Mit tanulhatnak a felnőttek a gyerekektől? (ajánló)

Adora Svitak csodagyerek, aki hétéves kora óta blogol és novellákat ír, a Flying Fingers című könyv szerzője. Adora Svitak szerint a világnak „gyerekes” gondolkodásra van szüksége: merész ötletekre, vad kreativitásra és különösen optimizmusra. A gyerekek nagy álmai nagy elvárásokat érdemelnek, kezdve azzal, hogy a felnőttek hajlandók tanulni a gyerekektől.

Szakadék vagy átlépés

dr. Bakonyi Anna Brunszvik Teréz díjas pedagógiai szakértő. Pályafutását óvónőként kezdte, majd óvodapedagógus jelölteket és a felnőttképzésben hallgatókat tanítva, több mint 20 éven át volt jelen a felsőoktatásban, mind elméleti pedagógiai tárgyak oktatásával, mind pedig a gyakorlati képzéssel. A II. Pozitív Pedagógia és Nevelés Konferencia előadója. Vele beszélgettünk.

„Szívügyem az iskola”

Az Encsencs – Penészlek – Nyírvasvári Általános Iskola igazgatónőjének levelét közöljük a Boldogságóra programmal kapcsolatos tapasztalatairól.

Szülőként, vagy pedagógusként
szeretnél tenni a  gyerekek mentális
egészségének
megőrzéséért?

Mask Group 4@2x

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kérd ingyenes kiadványunkat / minikurzusunkat!

Group 534@2x

Hála, mint boldogság és egészségfokozó forrás

A hála, mint életérzés sokáig nem szerepelt központi témaként sem a köztudatban, sem a szakirodalomban, legfőképp vallásos szövegekben és rítusokon belül találkozhattunk annak fogalmával. Ha a pozitív pszichológiában ismert karaktererősségek Peterson és Seligman – féle osztályozását vizsgáljuk, a hála, mint érzés a transzcendencia erénycsoportba tartozik, ami szerint a hála fő jellemzője, hogy összekapcsol minket valami rajtunk kívülállóval vagy nálunk hatalmasabbal, legyen az épp egy másik ember, Isten vagy épp az univerzum.

Nyitott gondolkodású szülő vagy?

A nyitott gondolkodásmód előnyeiről korábban már írtunk, most azt vesszük vizsgálat alá, hogy hogyan figyelhetünk oda arra, hogy nyitott gondolkodók legyünk, hogy képesek legyünk egy problémát vagy jelensége több nézőpontból is megvizsgálni. A nyitott gondolkodás a kritikus és ésszerű gondolkodáshoz szükséges képesség.

Őszi könyvajánló – Gyarmathy Éva: Pszichomeditáció

Gyarmathy Éva könyvében olvashatunk az önelfogadásról, a megküzdésről, kreativitástól. Átismételhetjük, amit a kognitív disszonanciáról tanultunk, vagy éppen a kritikai gondolkodásról szerzett ismereteinket. Honfi Anita őszi könyvajánlója következik.

Áramlatélmény, mint a tanári munka minőségének indikátora

Dr. Fűzi Beatrix mérnök, mérnöktanár, pedagógia szakos bölcsész és tanár. Neveléstudományból doktorált és kutatási témája a tanári munka minőségének vizsgálata és fejlesztése volt. Arról beszélgettünk, hogy mit árul el a tanári munkáról az áramlatélmény.

Az önmagunk lenni művészete

Caroline McHugh tanár, coach, író. Az IDOLOGY alapítója és vezérigazgatója, aki úttörő szerepet játszott egy olyan mozgalomban, amelynek célja, hogy a személyeket és szervezeteket segítse abban, hogy önmaguk legyenek és ne saját maguk halvány utánzatai. Mindemellett szenvedélyes szónok, amit ebben az előadásában is megtapasztalhatunk.

Többet ér, mint egy rántotta?

A családunkban van egy szólás: többet ér, mint egy rántotta? Volt idő, amikor bosszankodtam azon, hogy megjelent egy komoly cikkem a neten, és minimális mennyiségű lájkot kapott, míg a kollégám posztolta a reggelije fotóját, s szinte felrobbant a net. Na jó, enyhe túlzással. Ennek kapcsán beszélgettünk egy családi ebédnél arról, hogy mennyire kifordult magából a világ.

