Taní - tani

Konfliktus az osztályteremben? Így kezeld!

2021.01.11 11.38 Írta: PPNP
konfliktuskezelés
pozitív pedagógia
pozitív pszichológia

Egyre többször hallunk az iskolai, osztálytermi megfélemlítésről, a bullyingról, ami aztán könnyen csap át mobbingba, vagyis lelki terrorba, majd sajnos a tanuló teljes kiközösítésébe. Ami még elszomorítóbb, hogy egyre kisebbekkel történnek meg ezek a konfiktusok, már az óvodások is durván sértegetik, bántják egymást. A pedagógus feladata, hogy ezeket a konfliktusokat mielőbb kezelje az osztályközösségben annak érdekében, hogy ne legyen belőle visszafordíthatatlanul nagy baj.

Megfigyelték, hogy azokban az osztályokban, ahol jó a tanár-diák kapcsolat és a pedagógus bizalmi viszonyt alakított ki az osztályban, sokkal kevesebb a zaklatás, mint azokban a közösségekben, ahol a diákok tudják, hogy nem számíthatnak a pedagógusra.

Miről lehet felismerni a negatív tanár-diák kapcsolatot?

Azok a tanárok, akik negatív kapcsolatban állnak egy diákkal, csalódottságot, ingerültséget és haragot tanúsítanak iránta. A tanárt a gyerek kimeríti, fárasztja, vele kapcsolatban felerősödnek a negatív érzelmei.

düh

Hogyan néz ez ki a gyerek szemszögéből? A gyerek érzi, hogy a tanár ingerlékeny vele szemben, akár cinikus megjegyzéseket is tehet, de nem ritkán kiabálhat is, megszégyenítve ezzel más gyerekek előtt.

Hogyan kezeld a konfliktust?

  • Közelíts minden diákhoz pozitívan! Próbáld megismerni a diákjaid és ne csak az iskolában nyújtott tanulásbeli teljesítménye, hanem az egyéb tevékenységeinek megismerése nyomán juss közelebb hozzájuk. Mennyivel könnyebb megérteni egy gyereket ha nemcsak azt tudjuk róla, hogy most 4-es lett a témazárója, hanem azt is, hogy tehetséges gyerekszínjátszó, számos magyar film szereplője vagy versenyszerűen jégkorcsolyázik és minden két órás edzésen vesz részt! Ugye egy ilyen diák akaraterejét és szorgalmát nincs okunk kétségbe vonni? Már csak az a kérdés, hogy ezeket a képességeit tudjuk-e a matematika vagy a földrajz tantárgyra is átfordítani.
  • Mindig szólítsd őket a nevükön! A „te, fiam” nem az a megszólítás, ami kiépíti a bizalmat.
  • Teremts pozitív hangulatot az osztályteremben azáltal, hogy az élménypedagógia módszerek felhasználásával javítasz az osztályközösségen. Ezzel nagyon komoly eredményeket érhetsz el és jelentősen csökkentheted a konfliktusokat.
  • Beszélj nekik a saját konfliktusaidról és arról, hogyan oldottad meg azokat! Ha esendő embernek látnak, akinek nagyon hasonló problémái vannak a szomszéddal, a bolti eladóval vagy akár egy korábbi oktatóddal, akkor hitelesebben adhatsz tanácsokat a meglévő helyzetben. Légy őszinte és ne tüntesd fel magad úgy, mint a megoldások egyedüli birtokosa. Neked sem volt könnyű megoldani egy-egy konfliktust és ezt nyugodtan bevallhatod. A hitelesség fontos!
  • Légy bátor és határozott! Néha a határozottság hiánya okozza azt, hogy nem sikerül megoldani egy, az osztályban kialakult konfliktust. Pedig a diákoknak iránymutatásra van szükségük egy-egy helyzetben.
gyerekek
  • Ha a helyzet egyértelmű, akkor mi is legyünk azok. Ha bonyolultabbnak tűnik, akkor minden oldalról megvizsgálva a helyzetet vonjunk le következtetést és bátran és határozottan zárjuk le a konfliktust. Hiszen a hozzánk forduló diákok ezt várják tőlünk. Ha a dráma végén nincs feloldozás, akkor nyomasztó érzéssel távozunk a színházból, pedig katarzis érzését kellene magunkkkal vinni.

Hogyan ápold a pozitív kapcsolatokat az osztályban?

A konfliktuskezelés legjobb módja lenne, ha ki sem alakulna a konfliktus. Erre azonban természetesen egy iskolában nagyon kis esély van, ezért most azt vesszük sorra, hogy hogyan lehet olyan légkört kialakítani, amelynek eredményeképpen kevesebb konfliktushelyzet alakul ki.

  • Pozitív megerősítéssel

Mindig emeld ki és pozitív példaként említsd meg ha az osztályban a diákok maguk rendezik el – természetesen helyes módon – a konfliktusokat.

Két alsós lány összeszólalkozik egy körzőn, mert az egyik elveszi a másikét, majd egymás között megbeszélve a konfliktust közösen használják azt a körzőt azon a napon. Ha felhozod ezt az esetet, mint pozitív példát a gyerekek előtt, akkor megerősíted őket abban, hogy a konfliktusok kezelhetők és nem is mindig kell hozzá egy felnőtt beavatkozása.

  • Őszinte beszéddel és cselekvéssel

Ha van az osztályban olyan gyerek, aki bekiabálásaival zavarja az órát és ebből számtalan konfliktus alakul ki a gyerekek között, akkor ismerjük el, hogy észleltük a problémát, valóban van oka a konfliktus kialakulásának, de hívjuk fel a gyerekek figyelmét arra, hogy ezt csak együtt, összefogva tudjuk megoldani.

diák
  • Visszajelzés adásával

Fontos, hogy a tanulók őszinte visszajelzést kapjanak a kialakult konfliktusokról és saját magukról, a teljesítményükről és arról, mit várunk el tőlük. Olyan visszajelzéseket adjunk, amiből kiderül, hogy törődünk a diákokkal, az eredményeikkel, a gondjaikkal. Engedjük, hogy ők is visszajelzést adjanak a mi munkánkról a „hogyan lehetne még jobb...?” jegyében.

  • Türelemmel

Erre bizony nagy szükség van, különösen ha serdülőkkel teli osztállyal van dolgunk. Legyél tiszteletteljes és megértő a serdülőkkel szemben. Van nekik éppen elég bajuk magukkal, az útkeresésükkel. A támogató tanár-diák kapcsolat ugyanolyan fontos a középiskolások, mint az általános iskolások számára. A pozitív kapcsolatok ösztönzik a tanulók motivációját és elkötelezettségét a tanulásban.

Nincs csodaszer az osztályon belüli konfliktusok kezelésére, de nagyon sok élménypedagógia módszer segít abban, hogy elfogadó, nyitott, érzékeny csoportot hozzunk létre az iskolában, így jelentősen csökkenthetjük a mindennapi konfliktusok számát.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x