Taní - tani

Hála az osztályteremben

2021.02.06 23.07 Írta: PPNP
hála
hála gyakorlása
pozitív nevelés
pozitívpedagógia

Hogyan csináld?

A valódi hálaérzet az egyik legfontosabb boldogságfokozó technika.

A hála a legtöbb ember számára általában csak annyit jelent, hogy köszönetet mondunk valamiért, amit kaptunk. Azonban ennél nemcsak, hogy sokkal többet jelent ez a szó, hanem prof. Dr. Sonja Lyubomirszky tanulmányaiból az is kiderül, hogy a hála az egyik legfontosabb boldogságfokozó technika. Ráadásul egy olyan „eszköz”, ami állandóan rendelkezésünkre áll így tulajdonképpen bármikor alkalmazhatjuk az életünkben.

Mi a hála hatása?

A hálás gondolkodás képes semlegesíteni a negatív érzéseket, az irigységet, az ellenségeskedést, a magányt, a rossz kedvet, az aggodalmaskodást.

hála2

A hála kapcsolatban áll az elménk és a testünk egészével és a negatív érzéseket átalakítja pozitívvá, segít felismerni és értékelni a jót az életünkben.

Ráadásul ha a folyamatos hálaérzet beépül az életünkbe képes a stresszt is csökkenteni.

Miért fontos a hála az osztályteremben?

A gyerekek a hétköznapjaik nagy részét az iskolában töltik, még akkor is, ha az utóbbi egy évben a jelenléti oktatás nem mindig és nem mindenhol valósult meg. Az osztályterem ebben az esetben ugyanis nem magát a termet, hanem sokkal inkább az osztályközösséget jelenti, amelyben ha jelen van a hála gyakorlása, akkor ez is hozzájárulhat a gyerekek boldogságszinjének növeléséhez.

Tanulmányok azt mutatják, hogy amikor a gyerekek gyakorolják a hála kifejezését, optimistábbak lesznek, fokozódik az élettel kapcsolatban érzett elégedettségük és csökkennek negatív érzéseik.

A Boldogságóra program 1. hónapjának témája is ez, jelezve, hogy milyen kitüntetett helyet foglal el a boldogságfokozó technikák sorában. A rendszeresen hálát kifejező gyerekek jobban értékelik a szoros kapcsolatokat, és jobban érzik magukat az élet és az iskola területén is.

5 gyakorlati példa, hogyan mutasd be a diákjaidnak a hálát!

Természetesen nem mindegy, hogy milyen korosztályú gyerekekhez szólunk, hiszen a tizenéveseket egészen más érdekli, mint az éppen most iskolába kerülteket, de mégis vannak olyan gyakorlatok, amelyek korosztálytól függetlenül is működhetnek.

Persze mind attól függ, hogy milyen könnyedén, játékosan, magától értetődően mutatjuk be a gyerekeknek.

Hálakövek

Hozzon mindenki otthonról kis lapos köveket az iskolába, vagy gyűjtsetek az iskola udvarán! Majd kérd meg a gyerekeket, hogy gondolják végig, az elmúlt héten mi az, amiért hálásak, ki az, akinek a leginkább megköszönnék azt, amit érte tett. Mert segített a házi feladatban, vagy vitte a táskáját vagy elsimított egy konfliktust vagy csak a legjobb pillanatban megölelte. Majd írják rá ennek az embernek vagy embereknek a nevét egy-egy kis kőre és adják át nekik. Természetesen egy diáknak több követ is adhatnak és mindenki adhat több diáknak is. A hálakő „varázsereje” abban van, hogy mindig magunknál tarthatjuk és ha ránézünk tudjuk, hogy valaki hálás nekünk. Persze arra azért figyeljetek, hogy a játék végén mindenkinek jusson hálakő!

