Taní - tani

Hogyan teremtsünk pozitív légkört az osztályban?

2021.03.01 04.58 Írta: Agócs Eszter
Agócs Eszter
boldogságóra
online oktatás
pozitív légkör

Agócs Eszter vagyok, egy felvidéki falucskában élek, Almágyban. Itt, a helyi alapiskolában (Alapiskola és Óvoda Almágy) vagyok pedagógus lassan már huszonegyedik éve. Felső tagozatos tanárként végeztem tanulmányaimat magyar nyelv és irodalom valamit angol nyelv szakon. A következő pár sorban tapasztalataimat szeretném Veletek megosztani, ami főképp az online oktatást illeti.

Szerencsésnek nevezhetem magam, mivel amellett, hogy tanítok, osztályfőnök is vagyok. Hatodikosaim vannak, pontosan 19-en. Többnyire jó képességű gyerekekről van szó, minden érdekli őket. Eddig is sok programban, versenyben vettünk részt. Sajnos nálunk (Szlovákiában) már október végétől online oktatás folyik a felső tagozaton. Ha az előző tanévet nézzük, akkor nagyon kis szünetekkel, már lassan egy éve.

Ez nagyon sok idő. Fáradnak a gyerekek, a szülők, de a pedagógusok is.

Azt tapasztalom, hogy az online oktatás sokkal megerőltetőbb a diákoknak is és nekünk is. Ezért próbálok megragadni minden olyan alkalmat, lehetőséget, amelyekkel egy kicsit kizökkenthetem őket a virtuális világból. Abból a szempontból is szerencsém van, hogy két tantárgyat is tanítok az osztályomban, van hogy egy nap kétszer is találkozunk. Ez is valamiféle biztonságot nyújt a gyerekeknek. Minden órát beszélgetéssel kezdünk. Megbeszéljük, hogy mi történt velük, vagy mit fognak csinálni éppen. Nagyon szívesen mesélnek, én pedig szeretem őket hallgatni.

Az ilyen alkalmakkor még a visszahúzódóbb diákok is bekapcsolódnak a társalgásba.

Egyik februári első óránk is így kezdődött. Örömmel újságolták, hogy milyen hócsodákat építettek a frissen hullott hóból. Megdicsértem őket, hogy a szabadidejüket kint a szabadban töltötték. Többen jelezték, hogy ők képeket is csináltak az alkotásaikról, ezért azt javasoltam nekik, hogy ezeket küldjék el nekem. Ezeket a képeket aztán közzétettem az osztályunk csoportjában.

osztály_szlovakia

Mondanom sem kell, nagy sikert arattak! Másik ilyen alkalommal, mikor szintén beszélgettünk az óra elején, olyan dolog történt, ami engem nagyon szíven ütött. Egyik diákom, aki egyébként a leghuncutabbak közé tartozik, azt mondta, hogy neki már így online jó. Rájöttem, hogy belefáradtak a szürke hétköznapokba. Mert azért iskolában mindig történik valami érdekes. Mindig van mit csinálni, van miről beszélni. És persze a barátok! Ez a számítógépek világában nem így működik. Leülnek a monitor elé, várják az órákat, napról napra. Ebből a monotonitásból kell őket kivezetni. Ezért döntöttem úgy, minél többször tartunk osztályfőnöki órát.

Megbeszéljük a heti eseményeket, a feladatok teljesítését, vagy a problémákat orvosoljuk. Továbbá, egyre több versenyben veszünk részt. Mindenfajta verseny érdekli őket, a levelezőversenytől, projektversenytől kezdve a rajzversenyekig. Fánksütő versenybe is beneveztek ketten, ahol a nyertes az lesz, aki a legtöbb lájkot kapja. A versenyeket mindig együtt választjuk ki. Minél több diákot bevonok a feladatokba, nincs olyan, hogy egy gyerek párhuzamosan két versenyben vesz részt. Mindenki lehetőséget kap. Mindenkinek van valami erőssége. A motiváció is segíthet a jó légkör kialakításában. Lehet ez szöveges értékelés vagy önértékelés formájában.

osztály_szlovakia_2

A pozitív visszajelzés pedig elengedhetetlen kelléke az óráknak.

Ezért örültünk nagyon, hogy a Boldogságóra program részesei lehetünk.

Köszönet ezért Agócs Ildikónak, iskolánk igazgató-helyettesének, aki ránk gondolt az osztály kiválasztásánál. Vele együtt veszek részt pedagógusként a programban. Mint a versenyeknél, itt is minden témát megbeszélünk, örömmel fogadjuk a gyerekektől a jó ötleteket a feladatok megvalósításához. Sok kreatív gondolat jut eszükbe, ezeknek a segítségével csináljuk meg az adott témát. Sajnos jelenléti formában csak az első feladatot tudtuk elküldeni, a többi négyet online kellett megoldanunk. A gyerekek itt is nagy leleményességet mutattak. Mindenki küldött fotót, vagy épp idézetet, ami illett a témához. Nem volt olyan, hogy nem akarom megcsinálni, vagy nem küldöm el. Érzik azt, hogy legalább itt is, ennél a feladatnál is (ha csak virtuálisan), de együtt az osztály.

Véleményem szerint, ha csak tehetjük, beszélgessünk a gyerekekkel minél többet, érdeklődjünk felőlük. A dicséret, a pozitív hozzáállás is nagyban elősegítheti a jó légkör kialakulását az osztályban. Ne féljünk megmutatni azt, hogy mi is emberek vagyunk, hogy mi is tévedhetünk, nekünk is vannak félelmeink.

osztály_szlovakia_3

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x