Dr. Kapitány-Fövény Máté klinikai szakpszichológus, adjunktus a Boldogság Világnapi konferencia előadója most filmeket elemez a pszichológus szemével. A rendkívül izgalmas kezdeményezésről beszélgettünk.
Honnan jött a gondolat, hogy nagyon népszerű sorozatokat elemzel a pszichológus szemével?
A videósorozat alapötlete Csinálos Jánosé (a HVG munkatársa), vele közösen dolgoztuk ki az Ember a filmben koncepcióját. A film/sorozat olyan műfaj, és olyan élményt nyújt, ami képes összekötni az embereket, képes megteremteni egy-egy téma kapcsán a diskurzust. Kiben-kiben más érzés, gondolat jelenik meg az adott téma/felvetett probléma által, ezt pedig jó érzés megosztani másokkal, hiszen így színesedik a világképünk is, így ismerjük meg mások tapasztalatai által, hogy ugyanarra a helyzetre hányféleképpen lehet reagálni. A filmek, sorozatok továbbá, akárcsak a szépirodalmi művek, legtöbbször olyan, mindenki számára ismerős embertípusokat mutatnak be, akikkel könnyen tudunk azonosulni, és olyan megoldási javaslatokat kínálnak egy-egy élethelyzetre, amiből tanulni is tudunk.
A pszichológia pedig áthat mindent, ami az emberrel kapcsolatos, így mi is arra gondoltunk az Ember a filmben megalkotásakor, hogy ez remek formátum a pszichológiai témák bemutatására is.
Miért van erre szükség szerinted?
Egy olyan szélsőségesen megosztott társadalomban, mint amilyen a mai magyar társadalom, hatalmas szükség van párbeszédre. A film/sorozat lehetőséget teremt arra, hogy egy közösen átélt élmény kapcsán (hiszen ilyenkor mindnyájan a néző szerepében vagyunk) kezdjünk el olyan témákról beszélni, amik mindannyiuk életében megjelennek, de mivel ezekben az esetekben nem mi magunk vagyunk a szereplők, így egy teljességgel más, talán objektívebb pozícióból tudunk ránézni az adott témára, problémára. Mások életét, mások nehézségeit mindig pontosabban látjuk, mint saját elakadásainkat.
Kiknek szólnak ezek a videók?
Az Ember a filmben azoknak szól, akik érdeklődnek a pszichológia, a filmek és a sorozatok iránt, ilyen értelemben tehát meglehetősen széles kört célzunk meg. Az egyes epizódok választott témái és filmjei lesznek azok, amik majd specifikusabban szólítanak meg bizonyos nézői csoportokat. Mert lehetséges, hogy valakit jobban érdekel a hatalom lélektana, míg másokat sokkal jobban foglalkoztat az előítéletek témája, vagy éppen az emberek és gépek viszonya. Ettől függetlenül arra törekszem az egyes részek megírásakor, hogy olyan témát és hozzá olyan filmet válasszak, ami valóban univerzálisan érinti az emberiséget. Hogy olyan kérdéseket járjunk körbe, amik ténylegesen megjelennek mindennapjaink során is. Reményeink szerint ezek a videók akár pedagógiai/oktatási/érzékenyítő céllal is felhasználhatóak lesznek, mert segítségükkel a tizenéves korosztály tagjaival is könnyebben átbeszélhetőek a sorozatban bemutatott lélektani jelenségek.
Most a Trónok harca egyik karakterének pszichológiai elemzését láthatjuk egy nagyon izgalmas videóban.Miért pont vele kezdted a sorozatot és milyen pszichológiai aspektusát emelnéd ki a karakternek? Mi benne az izgalmas számodra?
Az első epizód a hatalom lélektanával foglalkozik, azzal, hogy miért válik addiktívvá, függőséget okozóvá a hatalom, és hogy miért vezet hosszútávon a hatalom gyakorlása komoly mentális problémákhoz. Ehhez egyrészt Daenerys Targaryen sorsát (Trónok Harca), másrészt a Kurosawa által rendezett Véres Trón Asaji nevű karakterét választottam példaként.
A Trónok Harca mellett azért döntöttünk, mert tudjuk, hogy ez az egyik legismertebb sorozat, általa könnyebben tudunk egy nagyobb nézői réteghez szólni. Daenerys karakterfejlődésében egyfelől kiemelhető a hatalom káros hatása, másfelől a genetika szerepe, ami a Trónok Harcában egyébként is komoly jelentősséggel bír. A Véres Trónt pedig azért tartottam fontosnak beemelni, mert azt gondolom, az Ember a filmben egyik célja - a pszichológiai ismeretterjesztésen túl - éppen a filmművészet mostanra már kevésbé ismert darabjainak felelevenítése. A Véres Trón zseniális film egy zseniális rendezőtől. Visszatérve ahhoz a kérdéshez, hogy számomra miért izgalmas a hatalom témája, a válaszom az, hogy egyrészt napi szinten szembesülünk azzal, hogy a politika milyen mértékben áthatja a közgondolkodást, és rátelepszik az emberi lét olyan területeire, döntéseire is, amelyeknek politikától függetlennek kellene lenniük (mint a vallás, a gyermekvállalás, a művészet, és még sorolhatnánk), másrészt maga a hatalomgyakorlás szintén megjelenik mindennapi életünkben, hiszen a hatalmi játszmák a párkapcsolatokban éppúgy megjelennek, mint egyéb családi, baráti vagy kollegiális viszonyainkban.
Mik várhatóak még?
Két hetente kerülnek majd ki új részek a HVG Pszichológia youtube csatornáján. Az első epizód a hatalommal, a második a krízis lélektanával foglalkozik (itt a választott film az Aronofsky-féle Pankrátor). A további részekben az előítélet/stigma (Vadászat című film bemutatásával), a társadalmi szerepek (Tudhattad volna és Hatalmas kis hazugságok sorozatok segítségével), az ember és gépek viszonya (a Nő című film által) a központi téma. De szó lesz a szülőség/anyaság modernkori kihívásairól (választott film: Beszélnünk kell Kevinről), az időskori szerelemről (a Haneke és a Makk Károly féle Szerelem című filmekkel), az álom/hallucináció témájáról (a Zuhanás című film bemutatásával), vagy éppen a tehetségről/zseniségről (az Egy csodálatos elme és a Tehetség című filmek segítségével).
Az első részt itt nézhetitek meg!