2020 sokféle kihívást tartogatott számunkra. Az egyik ilyen kihívás volt, megtanulni egyre otthonosabban mozogni az online térben. A pedagógusok megtanultak online órát tartani, a távolból kreatív megoldásokkal fenntartani a diákok figyelmét. A diákok megtanulták az online eszközöket a tanulásukhoz, fejlődésükhöz is egyre aktívabban használni. Talán az egyik leghasznosabb tudást szereztük meg ezen a területen, hiszen az online eszközök már régóta mindannyiunk számára elérhetőek egyre szélesebb körben, de fejlesztő, építő céllal nem mindenki használta ezt a felületet.
Egy korábbi cikkünkben már bemutattuk a Pozitív gyerek vagyok kártyát. Itt elolvashatjátok!
Ebben a cikkünkben pedig a kártya online tanórai felhasználásához adunk ötleteket.
Csoportbontás
Sok olyan feladat van, ahol jól jön, ha párban vagy kisebb csoportokban dolgoznak a gyerekek. Ehhez is használhatod a kártyákat:
- Válassz ki annyi lapot, ahányan a csoportodban vannak.
- Figyelj arra, hogy a sarkokban levő szimbólumok párban legyenek.
- Minden tanulónak küldd el egy lap képét!
- Kapjanak pár napot, vagy akár csak pár órát arra, hogy megtalálják a párjukat.
- Ha több fős csoportokat szeretnél, mondhatod, hogy a virág és a pillangó vagy a nap és a strandlabda is összetartozik.
A csoportoknak ezután plusz feladatot adhatsz a saját tantárgyadhoz kapcsolódva, illetve a kártyákkal is tovább játszhattok az érzelmi intelligencia növelése céljából.
Boldogságfokozó stratégia kialakítása
Nézzünk pár gyakorlatot a kártyákkal, amelyek segítenek a boldogságfokozó stratégiák kialakításában:
Megerősítő történetek
- A következő online találkozásig találjanak egy olyan konkrét történetet az életükből, amikor a kártyán lévő pozitív megerősítés igaz volt rájuk.
- Idézzék fel ezt a történetet minél részletesebben, minél több érzékszervüket bevonva, milyen érzést őriznek ezzel kapcsolatban? A testük mely részében érezték ezt az érzést? Mit láttak, milyen hangokat őriznek? Esetleg valamilyen illat kapcsolódik-e hozzá? Ki volt velük ekkor?
- Ezeket a történeteket elküldhetik neked, illetve megbeszélhetik egymással. Létszámtól és kortól függően találd ki a kereteket.
- Ha pl. zoom-ot használtok (de biztosan más rendszerekben is), lehetőség van szobák kialakítására, ahol akár 4 fős kiscsoportokban oszthatják meg egymással a történeteiket minél több részletre kiterjedően.
Erőt adó üzenet
- Elküldheted nekik az összes kártya fotóját, hogy válasszanak róla egy olyan üzenetet, ami nekik a legtöbb erőt adja jelen pillanatban!
- Ezt az üzenetet keressék a nap eseményei során, és jegyezzék meg maguknak, hányszor érezték igaznak ezt a nap folyamán.
- Írjanak maguknak róla naplót, feljegyzéseket, és küldjék el neked, meséljék el egymásnak, írjanak belőle egy rövid fogalmazást, novellát.
Egy üzenet – sok történet
- Választhatsz te egy lapot, amin olyan üzenet van, amiről szívesen hallanál mindenkitől egy rövid történetet! Pl. Jó élni!
- Készítsenek személyes interjút a szüleikkel, ők mikor érezték ezt a magukban? Meséljenek róla nekik minél részletesebben!
- Készíthetnek fiktív interjút is egy olvasmány szereplőjével is.
- Készíthetnek interjút saját magukkal vagy páros munkában egymással is.
Tantárgyspecifikus ötletek online magyar és matematika órákra
Adunk nektek néhány ötletet a Pozitív gyerek vagyok kártya online magyar és matematika órákon való felhasználására. A tantárgyspecifikus felhasználás mellett minden esetben érdemes pár szót beszélgetni magáról a megerősítő üzenetről is.
Online magyar órára
Írjunk erőt adó fogalmazást!
Küldj egy kártyalapot mindenkinek, hogy írjanak egy rövid fogalmazást ezzel a címmel!
Mondatelemzés
Küldj néhány kártyát, amin elemezhetik a mondatot, meghatározhatják a benne szereplő szófajokat.
Újrarendezve
Elküldheted összekeverve csak a kártyák üzeneteinek szavait, amiből nekik kell összerakni a megerősítő üzeneteket!
Online matematika órára logikai gondolkodás fejlesztésére (is)
Logikai kapcsolat
- Válassz ki valamilyen logika szerint x számú kártyát! Pl. 2, 3, 4, 5 szóból álló üzenetek.
- Küldd el nekik a kártyákat fotón, és kérd, hogy keressenek matematikai kapcsolatot a kártyák között. Ne lepődj meg, ha más kapcsolódást is találnak, mint amire te gondoltál!
Szószámoló
- Melyik az a két kártya, amelyeknek a szavainak számát összeadva a leghosszabb szószámot tudod elérni?
- Melyik az a két kártya, amelyeknek a szavainak számát összeadva a legrövidebb szószámot tudod elérni?
- Melyik 3 kártyán szerepel összesen éppen 11 szó? Vagy 12 szó…? stb.
Szimbólumszámoló
- Hányféle sorozat alakítható ki a következő kártyák szimbólumaiból (amiket elküldesz nekik), ha a rajtuk lévő szimbólumok csak egyszer szerepelhetnek?
Számkereső
- Küldd el nekik azokat a lapokat, amelyeken valamilyen szám szerepel!
- Adják össze az összes számot! Mennyi lett a végeredmény?
- Írjanak a meglévő számokkal matematikai műveleteket!
Ha tetszenek az ötletek, és megvalósítjátok valamelyiket, osszátok meg velünk is a tapasztalataitokat, és ha kedvet éreztek, újabbakat is kitalálhattok, amelyeket szintén szeretettel várunk az info@pozitivpedagogia.hu e-mail-címen.