Vatai Soma ifjúságsegítő, szociálpedagógus és okleveles család és gyermekvédő tanár. Már főiskolai évei alatt is kifejezetten érdekelték a nem formális pedagógiai módszerek, minden olyan közösségépítő program, amely a fiatalok és a velük foglalkozó szakemberek attitűd formálásához szorosan kapcsolódott.
2008 óta folyamatosan dolgozik fiatalokkal. Személyes indíttatása saját élethelyzetének köszönhető. Hisz abban, hogy a saját tapasztalás útján elénk sodródó hivatás választások a legjobb döntések lehetnek az egyén pszichés fejlődése kapcsán. Ezt saját tapasztalata is igazolja.
Mikor találkoztál először a pozitív pedagógiával, a boldogságórákkal?
februárjában találkoztam a boldogságórákkal és annak háttér ismereteivel. Egészén mélyreható érzéseket mozdítottak meg a képzésen megélt élmények, mondhatnám úgy is, hogy más látásmóddal kezdtem el élni a saját életemet és ennek tükrében figyeltem meg a környezetemet.
Milyen tapasztalataid lettek ezen a területen? Milyen benyomásaid voltak a programról?
Hihetetlen erős közösségépítő hatása volt a tréningnek, emellett olyan kézzel fogható módszert ismerhettem meg, melynek hatására saját pedagógiai munkámban szintén látványos eredményeket értem el. Akkoriban egy végzős középiskolai osztályom volt, akik többszörösen hátrányos helyzetű tanulók voltak. Az osztályban először osztályfőnöki órákon kezdtem el alkalmazni a programot, majd megmutattam kollégáimnak és már szakmai órákra is becsempésztük a boldogságórák egy-egy elemét. A legjobb tapasztalás számomra, a kollégák előítéletes gondolkodásának pozitív irányba történő átfordítása volt.
Hogyan, miért lettél Boldogságóra tréner?
Már a programot megelőző időszakban is vezettem tréningeket és amikor a boldogságórákkal ismerkedtem meg, nem volt kérdés, hogy elhivatott szakmai tagja legyek ennek a csodás módszernek. Elhatároztam, hogy minél több pedagógus kolléga számára szeretném közvetíteni ezt a módszert, hogy attitűdjük pozitív irányba forduljon, a nehezebb tanulócsoportokkal pedig tudjanak sikereket elérni.
Mesélj nekünk arról, hogy mit csinál egy tréner ebben a programban és milyen tapasztalataid vannak azokról, akik a tréningekre jelentkeznek?
Egy tréner a programot saját személyiségén keresztül közvetíti, mutatja meg a pedagógus kollégáknak. Ebben minden egyes trénernek egyedi személyiségjegyei az úgymond védjegye. Nagyon érdekes, amikor egy csoporttal találkozom, mert elég gyakori a kezdeti ellenállás: vagy küldte az igazgatója, vagy egyszerűen csak a kreditpontért van ott. Aztán az első nap végére megjelennek a könnyek, az őszinte mosolyok és az oly sokszor kimondott: „úgy várom a következő napot" felemelő érzése. Ez mindig igazolja számomra a pozitív pszichológia mindenek feletti impulzív hatását az egyénekre. A három napos képzések végén egy jól összekovácsolt csapatot engedek el, akik mindennél erősebben megtapasztalták a program nem mindennapi pedagógiai hatását, valamint saját személyiségükre vonatkoztatva egyfajta szemlélet fejlődésen mennek keresztül. Felemelő érzés!
Kiknek ajánlanád a programot és különösen kiknek azt, hogy képezzék tovább magukat?
A programot minden gyermekkel, fiatallal foglalkozó szervezetnek, iskolának, óvodának meleg szívvel tudom ajánlani. Ugyancsak ajánlani tudom a család és gyermekvédelemben dolgozó kollégáknak is.