Mindenekelőtt kezdjük azzal, hogy miért fontos, hogy gyermekeink optimista hozzáállását kialakítsuk. A gyermekkor a sok szépsége, izgalma mellett tele van csalódásokkkal, nehézségekkel is, amikkel természetesen semmi baj nincs. Mégis azzal, hogy a gyermekeinknek már fiatal korban segítünk úrrá lenni a negatív gondolataikon sokat tehetünk azért, hogy optimista, a világra nyitott felnőttekké váljanak. Martin Seligman a "Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life" című könyvében három előnyt is említ azzal kapcsolatban, hogy miért fontos, a gyermekeink optimista hozzáállásának kialakítása. Seligman rámutat, hgy ezzel jobb egészségi állapotot, jobb tanulmányi és tanórán kívüli teljesítményt érhetünk el, és a gyermekben kialakul a rugalmasság képessége, amire életében számtalan esetben szüksége lesz. Gondoljunk csak a legközelebbi „rugalmasság-vizsgánkra”, a pandémiára, ami néhány hét alatt gyökeresen változtatta meg nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek életét is és bizony nagy szükségünk volt a rugalmasságra ahhoz, hogy kevesebb szorongással győzzük le az elénk került akadályokat.
Íme néhány ötlet az optimizmus fejlesztésére!
Járj elöl jó példával!
Milyen kézenfekvően és egyszerűen hangzik, nem? Pedig valóban ez az egyik legfontosabb dolog!
A gyerekek utánzással tanulnak és ha azt látják, hogy a szüleik optimistán közelítik meg a helyzeteket, a mindennapjaikat, akkor ők is hajlamosak lesznek így tenni. Hogyan teheted ezt? A gyermek életkorának megfelelő őszinteséggel mesélj neki a napodról, a családi történésekről és közben azonosítsd az érzéseidet és kérd őt is erre. Mesélje el, hogy hogyan érezte magát az iskolában, mi volt a jó benne, mi volt kevésbé és mi az, amivel jobbá lehetne tenni. Mit tehet ő abban a helyzetben annak érdekében, hogy megváltozzon, hogy jobb legyen az őt körülvevő szituáció?
A részvétel a fontos..
Hányszor hallottuk és mondjuk mi magunk is gyermekeinknek egy–egy megmérettetés előtt, és ennek az optimizmus kialakításában is van szerepe.
A pozitív pszichológia eredményeire építve ma már tudjuk, hogy milyen nagy jelentősége van a fejlődésközpontú szemléletmódnak (Carol Dweck – 2006), ami kora gyerekkortól alakítható. Ha a gyermekben nem azt erősítjük elsősorban, hogy milyen okos, szép és tehetséges, hanem azt, hogy érdemes erőfeszítéseket tenni, fejlődni, mert előbb utóbb siker koronázza az igyekezetet, akkor olyan gyermeket nevelhetünk, aki nem riad vissza a nehézségektől és aki képes lesz újra és újra próbálkozni, egészen addig, amíg nem sikerül. Míg ha a gyermekben azt erősítjük, hogy „a te képességeiddel” bármire képes leszel, akkor azt üzenjük neki, hogy már birtokában van mindannak, amire szüksége lesz a boldog élethez és kevésbé alakul ki benne a küzdés, a fejlődés iránti vágy.
Fontos tehát, hogy segítsünk gyermekünknek megérteni, hogy eredménytől függetlenül, maga a részvétel, a tanulás, a fejlődés okoz boldogságot, megelégedést.
Optimista szemüveg
Különösen kisebb gyerekeknél nagyon jó, optimista családi gyakorlat. Vegyetek elő egy kiszuperált szemüveget vagy napszemüveket, de készíthettek is egyet, ami szintén csodás időtöltés az ebéd utáni nyári csendespihenőben.
Dekoráljátok ki olyanra, amilyenre csak szeretnétek. Legyen jó színes, hiszen mégiscsak egy optimista varázsszemüveg! Ha történik valamilyen esemény, amivel a gyerek nehezen tud megbirkózni, akkor mindenekelőtt beszéljetek róla, majd próbáljátok ki az optimista szemüveg varázserejét! A feladat az, hogy nézzétek ezen keresztül a világot és próbáljátok megtalálni a korábbi, negatív helyzetben azt, hogy miért lesz mégis jó nektek. Esik az eső és elmosta a kirándulást? Sajnos igen, de örülök annak, hogy így itthon lehetünk együtt és újra játszhatunk azzal a társasjátékkal, amivel már nagyon régen. Vagy süthetünk palacsintát és diafilmezés közben meg is ehetjük!
Ugye érted már miben áll az optimista szemüveg varázsereje?