Tóth Diána 16 éve van a pedagógusi pályán. Nagy gyakorlatot szerzett az oktatás területén, hiszen szinte minden korosztályt tanított már. Boldogságóra tréner. Ennek kapcsán beszélgettünk.
Mit jelent az, hogy szinte minden korosztályt tanítottál már?
A 11 éves korosztálytól egészen a 18 éves érettségiző korosztályig tanítottam történelmet, etikát, magyar nyelv és irodalmat, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Karán újonnan megszerzett diplomám feljogosít, hogy logopédusként és szurdopedagógusként, a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásában és nevelésében is segítséget tudjak nyújtani. Az eddigi benyomásaim alapján úgy gondolom, hogy nem okoz számomra problémát a gyermekekkel történő közös hang megtalálása, valamint az esetlegesen felmerülő konfliktusok, helyes kezelése. Már kislány korom óta elhivatottan készültem a pályára, lelkesen tanítottam a babáimat. Nagymamám már akkor megmondta, hogy ebből a gyerekből tanár lesz. Igaza lett, nem is dolgoztam eddig más munkakörben. Tanulmányaim során átfogó ismereteket szereztem, és az emberi kapcsolatok terén a gyerekeknek szervezett táboroztatások alkalmával kaptam olyan további értékeket, amelyeket a diákoknak, a nevelésük során igyekeztem és igyekszem mind a mai napig átadni.
A lelki világuk és a személyes problémáik még mélyebb megismerése és megértése érdekében pszichológiai tanulmányokat is folytattam, hogy átfogóbb segítséget tudjak nyújtani számukra a nehézségeik, esetleges konfliktusaik megoldásában.
Hogyan valósul meg az elmélet a mindennapi munkád során?
Rendkívül fontosnak tartom, hogy a gyermekeket ne csak tanítsuk, hanem neveljük is. A tanítási órákon kívüli kiscsoportos beszélgetések alkalmával igyekszem erősíteni a közöttük lévő kapcsolatot és az egymás iránt táplált tisztelet kialakítását is nagyon fontosnak tartom. A tanításban meghatározó számomra és izgalmas kihívás, hogy az órák játékosak, élvezetesek, de hasznosak legyenek és jó hangulatú légkörben tanuljunk. Fontos számomra az egyenlő bánásmód, ugyanakkor személyiségüket figyelembe véve szeretném nevelni őket. Célom, hogy állandó belső fejlődéssel elmélyítsem pozitív tulajdonságaimat.
Mikor találkoztál először a pozitív pedagógiával, a boldogságórákkal?
2016-ban találkoztam először a Boldogságórával és a pozitív pedagógiával, azonban már ezt megelőzően szükségét éreztem annak, hogy egy egészen új utat keressek, amely még inkább segíti a gyermekek fejlődését, valamint fejlesztését. Ezért hatalmas lelkesedéssel és kitörő örömmel fogadtam a programot és nem is volt kérdés számomra, hogy elvégzem a 30 órás továbbképzést.
Milyen tapasztalataid lettek ezen a területen? Milyen benyomásaid voltak a programról?
A képzés során szerzett tapasztalatok rendkívüli értéket képviselnek számomra! Tulajdonképpen úgy is fogalmazhatnék, nem volt szükségem arra, hogy különösebb elvárasaim legyenek a képzésekkel kapcsolatban, ugyanis biztos voltam benne, hogy mind a szakmámban, mind pedig a magánéletemben élvezetesen alkalmazható tudást szerzek majd a trénertől. Természetesen nem csalódtam. Meggyőződésem, hogy a tanári pályán a gyermekek előtt a tanár hitelessége az egyik legfontosabb tényező, ezért is éreztem komoly késztetést arra, hogy – bár már korábban elindultam a mély személyiségváltozáshoz vezető úton – hozzáértő, szakmai iránymutatást is igénybe vegyek. A játékos, figyelemfelkeltő feladatokkal fenntartható a diákok érdeklődése kórtól függetlenül, valamint a különböző típusú gyakorlatok során az introvertáltabb gyermekek felé vezető utat is meg lehet találni.
