Taní - tani

Karaktererősségek az iskolában

2021.05.16 13.00 Írta: PPNP
ekop
karaktererősségek
pozitív nevelés
pozitív pedagógia
pozitív pszichológia

Az erősségek használatának fontosságáról egyre többet lehet olvasni – elsősorban angol nyelvű szakirodalomban. Elsősorban a coach-ok, szervezetfejlesztők látták meg benne a lehetőséget, akik a kutatási eredményeket felhasználva találhatják meg a vezető, munkavállalói karakterek fejlődésének útjait.

A pozitív pszichológia egyik legfőbb kutatási területe az erősségek, amelyek vizsgálata valóságos paradigmaváltást jelenthet akár a munkahelyek, akár a munkavállalók számára. Az az alapvető megközelítési mód, hogy nem az emberek hiányosságaira összpontosítunk, nem azt vizsgáljuk, hogy mely területeken teljesít rosszabbul valaki, hanem éppen ellenkezőleg, az erősségekre való összpontosítással érjük el azt, hogy az emberek jól és jobban tudnak teljesíteni. Az emberek teljesítményének növeléséhez nem arra kell rávilágítanunk, hogy mihez nem ért, hanem mentális jóllétük érdekében a pozitív tulajdonságaikat kell előtérbe helyezni.

learning

Természetesen az erősségekről való gondolkodás ösztönösen benne van az emberekben és évszázadok óta vannak, akik eszerint is élnek és gondolkodnak. Gondoljunk csak bele, már maguk a mesék, mondák is arra tanítanak bennünket, hogy fedezzük fel a saját erősségeinket (van, aki furfangos, van, aki együttérző, jószívű, találékony, bátor) és ezeket az erősségeket használva átlátunk majd a gonosz boszorkány ármánykodásán, vagy legyőzzük a hétfejű sárkányt. De számos filozófiai, pszichológiai tanulményt találhatunk, amelyben ösztönösen ejtenek szót az emberi jóllét és az erősségek gyakorlása kapcsolatáról.

Martin Seligman és Christopher Peterson a VIA intézmény (Values in Action nonprofit szervezet) irányítása alatt, egy olyan kutatást vezetett, amelyben több mint 50 kutató vett részt a világ minden tájáról, hogy megalkossák azt az univerzális nyelvet, amely azt fejezi ki, mi a legjobb az emberekben.

Az eredmény egy 24 karaktererősségből álló lista lett, amelyet 6 erény köré csoportosítottak.

Tesztelnéd a saját karaktererősségeidet? ITT találod a VIA tesztet!

A kutatók azt vizsgálták, hogyan lehet meghatározni és megmérni ezeket az erősségeket, valamint azt, hogy mik azok az előnyök, amelyek az erősségeink használatából fakadnak, akár egyén, akár a munkahelyek számára. Az erősségeink használatával jobb lesz a teljesítményünk, nagyobb lesz a sikerélmény, nő a koncentrációs képesség és csökken a stressz. Az erősségeink szerves részét képezik az emberi „virágzás” és a munkahelyi teljesítmény képletének.

learning2

Az erősségek megértése

Erősségeink értelmezhetők belső képességekként és erőforrásokként, amelyek felhasználhatók a pozitív eredmények eléréséhez, vagy még specifikusabban, olyan tulajdonságokként, amelyek „lehetővé teszik az ember számára, hogy jól vagy személyes legjobb tudása szerint teljesítsen.”

A hivatkozást itt találod!

Az emberek gyakran nincsenek tisztában saját erősségükkel, vagy egyáltalán nem ismerik fel őket. Sőt, az erősségek rejtettek lehetnek mindaddig, amíg a helyzetek vagy a tapasztalatok nem aktiválják őket. (Lyons és Linley, 2008). Érdekes megállapítás például, hogy az erősségek ne statikusak. Ugyanúgy fejlődnek velünk, ahogy például a testünk is nő, erősödik, változik. Carol Dweck a fejlődési/növekedési gondolkodásmód képviselője a pszichológiában. Ő hívja fel a figyelmet arra, hogy milyen nagy jelentősége van a fejlődési szemléletmódnak a rögzített szemléletmóddal szemben, amely nem ösztönöz minket cselekvésre, változásra, erőfeszítésre.

Dweck megállapította, hogy ha például az emberek azt gondolják, hogy alapvető tulajdonságaik közé tartozik az intelligencia vagy a tehetség, amelyek nem változó tulajdonságok, akkor nem fordítanak majd időt a fejlesztésükre és gondozásukra.

Magyarországon elsőként a Jobb Veled a Világ Alapítvány ismerte fel a karaktererősségek oktatási környezetben való használatának jelentőségét.

Az általuk fejlesztett Erősségközpontú Oktatási Program egyedülálló. Pszichológiai és neveléstudományi szakértők, illetve gyakorló pedagógusok segítségével 3 év és több mint 1000 órányi munka révén kifejlesztettek egy paradigmaváltó módszertant óvodás, alsós, felsős és középiskolás korosztály számára, amivel segítenek az erősségközpontú pedagógiai szemlélet kialakításában a programhoz csatlakozó óvodákban és iskolákban.

A programhoz ITT lehet csatlakozni június 30-ig!

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x