Gyökerek és szárnyak

Óvodás? Kisiskolás? – Íme néhány hasznos tanács

2020.12.23 05.38 Írta: PPNP
fejlesztés
kisiskolás
óvodás
pozitív gondolkodás
pozitív nevelés

Egy kisgyermek, de egy család életében is az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb változás, amikor az óvodásból iskolás lesz. A frontális magyar oktatási rendszer miatt ez hatalmas változás a gyerekek életében, ezért mindenképp oda kell figyelni erre az időszakra a családon belül, és támogatni gyermekünket a minél zökkenőmentesebb átállásban.

Hogyan segítsd ebben a gyermekedet?

Most olyan gyakorlati példákon vezetünk végig, amelyeket garantáltan szeretni fogsz és örömmel végeztek majd a gyerekekkel!

Játék! Játék! Játék!

Amikor a gyerek iskolába kerül, sok szülő gondolja azt, hogy a játékot felváltotta a tanulás és a játék amolyan felesleges időtöltés, hiszen mostantól a legtöbb energiát a tanulásra és a fejlesztésre kell fordítani. Ezzel szemben a valóság az, hogy a játék szerepe ebben az időszakban jelentősen felértékelődik.

A játék továbbra is hatékonyan fejleszti azokat a képességeket, amelyek az iskolai boldoguláshoz elengedhetetlenek.

De még ennél is fontosabb a szülővel töltött minőségi idő, amit semmi sem pótolhat továbbra sem. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a „minőségi” szót. A gyerekek rendkívül érzékenyek arra, amikor csak úgy tesznek a szülők, mintha figyelnének rájuk, de valójában a focimeccsre vagy az aktuális sorozatra tekintgetnek, vagy ami még rosszabb, a telefonjaikat nyomkodják.

szülő

A játéknak csak akkor van értelme, ha mindenki örömmel és teljes odaadással vesz részt benne.

Beszélgess vele!

Egy kisiskolás tele van élményekkel, sokszor olyanokkal, amiket el sem tud mondani, meg sem tud fogalmazni. Figyelj rá és beszélgess vele, amikor csak tudsz! Utazás közben, főzés közben, játék közben. De figyelj arra, hogy ne te beszélj, hanem hagyd, hogy ő beszéljen! Kérdezz röviden és amíg beszél ne mondd előre a válaszokat, ne „segítsd ki” a mondataiban, hanem engedd, hogy a saját szavaival mondja el a benyomásait, a véleményét valamiről. A „Milyen volt az iskolában?” és a „Mi történt az iskolában?” kérdések érdeklik őt a legkevésbé. Az iskolában – úgy általában – semmi sem történik. Minden fontos történés a részletekben rejlik, azokban az apró-cseprő dolgokban, amikre nem is tudunk rákérdezni. Hagyjuk, hogy a gyermekünk magától mesélje el ezeket és figyeljünk nagyon minden kis részletre.

Ki fog derülni belőle, hogy mi foglalkoztatja éppen. Ha elmesél valamit, akkor figyelj arra, hogy ne bíráld a cselekedetét vagy a mondatait. Tereld finoman, adj tanácsokat, kérdezz vissza, de ne minősítsd akkor, amikor épp fontos dolgokat oszt meg veled. Lehet, hogy legközelebb nem teszi!

Fejleszd a nagymozgását!

A nagymozgások harmonikus fejlődésének feltétele, hogy az adott életkori, fejlődési fázisnak megfelelő mozgásokat elegendő mennyiségben és minőségben végezhesse a gyermek. Figyelj arra, hogy ezek teljesülhessenek!

kúszik (1)

A kúszás, mászás, gurulás mind fejleszti gyermeked mozgását. Rendkívül fontos, hogy ezt – ahogyan semmi mást se – siettessünk gyermekünk fejlődésében, mert például kifejezetten káros, ha bizonyos mozgásfejlődési állomások kimaradnak.

Ha a gyereked kúszni, mászni szeret és a leginkább a földön fekve játszik, akkor ne kényszerítsd, hogy üljön fel az asztalhoz!

