Rendszeresen foglalkozunk az optimista szemléletmód fontosságával, azzal, hogy a helyesen felfogott optimizmus hogyan segíthet megküzdeni a nehézségekkel vagy hogyan befolyásolhat pozitívan egy döntési folyamatot.
A gyerekek, különösen a kiskamaszok, kamaszok hajlamosak gyorsan elsajátítani a negatív gondolkodást, pedig esetükben különösen fontos lenne ezt pozitívra változtatni. Amit a felnőtté válás során biztosan nagyon sokszor átélünk az a kudarc érzése. „Nem sikerült.” „Nem úgy sikerült, ahogyan szerettem volna.” Nem mindegy, hogy a kudarc milyen állapotban éri el a gyermekeket. Megértik-e, hogy a dolgok mindig változnak és szinte lehetetlen, hogy valakinek mindig minden sikerüljön. Lehet rossz napja, lehet fáradt vagy egyszerűen járhatnak nagyon máshol a gondolatai. De ez még nem jelenti azt, hogy ez így is marad. Az optimista szemléletmóddal rendelkező gyerekek a kudarc esetén is tudják, hogy ez a széria is véget ér és lesz majd sokkal jobb is a helyzet, és azt is tudják, hogy attól még, hogy az éppen aktuális matek dolgozat nem sikerült olyan fényesen, majd a következő sikerülni fog. Ráadásul ez a hozzáállás abban is segít, hogy reális elvárásaik legyenek önmagukkal szemben, így megvédve magukat a csalódástól és attól, hogy hosszútávon rombolják az önbecsülésüket.
Hogyan tesztelhetjük az optimizmust?
Martin Seligman pszichológus, a tanult optimizmus fogalmának megalkotója szerint az optimisták úgy vélik, hogy a rossz események átmenetiek, és megengedik, hogy a jó események viszont felderítsék életük minden területét. Az optimizmus segít az embereknek megbirkózni a kihívást jelentő helyzetekkel és a kudarc után is képesek előrelépni, míg a pesszimisták valószínűleg feladják, ha nehézségekkel szembesülnek.
A tanult optimizmus teszt
A tanult optimizmus teszt adaptáció Seligman műveiből. Ez egy önismerettel összefüggő kérdőív 48 hipotetikus élethelyzettel kapcsolatos kérdéssel. Minden elemnek két lehetséges válasza van, amelyek közül a résztvevő kiválasztja azt, amelyik a legjobban megfelel neki. Itt nincsenek jó vagy rossz válaszok, és az eredmények relatív mérések arról, hogy egy személy általában mennyire optimista.
Két szék közül...
Szintén gyakori, a két szemléletmódot bemutatni hivatott gyakorlat az ún „székes gyakorlat”, amely a pozitív és a negatív gondolkodás közötti különbségre összpontosít.
A gyakorlat résztvevői két szék között mozognak, amik megtestesítik a pesszimista és az optimista énjüket. A tesztelő arra kéri a válaszadót, hogy képzelje el, hogy negatívan és pozitívan gondolkodik ugyanarról a helyzetről attól függően, hogy éppen melyik széken ül.
A teszt végén a válaszadók értékelik az optimista és pesszimista gondolkodás közötti különbséget és kirajzolódik, hogy melyik gondolati minta befolyásolta jobban őket.
Fontos a gyerekekben a reális optimizmus kialakítása, amelynek célja, hogy növelje a pozitív gondolkodással és optimizmussal kapcsolatos tudatosságot a fiatalok körében.
Hogyan alakíthatjuk ki?
Mutassuk meg a fiataloknak, hogy miért fontos számukra a reális optimista látásmód! Osszuk meg személyes tapasztalatainkat arról, milyen eredményre vezet, ha egy nehézséget pozitív szemléletmóddal kezelünk.
Nézzetek videókat a témával kapcsolatban!
Itt érhetitek el Martin Seligman meghatározását az optimizmussal kapcsolatban:
Itt pedig egy helyes animációt a tanult optimizmusról:
Az optimizmus nem csodaszer. Ettől nem válunk immunissá a stresszre, de megtanítja nekünk, hogy a kudarcot le lehet győzni és mivel mindig van remény, így a fejlődés útjára terel minket.