Amikor egy 18 éves ember elhatározza, hogy pedagógus lesz, el sem tudja képzelni, hogy milyen elképesztő nehézségekkel kell szembesülnie, amikor a főiskola vagy egyetem elvégzése után elindul a nagybetűs életben. Most nem kezdjük el sorolni az életkorból fakadó tapasztalatlanságot, a rengeteg adminisztrációs terhet és a néhány év alatt bekövetkező kiégést. Inkább arra koncentrálunk, hogyan lehet megőrizni azt a hitet és elkötelezettséget, amivel egy pályakezdő nekiindul a pedagógusi pályának.
Nekik (is) szedtük össze tanácsainkat arról, hogy lehet valaki hosszú távon jó pedagógus és boldog ember.
Az, hogy a pozitív tanár-diák viszony pozitív hatással van a tanulók fejlődésére, eredményeire és hosszabb távon a társadalmi fejlődésére is az ma már vitathatatlan. Ha a tanuló érzi a támogatást a pedagógus részéről és bizalmi kapcsolatot képes kialakítani az megsokszorozza a teljesítményét. De így van ez a pedagógusokkal is. Azok a pedagógusok, akik szeretik a diákjaikat, élvezik a bizalmukat és szeretnek bejárni az iskolába tanítani maguk is boldog emberekké válnak.
Konfuciusz tanácsa:
Csináld azt a munkát, amit szeretsz és soha többé nem kell dolgoznod.
Ez különösen igaz a pedagógusi hivatásra.
Hogyan alakíts ki támogató légkört az osztályban?
Azok a hallgatók akiknek szoros, pozitív és támogató kapcsolataik vannak tanáraikkal, magasabb szintű eredményeket fognak elérni, mint azok a hallgatók, akiknek konfliktusa van velük.
Miről is van szó ebben az esetben? A tanár már akár a gyermek alsós korától mentorként lép fel és szoros személyes kapcsolatot alakít ki a gyermekkel, gyakran beszél vele és építő útmutatást ad számára bármilyen kérdésben. Dicséretben részesíti a feladatot jól végrehajtó diákot és az „Úgy lehetnél még jobb ebben, ha...” mondat sokkal gyakrabban hangzik el, mint az „Ez nem sikerült..”
A tanárában emberileg és szakmailag is bízó tanuló nagyobb elkötelezettséget mutat a tanulásban, jobban viselkedik az osztályban, magasabb szintet ér el tanulmányaiban.
A tanár és a diák közötti pozitív kapcsolat bevonja a tanulókat a tanulás folyamatába, elősegíti tanulási vágyukat.
Azok a tanárok, akik pozitív kapcsolatokat ápolnak a diákjaikkal, olyan tanulási légkört teremtenek, amely elősegíti a tanulást, kielégíti a hallgatók érzelmi és tudományos fejlődési igényeit.
Nézzünk néhány konkrét példát:
Egy a matematikával küzdő ötödikes lány beismeri tanárának, hogy segítségre van szüksége a törtek szorzásában és osztásában, még akkor is, ha az osztály tanulóinak többségének ez már nem okoz nehézséget. A tanár támogató, megértő és ennek megfelelő feladatokkal, segítségekkel látja el a tanulót.
Egy nyolcadikos fiú folyamatos bullyingnak van kitéve osztálytársaitól, amit megoszt az osztályfőnökével úgy, hogy maga sem biztos, hogy tűrnie kell ezt vagy az már az a szint, amikor a felnőtteknek be kell avatkozniuk. Nem feltélenül mint osztályfőnökét, inkább kicsit mint „bizalmasát” avatja be a történésekbe és tanácsot kér tőle, nem elsősorban büntetést a szóbeli bántalmazók részére.
A tanár-diák pozitív kapcsolata hozzájárul az iskolai alkalmazkodás fejlesztéséhez is, hiszen a pedagógus olyan tanácsokkal tudja ellátni a tanulót, amik segítségével biztonságosabban tudja átvészelni ezeket a helyzeteket.
