Már egészen pici gyerekeknél megtapasztaljuk az alkotás örömét. Amikor az éppen csak mászni tudó baba örömmel teszi bele mindkét tenyerét a festékbe majd keni azt szét egy papírlapon vagy ha nem figyelünk elég éberen, akkor báemlyik bútoron. Micsoda fantasztikus érzés létrehozni valamit, ami korábban még nem létezett! Majd ez az érzés jelentkezik újra meg újra, amikor már konkrét vonalakat rajzol és próbálja megmutatni nekünk, hogy mi él az ő fejében a macijáról, a tóban fürdő kacsáról vagy az állatkerti elefántról.
Vannak olyan gyermekfejlesztéssel kapcsolatos irányzatok, amelyek egyértelműen elkerülendőnek tartják azt, hogy a gyerekeket korán rajzolni tanítsuk, ez ugyanis korlátozza a fantáziájukat és a kreatív energiáikat.
Gondoljunk csak bele, ha a gyereknek megmutatjuk hogyan kell például házat vagy kutyát rajzolni, azzal ki is zártuk, hogy ő lerajzolja azt a kutyát vagy azt a házat, amelyik a fejében van. Emlékszünk a csodálatos Exupéry-történetre ugye? A felnőttek egy kalapot látnak egy rajzon, amely valójában egy elefántot lenyelt óriáskígyó. Mit tudhat egy felnőtt a művészetről?!
Azt mindenesetre biztosan, hogy ha a gyermekek korai fázisban találkoznak a széppel, a művészet által nyújtott gyönyörökkel, akkor ez sok készség elsajátításában segítheti őket. A művészet gyakorlása kiterjeszti a gyermek képességét, hogy kölcsönhatásba lépjenek a körülöttük lévő világgal, és új készségeket kínál az önkifejezéshez és a kommunikációhoz.
A művészet nemcsak a jobb agyfélteke fejlődését segíti elő, hanem fontos képességeket is fejleszt, amelyek a gyermek fejlődését szolgálják.
Számos tanulmány számol be arról, hogy milyen elképesztő hatása van a művészeteknek a gyermek önkifejezésének fejlődésére, arra az önbizalomra, hogy kifejezheti a gondolatait, érzéseit. Ráadásul mindezeket mindenféle gátlás nélkül! És a kulcs ez. Ahogyan egyre nagyobb lesz, egyre több és több korlátot állítunk fel köré és határozzuk meg, hogy ezt vagy azt csak így vagy úgy csinálhatja. Ennek nyilván sok esetben nagyon fontos haszna van, például, hogy ne szaladjon ki a forgalmas útra vagy ne egye meg a tücsköt a földről.
ne szaladjon ki a forgalmas útra vagy ne egye meg a tücsköt a földről. A művészet azonban határtalan szabadságot biztosít számára, ha hagyjuk, hogy ezt a szabadságot valóban megélhesse és ne kössük gúzsba azon a területen, hogy mit „kell” érezni vagy látnia egy festmény vagy egy film megnézése közben.
Hogyan fejleszd gyermeked kommunikációs készségeit?
Hogy hogyan látunk egy műalkotást az ugyanúgy a leglényegünkhöz tartozik mint a nyelv, amin beszélünk. Egyedivé tesz minket. Emellett a gyerekek hasznos ismereteket szerezhetnek az életről a művészetek által és nagyon komoly készségeit is fejleszti.
Ki mondta, hogy csak szavakkal lehet kommunikálni?
A gyermekek – csakúgy mint a felnőttek – a beszéd mellett számos más módon is ki tudják fejezni gondolataikat, érzéseiket. Ez a művészet. Amikor egy gyerek kopár fákat fest és üres madárfészket, akkor így, a művészet segítségével dolgozza fel egy szeretett ember vagy állat elvesztését. Vagy amikor színes, örvénylő emberkavalkádot látunk és boldogan focizó fiúkat és lányokat, akkor tudjuk, hogy a barátai okozta örömről számol be nekünk és önmagának.
Olyan érzelmi élményt oszt meg velünk így, amit lehet, hogy szavakkal még nem is lenne képes kifejezni. Ezzel fejlődik kommunikációs készsége, hiszen ha meg is értjük az alkotását, akkor visszaigazolást kap arról, hogy amit alkot az hatással van a másik emberre. És mi másra vágyhat egy művész?
Hogyan fejleszd a problémamegoldó készségeit?
Hagyd a gyermekedet, hogy maga fedezze fel a művészetet! Ha nem rajzolod elő neki a rajzot, ha nem mutatod meg neki, hogy mennyi anyag kell ahhoz, hogy a papírra ragasztva kacsa legyen belőle és nem kevered neki ki a megfelelő színeket, akkor hagyod, hogy ő maga küzdjön meg a feladattal és megadod neki azt az örömet, amit akkor érez majd, amikor ő maga megoldotta.
Az út a fontos....Ugye nem időre kell papírt tépegetni és az eltépett papírokból házat ragasztani? Ha ez elkészül, akkor jön majd egy új rajz, egy új feladat, hiszen ebből áll a szülők és gyerekek élete a kisgyermekkorban. Mégis, a teljesítménycentrikus felnőtt világból érkezve azt hozzuk magunkkal a gyerekszobába, hogy ott is gyorsan eredményt kell elérni. Pedig épp ellenkezőleg! Az az eredmény, hogy megyünk az úton....Gyermekünket – ha kéri – segítjük a kép megalkotásában, de nem helyette cselekszünk. Így meghagyjuk neki a lehetőséget, hogy dolgozzon az elé táruló kihívásokon és végül megoldja azokat.
Így megtanulja azt is, hogy egy probléma megoldására több megoldás is létezik, míg ha megmutatod neki hogyan kell, akkor többé nem fogja keresni az új, kreatív utakat.
Így azonban fel tud készülni a váratlan helyzetek kezelésére és nem torpan majd meg egy probléma előtt, ha valaki nem mondja meg neki, hogy azt hogyan oldja meg.
Hogyan fejleszd az érzelmi készségeit?
A művészet segít az elmélyült alkotás érzését megtapasztalni, ezzel olyan érzelmi állapotot ismerhet meg a gyermek, amit más úton nem.
Ha megtanulja, hogy valamit létrehozni komoly koncentrációt igényel, akkor értékelni fogja a társa által létrehozott rajzot, festményt, gyurmaszobrot is. Ezzel szociális készsége is fejlődik. Érzelmi készségek közül mégiscsak a pozitív önértékelés fejlődését kell kiemelni, hiszen az alkotás öröme mellett az azért járó dicséretek és az önmaga számára való bizonyítás mind-mind növeli az önértékelését.
Hogyan fejleszd gyermeked finommotoros készségeit?
A finommotoros készségek fejlesztésére számos gyakorlat létezik kisgyerekek számára. De az alkotás egyike a legfontosabbaknak. Az ecset fogása úgy, hogy elkészítse vele a kívánt jeleket, az olló használata, hogy meghatározott formára vágja a papírt, a zsírkrétával rajzolás, vagy a ragasztó megfelelő használata, mind segítenek a gyermek finommotorikus képességeinek fejlesztésében. A gyermekek leghőbb vágya, hogy megismerjék a világot és szeretteikkel megértessék magukat, a belső világukat. A művészet tökéletes híd a külső és a belső világ között.
Hagyjuk gyermekeinket, hogy bátran közlekedjenek ezen a hídon!