hála3

H mint hála

Ez online is játszható gyakorlat, amelynek az a célja, hogy minél több olyan gondolatot idézzenek fel a diákok, amiért hálásak lehetnek. Ezt az idősebb diákok is szívesen játszák, sőt, van aki nyelvtanárként az idegen nyelv oktatásba is be szokta vinni, és a szavakat németül vagy angolul kell megtalálni. Kiváló szókincsbővítésre is! A foglalkozás egy rövid házi feladattal is zárható: a diákok választhatnak egy szót a felsoroltakból és mondhatnak vele szónoklatot, írhatnak verset vagy novellát, rajzolhatnak képet vagy vághatnak egy videót azzal a tartalommal. Így a kreatív energiájukat is megmozgatjuk.

Hálanapló

Az egyik leggyakoribb – felnőttek által is alkalmazot technika – a hálanapló vezetése, amelynek lényege, hogy minden nap néhány mondatban foglaljuk össze, hogy miért voltunk azon a napon hálásak. A hálanapló esetében egy fontos dologra érdemes figyelni, hogy konkrétumokat írjunk. Ha ezt tanítod meg a diákjaiddal, akkor hívd fel a figyelmüket arra, hogy figyeljenek oda arra, hogy ne azt írják a naplóba, hogy „hálás vagyok a tesómnak”, hanem azt, hogy „hálás vagyok a tesómnak azért, mert amikor tegnap nagyon el voltam kenődve, akkor igyekezett felvidítani”. A legjobb módszer talán, ha mielőtt leírjuk a naplóba az aznapi gondolatainkat, egy percig elgondolkodunk, hogy mi is konkrétan az, ami miatt hálásak vagyunk.

hála4

Háladoboz

Ezt a technikát a munkerőszektorban is alkalmazzák, a vállalat iránti lojalitás erősítésében, de kiválóan működik a tanteremben is. Mindössze egy üres dobozra, papírcsíkokra és íróeszközökre van szükség, és arra, hogy beépítsük a mindennapi rutinba. Kérd meg a gyerekeket, hogy amikor napközben kedvük tartja írják fel egy papírra, hogy miért hálásak ma és ha szeretnék azt is írják oda, hogy kinek, és dobják be a dobozba. Ebéd után vagy a nap vége felé, amikor van rá 5-10 perc, húzzatok a dobozból és olvassátok fel! Meglátod, ez lesz a nap fénypontja!

Varázsszó

Mindannyiunknak vannak varázsszavai, amiket nagy megmérettetések előtt veszünk elő vagy olyan eseményekkor, amikor azt érezzük jól jön egy kis segítség. Ezzel a gyakorlattal azt tanítjuk meg a gyerekeknek, hogy a „köszönöm” szó milyen nagy hatalommal bír, ha őszintén, hálát érezve mondjuk azt ki a másiknak. Akkor, ha meg tudjuk fogalmazni önmagunk számára, hogy miért is mondjuk ki ezt a szót a másiknak.

A varázsigéket többször kell mondogatnunk, ezért a játék lényege is ez: Mondd ki minél többször, minél változatosabb hangsúllyal, mimikával, akár gesztusokkal a „köszönöm” szót! 

Teátrálisan, visszahúzódóan, szinte kérdőn, bocsánatkérőn, tele érzelemmel, stb. A gyerekeknek az lesz a feladatuk, hogy kitalálják, milyen szituációban születhetett meg a „köszönöm” azzal az adott hangsúllyal.

Ha hálás vagy, akkor nem lehetsz szomorú, és más negatív érzés sem keríthet hatalmába. Valahányszor nehéz helyzetbe kerülsz, és a figyelmedet olyan dologra irányítod, amiért őszintén hálás vagy, megváltoztatja az adott helyzetben lévő észlelésedet.

A hála híd, amin keresztül eljuthatsz a negatív érzésektől a szeretet, az öröm, a megelégedettség zónájába.

Még több elméleti tudást és gyakorlati ötletet a Boldogságóra kézikönyvekben találsz! 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x