Mentális vitaminok

Hogyan tudjuk támogatni a tanárok érzelmi jóllétét?

2022.01.12 08.31 Írta: PPNP
érzelmi jóllét
pozitív érzelem
pozitív gondolkodás
pozitív pedagógia

Sydney Jensen oktató. Szeretné megvilágítani a traumát átélt hallgatók tanításának érzelmi és mentális hatását. A tanárok érzelmileg támogatják a gyerekeinket – de ki támogatja a tanárainkat? Ebben az előadásban Sydney Jensen oktató feltárja, hogyan vannak kitéve a tanárok „másodlagos traumának” és bemutatja, hogyan tudnak az iskolák kreatív módon támogatni mindenki mentális egészségét.

Sok tanárhoz hasonlóan minden évben az első tanítási napon tartok egy ismerkedős játékot a diákjaimnak.  Egyúttal, tudomásunk szerint, mi vagyunk az egyetlen középiskola a világon, amelynek kabalája a láncszem – a lánc szeme. Mivel ez a kabalánk, az épületünk előtt van egy szobor, egy lánc, amely négy összekapcsolt láncszemet ábrázol. Mindegyik jelent valamit. A hagyományt, a kiválóságot, az egységet és a sokféleséget jelképezik. Az első napon megtanítom az új 9. osztályosaimnak a láncszemek jelentését, és mindenkinek adok egy papírlapot. Megkérem őket, hogy írjanak a papírlapra valamit magukról. Valamit, amit szeretnek, amiben reménykednek – bármit, ami elmond valamit a személyiségükről. Aztán végig megyek a teremben egy tűzőgéppel, és összetűzöm a lapokat, hogy egy láncot alkossanak. Fellógatjuk ezt a láncot a termünkben, nem pusztán dekorációként, hanem emlékeztetőül is, hogy mind kapcsolódunk egymáshoz. Mindannyian láncszemek vagyunk. 

Mi történik akkor, ha az egyik láncszem gyengének érzi magát? És mi történik, ha ez a személy az, aki a kezében tartja a tűzőgépet?

Akinek össze kell fűznie a kapcsolatokat. A tanár.

Tanárként mindennap szociális, érzelmi és a tananyaghoz kapcsolódó támogatást adunk a hozzánk járó különböző, köztük nehéz hátterű diákoknak. Mint a legtöbb tanárnak, vannak diákjaim, akik mindennap hazamennek, és ott ülnek a konyhaasztalnál, amíg egyik vagy mindkét szülőjük elkészíti az egészséges, változatos ételt. Vacsora közben elmesélik, milyen történetet olvastak aznap a kilencedikes angolórán, vagy elmagyarázzák Newton mozgástörvényeit. De vannak olyan diákjaim is, akik hajléktalanszállóba vagy gyermekotthonba mennek, és olyanok, akik egy autóhoz mennek, ahol a szülei épp meghúzzák magukat. Ezek a gyerekek zaklatott lelkiállapotban jönnek iskolába, és amikor hazamegyek, mindennap magammal viszem a traumájukat.

Tudják, ez a tanári hivatás legnehezebb része. Nem az osztályzás, nem az óraterv, nem az értekezletek. Képesnek kell lennünk, hogy kapcsolatokat építsünk a diákokkal és a diákok körében, hogy elősegítsük az egymáshoz való kapcsolódást az ettől függő világban. 

A diákokkal való beszélgetések során nemcsak a hangjukat ismeri meg a pedagógus, hanem a fájdalmukat is.

Az osztálytermünkben függő lánc több, mint dekoráció. A láncszemek ott függnek a fejünk felett végig a négy év alatt, amíg a diákok odajárnak. Minden évben előfordul, hogy korábban végzett diákok visszajönnek az osztálytermembe, a 340-esbe, és meg tudják mutatni, hol függ az ő láncszemük.

Emlékeznek, hogy mit írtak rá. Érzik a kapcsolódást, a támogatást. És van reményük.

Hát nem erre van szükségünk? Hogy valaki törődjön azzal, hogy minden rendben van-e velünk. Hogy felénk nézzen, és emlékeztessen rá, hogy láncszemek vagyunk. Néha elég egy apró segítség is a láncszemek összefűzéséhez.

Az előadást itt tudod megnézni.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x