Néhány tipp, hogyan erősítsd kapcsolatod a gyermekeddel!

A gyermek egészséges testi és lelki fejlődésének legfontosabb feltétele, hogy bizalmi kapcsolatot alakítson ki szüleivel, hogy tudja, mindig számíthat rájuk.
A gyermekek a pozitív szülő-gyermek kapcsolat révén ismerik meg a körülöttük lévő világot, a szüleik viselkedésén, mindennapi teendőin, reakcióin keresztül. Nézzünk most néhány tippet arra, hogyan erősíthetjük meg a kapcsolatunkat gyermekünkkel!

5 veszélyes dolog amit engedned kellene a gyerekeidnek

Gever Tulley, a Barkács Iskola alapítója. Eredeti szakmáját tekintve szoftvermérnök. Célja, hogy segítsen megtanulni a gyerekeknek építeni, problémákat megoldani, új anyagokat használni vagy a régieket új célokra alkalmazni. Emellett okleveles siklóernyő-oktató.
Már az előadása elején elmondja, hogy neki nincsenek gyerekei, úgyhogy bár „kölcsönveszi” a barátai gyerekeit, de azért a tanácsait fenntartással kell fogadni. Megosztó gondolatait szeretettel ajánljuk.

Hogyan vidd be a hálát az osztályterembe vagy a családba?

Szeptember a hála gyakorlása hónapja a Boldogságóra programban.
A hála az egyik legerősebb boldogságfokozó technika, amely képes semlegesíteni a negatív érzéseket és kapcsolatban áll a lelkünk és a testünk egészségével. Íme néhány tipp, hogyan vidd be a hálát a családodba vagy az osztályterembe?

Ismét közel 1500-an együtt

A Boldog Iskola és Boldog Óvoda pályázat idén is nagy érdeklődés mellett, komoly eredményekkel zárult.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány évről-évre pályázatot ír ki oktatási intézmények számára a Boldog Óvoda vagy Boldog Iskola cím elnyerésére. Így volt ez idén is, amikor ismét, közel 1500 óvoda vagy iskola nyilvánította ki szándékát arról, hogy ehhez a közösséghez akar tartozni.

Még egy szó az optimista szemléletről

Rendszeresen foglalkozunk az optimista szemléletmód fontosságával, azzal, hogy a helyesen felfogott optimizmus hogyan segíthet megküzdeni a nehézségekkel vagy hogyan befolyásolhat pozitívan egy döntési folyamatot.

Hogyan változtatja meg az online tér az emberi viselkedést?

Mary Aiken pszichológus, előadó, a cyberpszichológia professzora. Az INTERPOL vagy FBI embereinek tart továbbképzéseket, az EUROPOL tudományos tanácsadója. Fő szakterülete a cyberbűnözés, cyberzaklatás, a gyerekek online védelme. Az ő könyvét ajánlja most nekünk Galambosiné Honfi Anita pedagógus.

Iskolakezdés, azaz indul az érzelmi hullámvasút

Szeptember közeledtével egyre többen kérdezik meg a gyerekektől, hogy várják-e az iskolát. Legtöbbször a következő választ adják: „igen is, meg nem is”.

Nyári könyvajánló – Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv titka fiataloknak

A könyv segítséget nyújt abban is, hogyan ismerjük föl saját szeretetnyelvünket, s ha diákjainkkal is elvégeztetjük a tesztet, mi is könnyebben kommunikálunk velük, s a közösségépítésben is segítségünkre lehet ez a tudás.

A tanulás felpezsdítésének 3 szabálya

Ramsey Musallam középiskolai kémiatanárként oktat a multimédia és az új technológia segítségével. Musallam a hallgatói kérdések által vezérelt tanulási környezetek tervezésének hangos szószólója, és a technológiát stratégiai partnerként használja fel a munkája során. Blogja a Cycles of Learning, ahol reflektál saját tanítási gyakorlatára, és tanácsokkal és példákkal szolgál oktatótársai és hallgatói számára.