2. rész
Minden gyerek erős belső motivációval születik. A kérdés az, hogy egyes gyerekek miért tartják meg ezt a belső motivációt, míg mások nem? Bari Zsuzsanna, pozitív fegyelmezés tréner a két részből álló írásában az ösztönzésről foglalja össze gondolatait.
A cikk első részét ITT találod.
Képessé tevő bátorítás, ösztönzés
Ez az ösztönzés nagyon jó lehetőség arra, hogy kiszélesítsük gyerek perspektíváját, segítsük abban, hogy felismerje azokat a készségeket és tulajdonságokat, amelyekkel rendelkezik. Ez a fajta bátorítás megköveteli, hogy használjunk konkrét eseményt, bizonyítékot, ezzel segítve, hogy felismerjen önmagában olyan képességeket, amelyre magától nem biztos, hogy rájött volna.
- Ma megcsináltad a matek házit egyedül, pedig nem volt könnyű.
- Ma nagyon bátor voltál a gördeszkaparkba és kipróbáltál sok mindent.
- Nagyon feldühített a húgod, de te nyugodt maradtál, nagy volt az önkontrollod. Büszke lehetsz magadra.
A dicséret és bátorítás közötti különbség
Nagyon büszke vagyok rád, ezért kapsz …
helyett
Keményen dolgoztál ezért, büszke lehetsz magadra.
Nagyon ügyes vagy.
helyett
Nagyon gyorsan felöltöztél. Ez igen.
Nagyon segítőkész vagy, köszönöm a segítséget.
Okos kisfiú vagy.
helyett
Nagyon figyeltél, hogy mindent megjegyeztél.
Jó kislány vagy.
helyett
Köszönöm, hogy betartottad, amit megbeszéltünk.
Az ösztönzés és bátorítás eszközei
- Szánj időt a tanításra.
- Építs az erősségekre.
- Vedd észre a legkisebb fejlődést is, arra koncentrálj.
- A cselekedetet emeld ki. (Segítőkész voltál, köszönöm. Kitartóan, keményen tanultál az ötösért.)
Mond neki, hogy „Büszke lehetsz magadra."
Ismerd fel a gyenge pontokat, ott segíts ahol kell.
Kérdezz. Kioktatás, leckéztetés helyett kérdezz, nyitottan, érdeklődően. (Megmondtam, hogy ha nem figyelsz el fogsz esni. helyett Sajnálom, hogy elestél. Szerinted mit kellene legközelebb csinálnod, hogy ne ess el?)
Hallgasd meg. Értő figyelem.
Ne osztogass parancsokat. Ösztönözd az együttműködésre.(Megértem, hogy …viszont sokat jelentene nekem a segítséged…)
Mutass jó példát. Legyen bátorságod hibázni, azt felvállalni és tanulni belőle. (Hibák kiváló lehetőségek a tanulásra.)
Kérd a segítségét, vond be az őt is érintő dolgokban!
Az ösztönzéskor a gyereknek éreznie kell, hogy fontos neked, hogy mellette vagy, értékeled az erőfeszítéseit.
Soha nem fölötted,
Soha nem alattad,
Mindig melletted.
(Walter Witchel)
A gyerek mellett menj. Támogasd, szeresd és bátorítsd, ösztönözd, hogy a legjobbakat tudja kihozni magából. Ezekre akkor van a legnagyobb szüksége amikor a legrosszabb, amikor nehézségeken megy keresztül. Szüksége van rád, hogy fogd a kezét, hogy olyannak fogadd el amilyen.
Tudjuk, hogy a sietve elejtett kritizáló vagy bátorító szavaknak, bármilyen nem megfelelő vagy épp támogató szülői magatartásnak következménye van.
A gyerekek sokat abból tanulnak, amit látnak, nem abból, amit mondunk nekik.
A nevelés folyamatában és a személyiség kialakulásában döntő szerepet játszanak azok a nevelési módszerek és eszközök, a példamutatások, amelyeket a szülő a célja elérése érdekében fölhasznál.
A bátorítás, ösztönzés pozitívan segíti a gyerek személyiségfejlődését, a társadalmi beilleszkedés folyamatát, az ítélőképesség, az önkontroll, önismeret, kitartás, felelősség tudat fejlődését. Ezért a gyermeknevelésben nagyon fontos helyet foglal el. Olyannyira fontos, hogy ezek hiánya a kialakult hibás magatartásformák okának is tekinthetőek.
„A neveletlen gyermek az, akit sohasem ösztönöztek, bátorítottak, akit megfélemlítettek.” (R. Dreikurs / V. Stolz 1976)
„Aki bátorít, növendékét megszabadítja nehézségeitől, reményt nyújtva ahhoz, hogy az legyőzze problémáit.” (Hermann Hobmair 1979)
Egészében elmondható, hogy a Pozitív Fegyelmezési módszerek sohasem egymagukban vannak jelen a nevelés folyamatában, hanem karöltve, egymást kiegészítve, egymásra épülve, hogy jól kiegészítsék egymást.
A bátorítást, ösztönzést is karöltve kell alkalmazni a többi Pozitív Fegyelmezési módszerrel, mint például közös problémamegoldás, a pozitív megnyugvási idő, a rutinok és szabályok kialakítása, pozitív visszajelzések, kedvesség és határozottság.
Felhasznált irodalom: Jane Nelsen, Positive Discipline Teaching Parenting the Positive Discipline Way Facilitators’ guide
A szerző Pozitív Fegyelmezés tréner, a Pozitív Fegyelmezés Magyarország megalapítója.
További információért IDE kattints!