Egy kisgyermek, de egy család életében is az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb változás, amikor az óvodásból iskolás lesz. A frontális magyar oktatási rendszer miatt ez hatalmas változás a gyerekek életében, ezért mindenképp oda kell figyelni erre az időszakra a családon belül, és támogatni gyermekünket a minél zökkenőmentesebb átállásban.
Hogyan segítsd ebben a gyermekedet?
Most olyan gyakorlati példákon vezetünk végig, amelyeket garantáltan szeretni fogsz és örömmel végeztek majd a gyerekekkel!
Az első részben már sorra vettük azokat a tippeket, hogy mit tehetsz a nagymozgásos fejlesztés vagy a figyelem, a koncentráció, a társas kapcsolatok fejlesztése érdekében.
Hogyan fejleszd a beszédészlelését és a kifejező készségét?
Amikor a gyerekek iskolába kerülnek a szülő egyik legkorábbi megfigyelése, hogy a gyerek sokkal hangosabban beszél, mint korábban. Felhangosítja a zenét, a mesét a tévében, és alapvetően kifejezetten ordít az óvodás éveiben megszokottakhoz képest.
Beszélj halkan és lassan a gyerekedhez!
Nem könnyű akkor, amikor ő sokkal hangosabb, mint korábban, de megéri, mert sokkal jobban fog figyelni rád. A mesét is így mondd, halkan és elég lassan ahhoz, hogy felfogja, megértse. Ha van rá időd és lehetőséged, akkor ne csak este olvass mesét a gyermekednek, hanem naponta többször is. Fontos, hogy ne a Harry Potter köteteivel kezdjétek, hanem rövid, érthető mesékkel, amelyeket utána meg is tudtok beszélni. Miért fért be a sok kis állat a gomba alá? Mi történt a gombával amíg esett az eső? Megtanulhatjátok a mese jellegzetes sorait is, amelyeket aztán bármilyen élethelyzetben, akár a pocsolyában ugrálva újra elővehettek.
Legyen kiszámítható és tervezhető a napja!
Egy kisgyermek életében rendkívül fontos a rendszeresség, a kiszámíthatóság. Különösen igaz ez akkor, amikor körülötte minden más megváltozik. Júliusban még óvodás volt, de egy hónap múlva már becsengetnek az iskolába, be kell ülni az iskolapadba és minden végérvényesen más lesz, mint előtte volt. Új gyerekek, új pedagógusok, új környezet.
Hogy mi köze a tervezhetőségnek a beszédkészség fejlesztéséhez? Közvetlenül nem sok, de mégis, ha arra gondolunk, hogy az állandó időkben bekövetkező, biztos programok nemcsak biztonsággal töltik el a gyerekeket, de sokkal befogadóbbak is lesznek arra, ami akkor történik.
Legyen mesélő időtök, amikor a nap bizonyos időszakában arról beszéltek, ami aznap fontos volt, megérintett benneteket.
Ha megteheted, hogy te mész a gyerekedért az iskolába, akkor a legjobb az az idő, amíg onnan hazaértek. Lehet ez az a kijelölt idő, amikor mindenki kedvére panaszkodhat vagy dicsérhet, nincsenek tabutémák és megígérjük a gyerekünknek, hogy nem is szólunk rá, ha valami csúnyát mond a mesélés hevében. A gyerekek között - néha még a felnőttek között is - vannak, akik nagyon nehezen beszélnek az érzéseikről. Mi az a fájdalom, amit akkor érzel, ha becsapnak? Milyen érzés a félelem a számonkéréstől, a másik embertől, a rossz jegytől? Milyen jó azt érezni, hogy valaki, egy osztálytársad, barátod melletted áll és támogat.
Ha egy gyermek megtanul beszélni az érzéseiről sokkal kevésbé lesz kitéve a pszichoszomatikus tünetek kialakulásának.
De a kifejezőkészség alakulásában fontos szerepet játszik a ma már egyre népszerűbb hangoskönyvek hallgatása is. Tanuljatok sok verset, mondókát, hallgassatok meséket CD-ről, hangfileokból. Ma, amikor a gyerekeket elképesztő mennyiségű vizuális inger éri különös jelentősége van annak, hogy a hallott (de képpel nem alátámasztott) szöveg megértésében is segítsük. Ez pedig folyamatos odafigyeléssel, fejlesztéssel érhető el.
Hogyan fejleszd gyermeked finommotorikai képességeit?
Kézügyesség alatt alapvetően azoknak a tevékenységeknek a végzését értjük, amikor aktívan mozognak a kéz izmai és valamilyen alkotást létrehozunk, valamilyen látható eredménye van a munkánknak. Vegyük sorra, melyek lehetnek azok a fejlesztő játékok, amelyek ezeket a képességeket fejlesztik.
Szaggass! Tépj! Gyűrj! Vágj! Ragassz!
Bármilyen papír alkalmas arra, hogy átalakítva egészen új alakot öltsön. Tépj szét egy kidobandó csomagolópapírt vagy újságot és gyúrj belőle különböző méretű gombócokat, amik máris mehetnek a képzeletbeli fazékba, hogy ízletes ebéd készüljön belőlük. De ha nem gombóccá gyúrjuk, hanem csíkokra szaggatjuk ezeket a papírokat, akkor fantasztikus szoknyamintát ragaszthatunk belőle egy előre lerajzolt hercegnőnek vagy bármilyen absztrakt alkotással is gazdagodhatunk. Csak a fantáziánk szab határt a lehetőségeknek. Arra figyeljünk csak, hogy tompa ollót használjunk, mert ebben a korban még komoly sérüléseket okozhat egy helyes olló.
Gyúrj! Formázz! Színezz!
Ne félj attól, hogy koszos lesz a gyerek! Emlékezz az Égig érő fű Ullmann Mónika által megformált kislányára, aki semmi másra nem vágyott, mint, hogy végre igazán összekoszolhassa magát és tökéletesnek látszó kis élete végre tökéletlen legyen. Hagyd, hogy a gyereked nyáron betemesse a lábát a homokozóban, vizet öntsön a homokvár körül megépített várárokba és ha úgy alakul, akkor nyakig sárosan induljatok haza.
De télen se ijedjetek meg egy kis kosztól! Minden gyerek boldogan készít só-liszt-gyurmából karácsonyfadíszt vagy manót az asztalra. A szünetek és hétvégék pedig kifejezetten alkalmasak arra, hogy együtt süssetek valamit. Fogd nyugodtan munkára, garantáltan imádni fogja, ha neki kell kikavarnia majd megtöltenie a palacsintát vagy panírozni a rántott húst vagy meggyúrni a pogácsát. Fontos, hogy olyan feladatot adj neki, amit biztosan el tud végezni, hogy ne feladatként, hanem valódi játékként élje meg ezt a közösen eltöltött idő, ami még a kézügyességét is fejleszti!
A szülői felelősség talán minden másnál nagyobb kihívás, komolyabb önismeret és önmegvalósítás. Olyan úton való járás, amiről korábban semmit sem tudtunk, legfeljebb könyvekben olvastunk valamit róla. Mindannyian "elég jó" szülők szeretnénk lenni, hogy azt az ajándékot, amit kaptunk - egy ember felnevelését - legjobb tudásunkkal, odafigyelésünkkel és szeretetünkkel védjük, oltalmazzuk és fejlesszük amíg csak erre lehetőségünk van.
A cikk első részét ITT nézhetitek meg!