Számomra valóban életformáló pozitivitást jelentenek a hétköznapi életem során a kártyák, a CD-k, valamint a személyiségfejlesztő könyvek iránymutatásai, melyeket mind a magánéletemben, mind pedig a Boldogságóráimon és egyben a tanítási óráimon továbbra is alkalmazni áll szándékomban, bízva abban, hogy a diákok és a családjaik is megtapasztalják azt a különleges élményt, melyet nekem volt szerencsém. A CD-k dalaiban elhangzó pozitív megerősítések apró magként ültetődnek el a lelkem mélyén, melyből olyan virág bimbója sarjad folyamatosan, melynek létezéséről nem is tudtam. Az egyik legnagyobb személyes ajándék számomra továbbá az is, hogy a dalok szövegeit hallgatva, a könyvekben leírt sorokat olvasva rátaláltam a bensőmben mélyen rejtőző kisgyerekre, akit olyan hosszú ideig, sokkal inkább büntettem, kritizáltam, hibáztattam, most azonban, miután a látásmódomban áthelyeződött a fókusz… képes vagyok megölelni, és nagyon szeretni őt!
Mi indított el abba az irányba, hogy tréner legyél?
A Boldogságórák megtartása során egyértelművé vált a számomra, hogy ez a jövő. A gyermekek érdeklődő, csillogó szemeiben megláttam azt, hogy milyen jelentőséggel bír ennek a rendkívüli tudásnak az átadása, ezért mélyen elköteleztem magam a program mellett, olyannyira, hogy a Jobb Veled A Világ Alapítvány önkéntesének is jelentkeztem, valamint, amint lehetőség adódott azonnal benyújtottam a Boldogságóra tréner pályázatot is, hogy a kompetencia megszerzését követően a pedagógusoknak is át tudjam adni ezeket a fontos ismereteket, amellyel egészen más szemszögből közelíthetik meg a tanítói és nevelői hivatást, tevékenységet.
Mit csinál egy tréner ebben a programban és milyen tapasztalataid vannak azokról, akik a tréningekre jelentkeznek?
Mind a személyes, jelenléti, mind pedig az online képzések során trénerként az a feladatom, hogy az elméleti tudásanyag átadásán felül, hangsúlyt fektessek a Boldogságóra gyakorlatainak megismertetésére is. A résztvevőknek ezáltal lehetőségük adódik kipróbálni azokat a játékokat, feladatokat, amelyeket a későbbiek során be tudnak ültetni az általuk tartott Boldogságórákba.
Sok mosoly és derű van a képzéseken, főleg, amikor a szemléltetés kedvéért fogatlan boszorkánynak öltözöm. (nevet - a szerk.) A 10 témakör elméleti részének, köztük a tudományosan megalapozott tényeknek és kísérleteknek a bemutatása még inkább rávilágít arra, hogy érdemes ezt a programot elsajátítani és kipróbálni a gyerekekkel. A résztvevő kollégák rendkívül elhivatottak és nyitottak, melyet az is jelez, hogy szívesen vesznek részt a közös játékokban és működnek közre a gyakorlatok elvégzésében.
Kiknek ajánlanád a programot és különösen kiknek azt, hogy képezzék tovább magukat?
A saját életemre és a hivatásomra gyakorolt kiemelkedő pozitív hatása miatt minden olyan kollégának, pedagógusnak, óvodapedagógusnak ajánlom a programot, akik késztetést éreznek arra, hogy egy olyan tudásanyagot, eszközt szerezzenek, amely alkalmazásával utat tudnak mutatni a gyermekek számára arra, hogy az elsajátított módszerek alkalmazásával, hogyan legyenek boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, hálásabbak és elégedettebbek az életükkel. Ajánlom azoknak, akik nemcsak tanítani, hanem nevelni is szeretnének és fontosnak tartják, hogy a saját személyiségükkel példát mutassanak a diákjaik számára, hiszen a program elvégzése, ha szívvel-lélekkel csinálja az illető, már önmagában biztosítja a személyiségben bekövetkező változást. Ezt a környezet is észre fogja venni.
Szívből ajánlom, hogy azok a pedagógusok, akik a 30 órás továbbképzés elvégzését követően szeretnék nemcsak a gyermekekkel, de a kollégáikkal és a szülőkkel is megosztani ezt a tudásanyagot és tapasztalatot, akkor éljenek a továbbfejlődés lehetőségével, melyre a Jobb Veled a Világ Alapítvány lehetőséget biztosít. Én is nekik köszönhetem, hogy már elmondhatom azt is, hogy Boldogságóra mentor is vagyok.
Ha szívesen vennéd egy mentor támogatását gyere és nézz körül itt!