebben fejezzék ki magukat. Megtanuljanak vitatkozni, érvelni és a véleménynyilvánítás szabadsága a jóság és a boldogság érzését adja számukra.

A tanulás kreatív megközelítése nyitottabbá teszi őket az útjukba kerülő részletekkel, és a teljesítmény a büszkeség érzését kelti bennük.

Elbújt tárgyak vannak a tanteremben

Főleg a kisiskolások megfelelő biztonságérzetéhez járul hozzá, ha segítünk nekik abban, hogy kreatív módon fedezzék fel a környezetüket nap mint nap és kapcsolódjanak be a nap munkába. Ha ma számtan órán a szorzótáblát tanuljuk, akkor ugye sokkal izgalmasabb megtalálni valahol a tanteremben az eltűnt 10-es szorzótáblát, mintha csak be kellene magolni. Különösen, ha sok kérdés megválaszolásán keresztül vezet az út a rejtekhelyig.

gyerek (1)

A kreatív környezetben felnövő gyermek megtanul reagálni az élet váratlan helyzeteire, szeret majd új dolgokat felfedezni, megtanulni, elmélyülni benne. Általában elmondható, hogy a kreatív gyerekek problémamegoldó képessége jóval fejlettebb, mint társaiké, így magabiztosabbak is, és önértékelésük is jobb mint társaiké.

Van ötlet/kívánság láda

Mindkettőre láttunk már példákat és jól működtek. A feladat nagyon egyszerű. A gyerekek bármikor ráírhatják egy cetlire, mindenfajta megkötés nélkül, hogy milyen gondolatuk támadt az osztályt bármilyen módon érintő dolgokkal kapcsolatban. Ezt a papírt aztán név nélkül bedobják a ládába, amiből hetente egyszer osztályfőnöki órán húznak egyet és röviden megbeszélik az azon található ötletet a pedagógussal is. Elképesztően termékeny gondolatok születnek ezzel a módszerrel és a gyerekekre nagyon ösztönzően hat, hogy alakítói lehetnek a saját sorsuknak.

Mit ad a kreativitás fejlesztése a gyerekeknek?

A kreativitás sok stressztől szabadítja meg a gyerekeket. Az az örömérzet, ami abból fakad, hogy alkottak valamit, kreatív tevékenységet folytattak, olyan „flow” állapotban tartja a gyerekeket, ami jelentősen csökkenti a szorongást és ezáltal jobban teljesítenek a dolgozatokban. A kreativitás fokozza a problémamegoldó képességeket, készségeket, hiszen megtanulnak „out-of-the-box” gondolkozni, így nyitottabban állnak majd a világhoz és az abban felmerülő kihívásokhoz. Innovatív, újító diákokat nevelünk, akik mindig meglátják egy problémában a lehetőséget és új utakat keresnek arra, hogy jobbá tegyék ezt a világot. A kreatív környezet javítja az összpontosítást, hiszen valamire, ami nem unalmas sokkal jobban tudunk figyelni, mint a monotonon leadott tananyagra. Javul az osztályközösség és a gyerekek közötti kommunikáció, hiszen ha együtt kreatív feladatokat, akár egy mini-krimi megoldását találjuk ki, akkor erősödik a csapatszellem, a másik erősségeibe vetett hit és az összetartozás érzése. A gyerekek megtanulnak csapatként működni és egymással kommunikálni.

A kreativitás fejlesztése tehát nem merül ki a kreatív osztályterem létrehozásával, hiszen azt élettel, gyerekekkel és tanárokkal kell megtölteni. De megéri, mert a világra nyitott, csapatban jól működő, bátor gyermekek kerülnek ki az iskolapadból.

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x