A 21. századi nevelésben és oktatásban egyre fontosabbá válik, hogy a tanulók intelligenciája (IQ) és digitális intelligenciája (DQ) mellett nagy hangsúlyt fektessünk érzelmi intelligenciájuk (EQ) fejlesztésére is. Mind a magánéleti, mind a szakmai-munkaerőpiaci helyzetek sikeres, megnyugtató és mások számára is elfogadható, asszertív kezeléséhez alapvető, hogy a megszerzett tudás és készségek birtoklásán túl képesek legyünk magunk és mások érzelmeit emberi módon kezelni. Ez csak akkor lehetséges, ha a támogató család mellett (sokszor sajnos csak helyett) az oktatás is nagyobb figyelmet fordít a tanulók lelki fejlődésére és szubjektív jóllétére. Az elfogadó, tanulók erősségeire fókuszáló, motiváló és fejlesztő hatású tanulási környezet kialakításakor érdemes az öt szeretetnyelvet is beemelnünk módszertani eszköztárunkba.
Mindenki szeret(ne), de máshogy
Gary Chapman amerikai család- és párterepauta több évtizedes tapasztalata alapján állapította meg, hogy a szeretet megtapasztalása, a szeretetadás és a szeretetkapás minden ember életében alapvető, mégsem egyformán fejezzük ezt ki. Szerinte a szeretetet ugyanúgy tanuljuk, akár az anyanyelvünket, így mindannyian azon a nyelven fogadjuk be és fejezzük ki a szeretetet, amelyre neveltetésünk és persze személyes hajlamaink nyomán a legfogékonyabbá váltunk. Ez gyakran azt is magában hordozza, hogy szeretetünk (törődésünk, odafigyelésünk, elismerésünk) kifejezése nem ér célt, mert az üzenet küldője és befogadója nem értik meg egymást. Ezért kell megtanulnunk “beszélni” egymás szeretetnyelvét, ami közel sem lehetetlen.
Az otthon mellett az iskola lehet az a hely, ahol a gyerekek szeretve érezhetik magukat és megtanulhatnak szeretni. De mi is ez az öt szeretetnyelv?
Lényegében 5 különböző kommunikációs forma a szeretet kifejezésére: elismerő szavak, apró szívességek, minőségi idő, testi érintés, ajándékozás
A pedagógia öt szeretetnyelve
Chapman elsősorban magánéleti vonatkozásokban beszél az öt szeretetnyelvről, de újabb publikációban már azt is felvázolja, hogy a munkahelyi elismerésnek milyen különböző formái lehetnek. Mindez magában hordozza annak a lehetőségét, hogy az öt szeretetnyelvet adaptájuk a tanítási-tanulási folyamatba, hiszen az egyéni támogatás és pozitív megerősítés csodákra képes.Létezik ilyen? Igen, a Gary Chapman által megfogalmazott szeretetnyelveket átfordíthatjuk a diákjainkra is, mert van, akinek a biztató szó sokkal többet ér, mint a korholás, vagy épp egy megértő vállveregetés teszi helyre.
Az öt szeretetnyelv pedagógiai integrálására több jó megoldás is létezik. Ezek közül bemutatom azt, amelyek az én osztályaimban működni tudtak.
Elismerő szavak
A pozitív megerősítés alapvető. Használjunk ilyen és ehhez hasonló mondatokat!
- „Köszönöm, hogy jók voltatok ma!”
- „Szuper, hogy nem késtél el ma.”
- „Ebben Te nagyon ügyes vagy!”
- „Egész jó, holnap még jobb lesz.” stb.
- „Ha nem jöttél volna velünk kirándulni, tuti nem bográcsozunk, mert csak Te tudtál tüzet gyújtani.”
Apró szívességek
- időnként feleletmentes órák
- választható témák
- egyéni tanulási útvonalak (projektek, kutatási beszámoló, diákportfólió)
- próbafeleletek, duett-feleletek, dolgozatírás páros munkában
- egy kis súgás akadozáskor
Ajándékozás
Mit adhatunk diákjainknak?
- „gyökereket és szárnyakat"
- figyelmünket és „személyes varázsunkat”
- ötletes, motiváló feladatokat
- a beléjük vetett hitünket
- „Te ebben vagy a legjobb!" oklevelet. (Itt lehet például szerkeszteni: Itt lehet oklevelet szerkeszteni!
- motivációs idézeteket
- szeretetbefőttet
- kreatív tanulási környezetet, változatos módszerek (kooperatív mozaiktanulás, tantárgyközi projektpedagógia, robotika, digitális történetmesélés, tanítási dráma, kutatómunka prezentálása, gamifikáció stb.) Bátran integráljuk a reform- és alternatív pedagógiák tevékenykedtető munkaformáit.)
Minőségi idő
Legfontosabb eszközünk a saját személyiségünk, még ha néha mi is nehezen viseljük el magunkat.
- beszélgetőkör (Hirtelen nem értették a diákok, hogy engem komolyan érdekel, hogy vannak, mik foglalkoztatják őket. Annyira nincsenek hozzászokva ilyen kérdésekhez, hogy csak egy közhelyes „Hogy vagy?”-nak értelmezték érdeklődésemet,
- közös lelkizés
- empátia
- csapatépítő játékok
- érdeklődés a diák hobbijáról (ki tudja, még fel lehet használni valamikor egy projekthez)
Testi érintés
Csínján kell vele bánni érthető okokból, főleg világjárványkor, de mindig jó lehet a következő:
- egymás felé figyelés
- őszinte mosoly
- vállveregetés
Egy boldogabb világ felé…
Eddig már sajnos számos példát hallottunk feketepedagógiáról, negatív Pygmalion-effektusról vagy iskolai bántalmazásról, iskolai kudarcokról, szorongásról és motiválatlanságról. Diákként magam is átéltem ilyeneket. Eljött az idő, hogy az iskola végre minden gyerek számára egy boldog, örömteli, felfedező hellyé váljon, ahol felismehetik saját erősségeiket és a világ szépségeit, és természetesen ahol fejlesztendő területeik pozitív légkörben erősödhetnek. Ezen a változatos tanítási-tanulási formák nagyot lendíthetnek, hiszen közben a tanulók sajátosságaira és igényire is több lehetőségünk adódik érdemben reflektálni akár épp saját szeretetnyelvük pedagógiai megközelítésével.
Felhasznált szakirodalmak:
Szeretetnyelvek: https://szeretetnyelvek.hu/
Fegyverneki Gergő (2018): Játék, munka, tanulás. A 21. századi projektmódszer kézikönyve pedagógusoknak