Inkább te is kucorodj oda mellé! Menjetek játszóterekre – ha már lehet – játszóházakba, ahol sok mozgásfejlődést segítő játék található. A kisiskolások élettani szükséglete a napi 3-4 óra szabad mozgás, ehelyett a délutáni tanórával együtt 6-7 órát ülnek a tanteremben. Szabadidejében hagyd, hogy olyan mozgást végezzen, amiben örömét leli. Ha fel-le futkározik, akkor azt, ha szökdécsel az udvaron mint egy kis szöcske, akkor azt.

Gyakoroljátok a mozgásirányokat játék közben!

fut

Sokat segíthetsz a gyermekednek, ha játék közben megtanítod neki a jobbra-balra-fel-le-alá-fölé szavak pontos jelentését, mert az iskolában meglehetősen sokszor hallja majd ezeket. Ha látsz rajta bármi hajlandóságot, akkor a lassú haladással is megpróbálkozhatsz, bár az egy elsős esetében nem vezet rögtön eredményre.

Általában igaz az, hogy hagyd, hogy ott és úgy mozogjon, ahogy szeretne és persze ami még biztonságos. Ebben a túlszabályozott világban, amikor minden a fejlesztések, a különórák és a kötött edzések körül zajlik, nagyon kevés lehetősége van a gyerekeknek a szabad mozgásra. Pedig a fejlődésükhöz elengedhetetlenül szükséges.

Fejleszd a figyelmét!

A figyelmét leginkább úgy tudod fejleszteni, ha te magad rá figyelsz. A gyerekek utánzással tanulnak és ha látják, hogy a szüleik, a környezetük érdeklődve közeledik hozzájuk, akkor ő is így tesz majd másokkal.

A figyelem összpontosítását számos játékos feladattal tudod fejleszteni.

Memória játék

Hozzásegít, hogy a gyerekek figyelmét a sok kis különbség megfigyelésére alkalmassá tegye. Cél, hogy minél kisebb eltéréseket (piros kapa/sárga kalap) is észrevegyen és a kártyákat a megfelelőekkel párosítsa.

Dominó

A legtöbb gyerek szeret dominózni és közben észrevétlenül tanulja meg a mennyiségeket, a számfogalmat.

Diafilmek

Ma, amikor minden mozog, zörög körülötte a diafilmek a nyugalom, a béke szigetei. Ráadásul ha a szülők olvassák fel a mesét, akkor az együtt megélt mese öröme is megjelenik. Mert mik is a diafilmek? Illusztrált mesék, amik az állóképek miatt lehetőséget nyújtanak a gyerekeknek arra, hogy a fantáziájukat, a képzeletüket használják mesehallgatás közben.

domino

Puzzle

Ha először mutatod meg neki hogyan játszon puzzle-el, akkor mindenképp nagy darabosat válassz, hogy minél több sikerélménye legyen. Persze ne legyen túl könnyű se! Amint jobban és jobban megy, egyre nehezebbeket is mutathatsz a gyerekednek, csak mindeközben ne hagyd magára. A cél éppen az, hogy fejleszd a figyelmét, a koncentrációját és ne hagyd, hogy esetleg egy nehezebb feladat, vagy pillanatnyi kudarc elkedvtelenítse.

Labirintusok

Általában a gyerekek olyan lelkesedéssel vezetik el a kisegeret a sajthoz a labirintusban ahogyan a nagymamák fejtik a keresztrejtvényeket. Színes ceruzákkal végeztessétek el ezeket a gyakorlatokat, hogy utána beszélgethessetek is a kivezető utakról. „Szerinted melyik volt hosszabb út, a kék vagy a sárga?” Tippeljetek és mérjétek le! Máris van egy újabb játékotok!

A legfontosabb, hogy bármit is csináltok együtt az a másikra való odafigyeléssel párosuljon.

Értő figyelemmel fordulj gyermeked felé, akár beszélgettek, akár főztök valamit vagy éppen egy labirintusból vezettek ki egy árva kiscicát.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x