Így közlekedj a közösségi médiában!
Hónapról-hónapra foglalkozunk a közösségi médiával, a gyermekek internethasználati szokásaikkal. Tesszük ezt azért, mert nem lehet eleget beszélni arról, hogy milyen fontos a szülők figyelme és jelenléte ezen a területen. Nem dughatjuk homokba a fejünket azzal, hogy „ó mi ezt már úgysem értjük”, „ezt a világot mi már nem tudjuk követni...” Ez olyan mintha azt mondanánk, hogy nem tanítjuk meg a gyerekeket biztonságosan közlekedni, mert az elektromos autókat mi már nem értjük. Pedig csak egy plusz mondatra van szükség, egy plusz figyelemre, amikor elmagyarázzuk a gyerekeknek, hogy azért figyeljenek kiemelten az elektromos autókra, mert sokkal halkabbak, mint hagyományos társaik.
Kicsit talán több ráfordítás kell majd a biztonságos internethasználattal kapcsolatban, de a fejlődésre való nyitottság mindkét esetben ugyanaz.
A közösségi média platformjai állandóan változnak, ezért érdemes naprakésznek lennünk a gyermekeink által használt közösségi médiában.
Kérdezd meg a gyermekedet, hogy milyen platformokat látogat – egyébként erről nyilván ő maga is mesél – és arra is megkérheted, hogy mutassa meg, hogyan működnek ezek a különböző közösségi felületek.
Ha együtt kezditek el megismerni vagy a gyermeked mutatja meg neked a használatát az tovább erősíti a bizalmat egymás iránt és ha bármilyen gond jelentkezne ezeken a felületeken te is tudod majd kezelni. Ma már jóval korábban próbálnak regisztrálni a gyerekek a Facebook-ra és az Instagramra mint azt a korhatár besorolásnak megfelelő lenne, ezért is különösen nagy a szülők felelőssége. Célszerű a felületekkel való ismerkedés fázisában zárt, nem nyilvános profilt létrehozni, amit csak a gyerekek barátai láthatnak, és csak azután nyilvános profilt létrehozni, amikor már alaposan ismerik a felületet és biztonsággal használják.
A gyerekek a zenehallgatás és a videónézés mellett a leggyakrabban kommunikációra használják ezeket a felületeket, így sokáig nem is szükségszerű, hogy mindenki számára elérhető profilja legyen, hiszen a barátaival egy nem nyilvános profillal is tud levelezni az Instagramon. Ez például az egyik olyan finomság, hogyha szülőként tisztában vagy vele, akkor tudsz segíteni a gyerekednek a biztonságosabb social média használatban. Ha nem nézel ennek utána, nem érdeklődsz eziránt a terület iránt, ahol gyermeked több órát tölt el naponta, kizárod magad egy olyan területről, ami nagyon fontos számára.
Bizonyos közösségi média platformokból ma már vannak kifejezetten gyerekeknek szóló verziók is, például a YouTube Kids, vagy a Messenger Kids, melyek eltérő biztonsági beállításokkal rendelkeznek, komolyabb szülői részvételt igényelnek, és a gyermekek életkoráknak megfelelő tartalmat tartalmaznak. Ezek a platformok segíthetnek gyermekednek megtanulni, hogyan kell biztonságosan közlekedni a közösségi médiában.
A legrosszabb döntés a tiltás.
Talán ezt nem is kell hosszan magyarázni senkinek, aki volt fiatal és valamennyire emlékszik még arra, hogy minden milyen izgalmassá vált, ha tiltani kezdték. Lehet, hogy ezt egyszer a matematikát tanítók is kipróbálhatnák, ki tudja, talán hirtelen sokkal több gyereket kezdene el érdekelni.
Mivel a közösségi média egyre inkább jelen van a különböző alkalmazásokban, játékokban ezért szinte lehetetlen is tiltani. Különösen most, amikor a gyerekek egy éve kisebb-nagyobb megszakításokkal online tanulnak, és a különböző online felületeken élik a társasági életüket is.
A cél nem a tiltás, hanem a szabályok megtanítása és betartatása.
Legegyszerűbb talán ha a felnőttek és a gyerekek is úgy fogják fel ezt a területet, mint bármi mást, amiről ismereteket kell gyűjteni ahhoz, hogy boldoguljanak a világban. Gondoljunk csak a korábban emlegetett közlekedési példára. Olyan ez is, mint a közlekedés, csak egy virtuális pályán. A probléma nem ebből adódik, hanem abból, hogy amikor a gyerek használni kezni ezeket a felületeket, a szülők általában már olyan tudásbeli hátránnyal rendelkeznek, hogy nem tudnak „felnőttként” segítségére lenni a gyereknek.
Erre a helyzetre jelenthet jó megoldást a „tanuljuk meg mindketten egyszerre” módszer, amikor a szülő és a gyermek ugyanúgy tanulókká válnak ezen a területen. Hiszen ha a platformot jobban ismeri is a gyermek, a világot azért nem.
Családi szabályrendszer
Mivel ma már a közösségi média korlátlan használata nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek estében is komoly problémát tud jelenteni, ezért célszerű a családban mindenkire vonatkozó, közös szabályrendszert kialakítani. Így a gyerekek is érzik, hogy ez nem számukra valamiféle „büntetés”, hanem a család önszabályozása a normális élet érdekében.
Nézzünk néhány tippet, hogyan csináld!
- Határozzátok meg, hogy ki, mikor és mennyit tölthet a közösségi médiában.
- Munka, tanulás, étkezések, közös családi filmnézések alatt tilos!
- A közösségi média használata hol lehetséges? Be szabad-e vinni például a hálószobába vagy csak a kertben, teraszon, nappaliban szabad?
- Ki, miről oszthat meg tartalmat? Pl. a családról nem, fotót senkiről, aki nem járul hozzá, stb.
- Ki milyen információt oszt tovább a közösségi média felületeken? Beszéljetek a „fake news” jelenségről!
Végül néhány alapvető figyelmeztetés, amit mindenképp taníts meg a gyermekednek!
- Hogyan, milyen stílusban és tartalommal kommentelünk más posztja alatt? Beszéljetek a másik iránt tanúsított tiszteletről és arról, hogy a leírt soraink rólunk árulkodnak.
- Soha ne ossza meg személyes adatait, telefonszámát, születési helyét és dátumát idegenekkel. Itt érdemes tisztázni, hogy ki az „idegen”. Nevezetesen a barátom barátja nekem idegen.
- Soha ne ossza meg a jelszavát senkivel és mindig jelentkezzen ki ha nyilvános helyen lévő számítógépet használ.
- Tiltsa le az olyan funkciókat, amelyek például egyszerre több közösségi oldalra történő közzétételt is engedélyeznek.
- Ha bármilyen zavaró tartalmat lát, akkor készítsen róla képernyőfotót és minél előbb mutassa meg egy felnőttnek!