Taní - tani

Erős tanár-diák viszony – eredményesebb tanulás

2021.01.27 01.45 Írta: PPNP
pozitív nevelés
pozitív pedagógia
tanár-diák viszony

Hogyan csináld?

Az, hogy a pozitív tanár-diák viszony pozitív hatással van a tanulók fejlődésére, eredményeire és hosszabb távon a társadalmi beilleszkedésben is az ma már vitathatatlan.

Ha a tanuló érzi a támogatást a pedagógus részéről és bizalmi kapcsolatot képes kialakítani az megsokszorozza a teljesítményét.

Azok a hallgatók akiknek szoros, pozitív és támogató kapcsolataik vannak tanáraikkal, magasabb szintű eredményeket fognak elérni, mint azok a hallgatók, akiknek konfliktusa van a tanáraikkal.

Miről is van szó ebben az esetben? A tanár már akár a gyermek alsós korától mentorként lép fel és szoros személyes kapcsolatot alakít ki a gyermekkel, gyakran beszél vele és építő útmutatást ad számára bármilyen kérdésben. Dicséretben részesíti a feladatot jól végrehajtó diákot és az „Úgy lehetnél még jobb ebben, ha...” mondat sokkal gyakrabban hangzik el, mint az „Ez nem sikerült..”

terv1

A tanárában emberileg és szakmailag is bízó hallgató nagyobb elkötelezettséget mutat a tanulásban, jobban viselkedik az osztályban, magasabb szintet ér el tanulmányaiban. A tanár és a diák közötti pozitív kapcsolat bevonja a tanulókat a tanulás folyamatába, elősegíti tanulási vágyukat.

Milyen a jó tanár-diák kapcsolat?

Azok a tanárok, akik pozitív kapcsolatokat ápolnak a diákjaikkal, olyan tanulási légkört teremtenek, amely elősegíti a tanulást, kielégíti a hallgatók érzelmi és tudományos fejlődési igényeit.

Nézzünk néhány konkrét példát:

Egy a matematikával küzdő ötödikes lány beismeri tanárának, hogy segítségre van szüksége a törtek szorzásában és osztásában, még akkor is, ha az osztály tanulóinak többségének ez már nem okoz nehézséget. A tanár támogató, megértő és ennek megfelelő feladatokkal, segítségekkel látja el a tanulót.

Egy nyolcadikos fiú folyamatos bullyingnak van kitéve osztálytársaitól, amit megoszt az osztályfőnökével úgy, hogy maga sem biztos, hogy tűrnie kell ezt vagy az már az a szint, amikor a felnőtteknek be kell avatkozniuk. Nem feltélenül mint osztályfőnökét, inkább kicsit mint „bizalmasát” avatja be a történésekbe és tanácsot kér tőle, nem elsősorban büntetést a szóbeli bántalmazók részére.

A tanár-diák pozitív kapcsolat hozzájárul az iskolai követelményrendszerhez való alkalmazkodás fejlesztéséhez is, hiszen a pedagógus olyan tanácsokkal tudja ellátni a tanulót, amelyek segítségével biztonságosabban tudja átvészelni ezeket a helyzeteket.

Azok a tanárok, akik szoros kapcsolatban állnak a diákokkal, arról számolnak be, hogy diákjaik kevésbé hajlamosak elkerülni az iskolát, önállóbbak, együttműködőbbek és jobban elkötelezettek a tanulás irányába.

Nem is olyan váratlan, de a pozitív kapcsolat jótékony hatása fordítva is működik, vagyis nemcsak a diák, de a pedagógus is szívesebben megy be az iskolába tanítani, ha a diákok részéről támogató légkör veszi körül. Számos kutatás mutat rá, hogy azok a diákok, akik érzelmi támogatást is éreznek például a matematika órákon, növekvő elkötelezettségről számolnak be a matematika tanulásában. Hajlandóak komolyabb erőfeszítést is tenni annak érdekében, hogy megértsék a matematikát, hiszen az a pedagógusnak is örömet okoz majd.

terv2

Bár általában arról beszélünk, hogy a gyerekeknek azért (is) kell iskolába járniuk, hogy a társaikkal való helyes kommunikációt elsajátítsák, hiszen az iskola egy „törpe társadalom” és ha ott sikerül alkalmazkodniuk, akkor nagyobb eséllyel sikerül majd felnőttként is a munkahelyen vagy egy bármilyen új közösségbe beilleszkedniük.

Hajlamosak vagyunk elfelejtkezni arról, hogy a szocializáció része a tanárokkal való helyes kapcsolat megteremtése is.

De a tanár-diák kapcsolat minőségének hosszantartó hatása van. Egy jó tanár emléke, szavai egész életünkön át elkísérnek, ahogyan természetesen a bántó, romboló szavak is. Felmérések bizonyítják, hogy például a tanár-diák jó kapcsolat az olvasási teljesítmény javulásához vezet, míg a tanár-diák konfliktus olvasási nehézségeket is okozhat.

Hogyan legyél jó tanár?

A jó tanár egy kicsit mentor is. Azt keresi a gyerekekben, hogy mik az erősségeik és nem azt, hogy miben hibáznak. Vegyünk most sorra néhány gyakorlati tanácsot, amitől jobb tanár lehetsz!

  • Szeresd azt, amit csinálsz! A gyerekek nemcsak utánzással tanulnak, de mindent megéreznek, nagyon nehéz őket becsapni. Ha te nem szereted azt, amit csinálsz, hogyan várhatod el, hogy a tanulód szeresse?
  • Legyél felkészült! Nem, nemcsak a tananyagból, hanem a diákjaidból is! Ismerd meg az egyes diákok hátterét, érdeklődését, érzelmi erősségeit és tanulmányi szintjét. Van, akinek jobban megy a nyelvtan, másoknak a matek. Ha ezzel nem vagy tisztában, hogyan fogod tudni, hogy kinek van szüksége plusz segítségre?
  • Ösztönözd a diákjaidat, hogy segítsék egymást! Ha látják, hogy te különbséget teszel közöttük, és tudásszintjüknek megfelelően foglalkozol velük, akkor ők is így fognak tenni. Nem nevetik ki és nézik le azt, akinek valami nehezen megy, hanem az, aki jobban tudja, segít annak, aki kevésbé.
  • Ismerd meg diákjaid hátterét is! Nem könnyű feladat, hiszen az iskolában eltöltött idő nagyon kevés ehhez, mégis, hosszú távon mindenképp megéri. Ha bizalmas kapcsolatot alakítasz ki velük, akkor beleférhet például hogy egy-egy családi konfliktus miatt kimaradt tanulás nem rontja le végérvényesen a félévi vagy év végi jegyét.

A jó pedagógus-diák kapcsolat alapvetően határozza meg mindkettő mindennapjait. Mert ki szeret oda nap mint nap bemenni, ahol nem pozitív megerősítést, hanem folyton csak kritikát kap? A pozitív légkör boldog emberekké teszi a pedagógusokat és a diákokat egyaránt.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x