Taní - tani

Hogyan teremts pozitív légkört az osztályban a járvány idején (is)?

2021.02.10 01.00 Írta: PPNP
pozitív pedagógia
pozitív pszichológia
tanár-diák viszony

„Milyen a hangulat az iskolában?” Minden iskolaválasztás előtt álló szülő erre a kérdésre keresi a választ, amikor elsős csemetéjének megfelelő helyet keres. De ugyanezt teszi akkor is, ha gimnáziumba készülnek, hiszen mindkettőnek megvan a maga funkciója egy gyermek szocializációs folyamatában. Az általános iskolai rossz vagy jó tapasztalatok egy életre meghatározhatják a gyermek tanuláshoz, közösséghez való viszonyát. Ha ott azt tanulja meg, hogy az iskola kiszámíthatatlan, veszélyes hely, akkor néhány hónapon belül szorongó kisgyerekké válik, akin rosszabb esetben pszichoszomatikus tünetek is megjelennek. Nagyon fontos tehát, hogy az iskolákban támogató, szeretetteli közösségek jöjjenek létre, ahova jó bemenni, ahova jó tartozni.

A jó osztályközösség növeli a diákok tanulás iránti elköteleződését is, gyakrabban és lelkesebben vesznek részt versenyeken és egyéb, az iskolát képviselő megmérettetéseken.

happy_classroom_2

Az általános iskolába bekerülő kisgyerekek meghatározó személyiségei az általános iskolai tanítók, akik először mutatják meg a gyerekeknek a tudás izgalmát. Ha ez elmarad, és nem tudja elvarázsolni a kis elsőst vagy másodikost a matekatika összefüggéseivel vagy az olvasás varázslatával, akkor komoly nehézségekkel kell megküzdenie a szülőnek majd a felsős pedagógusoknak azért, hogy a gyerek jó eredményeet produkáljon.

A tanárok által nyújtott bölcsesség és mentorálás megváltoztathatja a gyerekek életét.

Minél inkább motivált egy diák miközben olvasni tanul, annál inkább nyitott lesz majd a további kihívásokra. Ehhez azonban elengedhetetlen az erős tanár-diák viszony kialakítása.

Íme 3 tipp arra, hogyan növeld a diák elkötelezettségét a tantárgyad iránt!

Személyes jelenlét

A 2020/21-es tanév számos, megoldhatatlannak tűnő feladat elé állította a tanárokat, hiszen a tanár-diák kapcsolatok fejlesztésénel egyik legnagyobb problémája ebben az időszakban az, hogy sok gyermek egyáltalán nem jár be órára vagy rendkívül kiszámíthatatlan, hogy mikor, melyik napokon van bent. A krónikus hiányzás egyre gyakoribb a diákok körében, és ez nem elsősorban a tanulmányi eredményükben jár aggasztó eredménnyel. Ez az időszak nem kedvezett a tanár-diák kapcsolatok elmélyülésének sem, hiszen keveset és azt is kiszámíthatatlanul tudnak beszélni a pedagógusok a diákokkal, sokszor csak monitorokon keresztül.

Ez az időszak nyilvánvalóan azoknak a gyerekeknek a legnehezebb, akik most váltottak iskolát, mentek első osztályba vagy gimnáziumba.

Az online platformokon is tartsd a gyerekekkel a kapcsolatot!

Ha a pedagógus és a gyerek között már létezett bizalmi kapcsolat a jelenléti oktatás alatt is, akkor ezt érdemes az online platformokon is folytatni.

Állíts össze számukra személyiségteszteket vagy az életkoruknak megfelelő, akár pályaválasztást segítő, online ellérhető anyagokat, amelyről aztán beszélgethettek akár négyszemközt is vagy osztályfőnöki órán.

A lényeg, hogy a diák érezze, hogy nem veszítette el a pedagógust, számíthat rá akkor is, ha személyesen nem, vagy nem annyit találkoznak.

Különösen igaz ez azokban a családokban, ahol a gyermek nem kap megfelelő figyelmet, esetleg elhanyagolják, és a világra nyitott „kaput” valójában az iskola, az iskolai közösség jelenti. De ebben az időszakban érdemes odafigyelni azokra a diákokra is, akiknek korábban rossz tapasztalataik voltak a felnőttekkel és így nehezebben bíznak meg a tanárokban. Ez különösen jellemző lehet azokra a diákokra, akiknek a tanára akár egy korábbi iskolában igazságtalanul bánt velük.

Mutasd meg nekik a tanulás erejét!

Jöhetnek a szorgalmi feladatok! Talán ez az időszak a történelmi esély, hogy azokkal a gyerekekkel is megszerettessük a tanulást, akikkel különböző okok miatt eddig nem sikerült.

happy_classroom_3

Miután már minden játékot játszottak, minden Insta posztot like-oltak és minden tik-tok videót megnéztek, egészen biztosan erőt vesz rajtuk a fásultság. Izgalmas szorgalmi feladatokkal most nagy eséllyel lehet motiválni a kevésbé szorgalmas tanulókat is. Azokat, akik már elkönyvelték magukat hármasnak vagy négyesnek, most lehetőséget kapnak arra, hogy a szorgalmukkal feltornásszák magukat a lépcső következő fokára. A sok szorgalmi feladat megoldásával pedig észrevétlenül kúszik be a tudás a fejébe, sőt, még az is lehet, hogy megérzi, mennyivel magabiztosabban közlekedik a világban az, aki tud, mint az, aki nem. A diákok motiváltabbak, ha tudják, hogy tanáruk törődik velük, és segít nekik a siker elérésében.

Amikor a diákok úgy érzik, hogy érdeklődnek munkájuk iránt, kialakul a tanulás iránti szeretet, amely egész életükre előnyös hatással lesz.

A tanár és a diák közötti pozitív kapcsolat segítheti a gyermekeket az önszabályozási képességek, különösen az önrendelkezés fejlesztésében. Amint a hallgatók megtanulják viselkedésük értékelését és kezelését, képesek lesznek elérni céljaikat. Idővel ez csökkentheti a sikertelen osztályzatokat.

Alakíts ki heti tanulópárokat!

A tanulmányi sikereken túl a hallgatók megismerése javíthatja az osztálytermi viselkedésmenedzsmentet.

De ez nemcsak a tanár-diák viszonyra, hanem a diák-diák viszonyra is igaz. A gyerekeknek nagyon hiányzik a közösség, a maszk nélküli beszélgetés, a szünetekben való rohangálás, a reggeli üdvözlő ölelés. Ezekről egy éve le kell mondaniuk!

Törekedj arra, hogy az online térben is összehozd az osztálytársakat, folytassák egymás megismerését, motiválását!

Adj nekik heti feladatot, lehetőleg ne bonyolultat, hogy meglegyen a sikerélményük, és cserélgesd a párokat, hogy mindenkinek legyen lehetősége mindenkivel dolgozni. Ebben az esetben nem a feladat és annak hibátlen teljesítése a lényeg, hanem a közös munka nehézségének és örömének megtapasztalása a digitális oktatás keretein belül is.

A tanár hatása a tanulóira a tanév befejezése után is fennmarad. Ha egy hallgatónak érdemi kapcsolata van a tanárával, a jövőben nagyobb valószínűséggel alakulnak ki hasonló kapcsolatai. Ezek útmutatást és támogatást is nyújtanak a diákok sikeréhez nemcsak tanulmányi téren, hanem a nagybetűs Életben egyaránt.

Ez a jó kapcsolat visszahat a pedagógusra is, aki motiváltabb lesz az oktatásban és a közösségépítésben egyaránt.

 

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x