Carol S. Dweck amerikai pszichológus, számos nagy amerikai egyetem oktatója, a Pszichológiai Társaság tagja.
Előadásában mesél egy gimnáziumról, ahol ha nem sikerül egy teszt, akkor nem elégtelent kapnak a gyerekek, hanem két szót „még nem”. Ez fantasztikus, hiszen ha elégtelent kap egy gyerek akkor az azt jelenti, hogy „semmi vagy.” Utóbbi esetben viszont tudni fogod, hogy még tanulnod kell és akkor van esélyed arra, hogy tudd.
Mi a baj az eredménycentrikus oktatással?
- Hogy a gyerekeket a „most”-ra tanítjuk a „még” helyett.
- Hogy olyan gyerekeket nevelük, akik mániákusan 5-öst akarnak kapni.
- Hogy úgy neveljük a gyerekeinket, hogy nem mernek nagy álmokat álmodni.
- Hogy a legnagyobb céljuk a következő 5-ös és a következő teszt teljesítése.
Hogyan tudjuk Dweck szerint megépíteni a hidat a „még”-hez?
- Dicsérd az erőfeszítéseiket, a stratégiájukat, a fókuszukat, a kitartásukat, a javulásukat!
- Adj a gyereknek nagyobb bátorságot!
- Minden alkalommal amikor kilépnek a konfort zónájukból, hogy tanuljanak valami újat, valami nehezet, egyre okosabbak lesznek!
Dweck Idézi egy 13 éves kisfiú hozzá intézett levelét is, de nemcsak ezért érdemes megnézni Carol Dweck előadását!