Azok a tanárok, akik szoros kapcsolatban állnak a diákokkal, arról számoltak be, hogy diákjaik kevésbé hajlamosak elkerülni az iskolát, önállóbbak, együttműködőbbek és jobban elkötelezettek a tanulás irányába. Azok a diákok, akik érzelmi támogatást is éreztek a matematika órákon, növekvő elkötelezettségről számoltak be a matematika tanulásában.
A tanár-diák kapcsolat minőségének hosszantartó hatása van. A tanár-diák közelség az olvasási teljesítmény javulásához vezet, míg a tanár-diák konfliktus olvasási nehézségekhez vezet.
Hogyan legyél jó tanár, jó mentor?
- Szeresd azt, amit csinálsz! A gyerekek nemcsak utánzással tanulnak, de mindent megéreznek, nagyon nehéz őket becsapni. Ha te nem szereted azt, amit csinálsz, hogyan várhatod el, hogy a tanulód szeresse?
- Legyél felkészült! Nem, nemcsak a tananyagból, hanem a diákjaidból is! Ismerd meg az egyes diákok hátterét, érdeklődését, érzelmi erősségeit és tanulmányi szintjét. Van, akinek jobban megy a nyelvtan, másoknak a matek. Ha ezzel nem vagy tisztában, hogyan fogod tudni, hogy kinek van szüksége plusz segítségre.
- Ösztönözd a diákjaidat, hogy segítsék egymást! Ha látják, hogy te különbséget teszel közöttük, és tudásszintjüknek megfelelően fogallkozol velük, akkor ők is így fognak tenni. Nem nevetik ki és nézik le azt, akinek valami nehezen megy, hanem az, aki jobban tudja, segít annak, aki kevésbé.
- Ismerd meg diákjaid hátterét is! Nem könnyű feladat, hiszen az iskolában eltöltött idő nagyon kevés ehhez, mégis, hosszú távon mindenképp megéri. Ha bizalmas kapcsolatot alakítasz ki velük, akkor beleférhet például hogy egy-egy családi konfliktus miatt kimaradt tanulás miatt nem rontod le végérvényesen a félévi vagy év végi jegyét. Ezután kétszer annyit fog tanulni, hogy bizonyítsa, rászolgált a bizalmadra.
- Engedd, hogy ők is tanítsanak téged! Nem könnyű megfordítani a szerepeket, de nem is olyan nehéz. Miről is van szó? Számos olyan terület van, amiről a gyerekek már most többet tudnak, mint mi felnőttek valah tudni fogunk. És ez így van rendjén. Ha például technikai segítségre szorulunk egy poszt kirakásában vagy egy youtube csatorna létrehozásában, akkor forduljunk nyugodtan a tanítványiankhoz. De bármilyen kérdéssel, amelyet nem tudunk megoldani és nekik lehet ismeretük róla. Az amerikai elnökválasztás például nagyon jó példa volt, amikor az angolul folyékonyan beszélő tanulók informálták a tanárokat a percre pontosan zajló eseményekről. És ezzel nincsen semmi gond! Ezzel nemhogy csökkenne a tanár-diák tekintély, hanem sokkal inkább nő. Hiszen mit tanul meg a diák? Hogy a pedagógusa a világra nyitott, a tudásban és tanulásban hívő, szorgalmas ember, aki tisztelettel közeledik azok felé, akiktől tanulhat. Ezután joggal várja el a pedagógus, hogy diákjai is így tegyenek az ő tantárgyával, tantárgyaival kapcsolatban.
Ha most kezded a pályát, akkor azért, ha már régóta vagy a pályán, akkor azért érdemes ezeken a gondolatokon újra és újra végigmenni annak érdekében, hogy a jövő gyermekei azt a pozitív nevelést és oktatást kapják, amit mindannyian megérdemelnek.